خبرگزاری کار ایران

فرماندار مشهد بر همکاری دستگاه‌ها برای برگزاری باشکوه مراسم روزملی فردوسی تاکید کرد

فرماندار مشهد گفت: تمام دستگاه‌های عضو با برنامه ریزی مناسب در جهت برگزاری باشکوه مراسم روز فردوسی تلاش کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایلنا، رضا منصوری فرماندار مشهد مقدس در جلسه مشترک انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان که با موضوع بزرگداشت روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی در دفتر وی برگزار شد اظهار داشت: ضروری است با بهره گیری از همگرایی و همکاری با دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خراسان رضوی میزبان برگزاری مراسمی باشکوه درشان این حماسه سرای بزرگ باشیم.

وی بیان کرد: تقویم برنامه‌های پیش بینی شده از سوی دبیرخانه ارسال شود تا بتوانیم هماهنگی لازم را انجام دهیم همچنین انتظارات در بخش اطلاع رسانی، فرهنگی و هنری را اعلام نمایید تا با جلسه‌ای مشترک با شهرداری بتوانیم ۲۵ اردیبهشت روز فردوسی را در مشهد معرفی نماییم.

وی با تاکید بر آنکه صداوسیمای مرکز خراسان رضوی بخش عظیمی از اطلاع رسانی را می‌تواند داشته باشد گفت: دبیرخانه با ارائه برنامه‌ها و تقویم اجرایی و نیز معرفی صاحبنظران می‌تواند خوراک اطلاع رسانی را فراهم کند تا این مرکز هرچه بهتر به معرفی این حماسه سرای بزرگ بپردازد.

در ادامه این جلسه سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: تعیین سه روزملی باعناوین روزهای ملی فردوسی، خیام و عطاربرای خراسان رضوی افتخاری بزرگ است که همه ساله با اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی و هنری این ایام را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: برگزاری همایش علمی و پژوهشی «شاهنامه پس از شاهنامه» با موضوع تاثیر شاهنامه برفضای فرهنگ ایران و بررسی سیر شاهنامه سرایی، اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی، برگزاری کنگره شعر از توس تا نیشابور، اجرای نمایش با موضوع فردوسی و نیز سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله برنامه‌های این ایام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: امسال از ۲۳ اردیبهشت ماه تقویم اجرایی برنامه‌های بزرگداشت فردوسی، آغاز می‌شود و تا ۲۶ میزبان برنامه‌های تعریف شده خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: باحضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز ۲۴ اردیبهشت ماه مراسم اعطای نشان فردوسی انجام خواهد شد.

سرابی در پایان سخنان خود گفت: برگزاری هرچه باشکوه‌تر روز ملی فردوسی در سال جدید مقدمه‌ای برای اجرای برنامه‌های مهم فرهنگی درسال ۲۰۱۷ میلادی و رویداد فرهنگی مهم مشهد ۲۰۱۷ است.

درادامه جلسه غلامحسین علیپور سرپرست دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده از دستگاه‌های عضو ستاد خواست که برابر توقعات و انتظارات اعلام شده دبیرخانه، در جلسهٔ پیشین ستاد برنامه‌های خود را ارائه نمایند.

در ادامه این جلسه دکتر محمد جعفر یاحقی، عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی و رئیس قطب علمی فردوسی‌شناسی گفت: با توجه به توانمندی و پیشینه فرهنگی این استان در زمیته آثار و مفاخر فرهنگی، متاسفانه امکانات و اعتبارات انجمن مفاخر فرهنگی در حد و شایسته این استان بزرگ نیست که بایستی این امر جدا مورد توجه مسئولین و سیاستگزاران کشور و استان قرار گیرد.

دکتر رضا اشرف‌زاده عضو دیگر انجمن آثار و مفاخرفرهنگی استان خراسان رضوی ضمن تاکید بر سخنان دکتر یاحقی از فعالیت‌های دبیرخانه انجمن، تشکر کرد و افزود: ضروری است با تقویت دبیرخانه انجمن، از نظر نیروی انسانی و امکانات جلسات انجمن را به صورت ماهانه برگزار کنیم.

در ادامه این جلسه محمد رکنی قائم مقام اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برگزاری این روز به دنبال مشارکت حداکثری مردم و استفاده از ظرفیت‌های اقشار مختلف مردم هستیم ادامه داد: امسال بزرگداشت روزملی فردوسی به مدت چند روز برگزار خواهد شد و برنامه‌های متنوع فرهنگی–هنری پیش‌بینی شده است که ۲۳ اردیبهشت ماه آغاز برنامه هااست.

وی گفت: دراین میان همکاری و تعامل دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی و مرتبط با روز فردوسی نیز افزایش یافته و برای برگزاری روز ملی فردوسی در سال جدید شاهد افزایش همکاری و تعامل دستگاه‌های فرهنگی و مرتبط هستیم.

وی تصریح کرد: سازه موقت و مسقفی را در صورت مشکلات آب و هوایی برای استقرار در آرامگاه پیش بینی شده است که امیدواریم بتوانیم امسال هرچه باشکوه‌تر برنامه را در آرامگاه برگزار کنیم.

در ادامه این جلسه مهندس رجب‌زاده شهردار منطقه ۱۲ اظهار کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده از ظرفیت شورای محلی منطقه و نیز مدارس برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی استفاده خواهد شد.

در ادامه حسین اکبری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان پیشنهاد تاسیس کتابخانه‌ای درشان منطقه توس داد و همچنین جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز جهت مشارکت کانون دربرنامه‌های فرهنگی و هنری بویژه برای کودکان و نوجوانان اعلام آمادگی کرد.

در ادامه جلسه سیدجوادرفاهی رئیس حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: مجموعه‌ای از فیلم‌ها با موضوع فردوسی جمع آوری شده است و امیدواریم بتوانیم این آثار را در سینما‌ها اکران و نقد بررسی نماییم.

در ادامه نماینده صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی اعلام آمادگی در خصوص پخش زنده مراسم بزرگداشت روز ملی فردوسی را مطرح و از متولیان درخواست امکانات لازم را برای پوشش برنامه‌های این روز اعلام کرد.

کد خبر : ۳۶۴۴۲۵