خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان جنوبی:

نظام پزشکی باید در حوزه تقنین و اجرا تدابیر لازم را اتخاذ کند

استاندار خراسان جنوبی گفت: نظام پزشکی باید در حوزه تقنین و اجرا تدابیر لازم را اتخاذ کند.

به گزارش ایلنا، وجه الله خدمتگزار در همایش مشترک «هیات امنا و ستاد پایش برنامه عملیاتی دانشگاه‌ها دانشکده‌های منطقه ۹ آمایشی کشور» که صبح امروز در تالار ابن سینا مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پزشکان نقش ارزنده ای در جهت ایجاد آرامش و آسایش روحی و فکری بیمار دارند و همان گونه که در قانون اساسی و سند چشم انداز ۲۰ ساله و بیانات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت تاکید شده و باید به هر طریقی سلامت مردم را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: ۲ نعمت بزرگی که در کشور وجود دارد، صحت و امنیت است، امنیت را که ایثارگران و شهدایمان برای جامعه به ارمغان آوردند و همان گونه که شاهد هستید ایران به عنوان امن ترین کشور مطرح است.

خدمتگزار خاطرنشان کرد: حال ما به عنوان امن‌ترین کشور در تلاش هستیم تا صحت، سلامت و تندرستی به بهترین نحو ممکن در جامعه پیاده شود، از این‌رو باید در جهت ایجاد اعتماد بین بیمار و کادر پزشکی تلاش کرد حال مجموعه پزشکان باید با تدبیر و خردورزی در سراسر کشور در این راستا تلاش کنند تا شاهد برداشتن گام‌های ارزنده‌ای باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه قبل از طرح تحول نظام سلامت شرایط سختی بر حوزه بهداشت و درمان حاکم بود، اظهار کرد: تامین تجهیزات، و ارائه خدمات به بیماران بسیار دشوار بود.

وی با طرح این سوال که  آیا دغدغه رهبری مبنی بر اینکه بیمار نباید هیچ رنج دیگری به جز بیماری داشته باشد، رفع شده است؟ عنوان کرد: در پاسخ به این سوال باید گغت ما با این آرمان خیلی فاصله داریم، از این رو در این خصوص باید تدابیری اتخاذ شود.

خدمتگزار افزود: بنده شخصا چندین بار برای دریافت یک دستگاه ام آر آی نامه‌نگاری کردم، اما واقعا برای دریافت یک دستگاه باید این قدر مکاتبه و درخواست کرد؟

استاندار خراسان جنوبی افزود: کادر پزشکی باید با تدبیر و فرصت کافی به بیمار برسد، چرا که حکومت اسلامی باید در خدمت تک تک آحاد جامعه باشد.

نظام پزشکی باید در حوزه پزشکی، تقنینی و اجرا تدابیر لازم را اتخاذ کند

وی اظهار کرد: ما ظرفیت‌ها و قابلیت‌های زیادی در کشور داریم. هر کس باید بداند براساس تخصصش از چه قابلیتی در جهت خدمت رسانی به مردم برخوردار است تا خدمت گیرندگان بهره کافی را ببرند.

خدمتگزار با اشاره به اینکه ما به عنوان خادمان مردم در حوزه مدیریت مسئول هستیم، اظهار کرد: نظام پزشکی باید در حوزه تقنین و اجرا تدابیر لازم را اتخاذ کند، یکی از مشکلات این حوزه مربوط به بیمه سلامت بیماران است.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات هر چه بهتر پزشکی به بیماران باید به گونه ای فکر کنیم که یک انگیزه بین کادر پرستاری، پزشکی، انتظامی و ... بیمارستان به وجود آید، همچنین باید به این نکته توجه داشت که در راستای شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» باید چه اقداماتی را مورد لحاظ قرار داد و وزارت بهداشت چه ماموریت ها و برنامه هایی را برای سازمان در سال ۹۵ تدارک دیده است.

وی با طرح این سوال که چه برنامه‌هایی در راستای اقتصاد مقاومتی برای نظام پزشکی تدوبن و اجرا گردیده است، افزود: اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در بخش‌هایی با تدوین خرد جمعی در حوزه سلامت مردم کار از این مسیر فراتر خواهد رفت، وزارت بهداشت، درمان و مجموعه تصمیم‌گیرندگان در این زمینه چه اقدامی خواهند کرد.

باید از قابلیت‌های خیران، تقنین و اجرا در حوزه سلامت و درمان بهره گیریم.

خدمتگزار خاطرنشان کرد: تمامی پرسنل در مجموعه نظام پزشکی تلاش می‌کنند اما این خدمات زمانی موثر ثمر خواهد بود که بدون دغدغه و نگرانی بدانیم که به چه شکلی خدمات را ارائه کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حال باید به گونه‌ای اقدام کرد که هیچ کس در هیچ رده‌ای نگران حوزه سلامت نباشد، عنوان کرد: باید در بخش‌های مختلف از قابلیت در حوزه خیران، تقنین و اجرا استفاده کنیم و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گیرد که از نظر تامین نیازهای پزشکی برطرف شود. در بسیاری از کشورها هزینه‌های بیمار توسط حکومت و حاکمیت تامین می‌شود.

هیچ مرکز بدون پزشک نداریم

مصطفی مهرابی بهار؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیمار به جز رنج بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد، عنوان کرد: سرگردانی بیماران در حوزه سلامت کاهش یافته و کرامت انسانی شان بیش از پیش حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه عدالت در سلامت در بسیاری از حوزه‌ها اجرا شده است، تصریح کرد: امروز خدمات به صورت ۲۴ ساعته به بیماران ارائه می‌شود، همچنین سزارین به ۱۱ درصد در دانشگاه علوم پزشکی کاهش یافته است، هیچ مرکزی بدون پزشک نداریم.

مهرابی عنوان کرد: ۱۳۷ پانسیون پزشکی داریم که از نظر ساختمانی تکمیل شده است، در بخش‌های آموزش، بهداشت و درمان اقدامات خوبی صورت گرفته است، در قسمت آموزش بودجه کسری داشت وپشتوانه مالی نداشتیم، قسمت پژوهش هم از این امر مستثنی نبود.

رئیس دانشگاه و رئیس منطقه ۹ آمایشی کشور با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با کیفیت خوبی شروع شد، عنوان کرد: اما حمایت لازم از این بخش صورت نگرفت و این بخش با چالش‌هایی رو به رو شد و نه تجهیزات را دولت تامین می کند و نه بیمه‌ها. ما اگر از از طریق طرح تحول نظام سلامت پاسخگو نباشیم بیمارستان پاسخگو نیستند اما امیدواریم شرایطی فراهم شود که بیمارستان‌ها پاسخ‌گوی مردم باشند.

کد خبر : ۳۷۷۷۱۹