خبرگزاری کار ایران

فرماندار کلات به ایلنا خبر داد؛

هفته فرهنگی کلات با حضور مقام‌های کشوری برگزار می شود

فرماندار کلات گفت: هفته فرهنگی کلات از ۱۱ اردیبهشت ماه لغایت ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۵ با حضور مقامات کشوری برگزار می شود.

سیداصغر موسوی تبار در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار کرد: در دومین هفته اردیبهشت ماه هر سال هفته‌ای تحت عنوان «هفته فرهنگی کلات» در تقویم گردشگری استان به ثبت رسیده، از این رو فرمانداری کلات ویژه برنامه‌های علمی و جنگ شادی را بهمناسبت این هفته از ۱۱ اردیبهشت ماه لغایت ۱۷ اردیبهشت ماه تدارک دیده است.

فرماندار کلات با اشاره به برگزاری همایش‌های علمی با حضور مقامات کشوری در طول این هفته تصریح کرد: از ۲ معاون رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و معاونین وزیر به منظور شرکت در این ویژه برنامه دعوت به عمل آمده و هماهنگی‌های اولیه صورت گرفته است اما هنوز حضور این مسئولین قطعی نشده است.

وی با اشاره به شعار کلی هفته فرهنگی کلات تحت عنوان «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر ظرفیت شهرستان کلات» اظهار کرد: ایام این هفته فرهنگی با عناوینی همچون «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر سرمایه اجتماعی»، «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر پیشینه ابنیه تاریخی»، «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست»، «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر اقتصاد و سرمایه گذاری»، «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر دانش و فرهنگ»، «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر ورزش و سلامت» و «گسترش نشاط و توسعه با تاکید بر گردشگری و صنایع دستی» نامگذاری شده است.

موسوی تبار با بیان اینکه در هر یک از این روز‌ها نشست تخصصی با‌‌ همان محوریت برگزار می‌شود، ادامه داد: نشست‌هایی تحت عنوان «شهرستان کلات و توسعه سرمایه اجتماعی در اقتصاد مقاومتی»، «بررسی پیشینه و ابنیه تاریخی کلات»، «شهرستان کلات و توسعه محصولات ارگانیک در اقتصاد مقاومتی»، «شهرستان کلات و فرصت‌های سرمایه گذاری در اقتصاد مقاومتی»، «جشنواره بومی و محلی عشایر، مجمع خیرین مدرسه ساز استان و همایش بزرگداشت مقام معلم»، همایش «پیاده روی و جشنواره غذای بومی»، مراسم «شیر دوشی و مراسم فرهنگی عروسی سنتی» در هر یک از روزهای هفته برگزار خواهد شد.

فرماندار کلات با بیان اینکه علاوه بر این نشست‌های علمی و تخصصی، نمایشگاهی با عنوان توانمندی و گردشگری از ساعت ۱۴ الی ۱۸ هر روز در هفته فرهنگی فعال برگزار خواهند شد، افزود: پخش موسیقی زنده سنتی، کشتی با چوخه، آموزش غذای بومی، شاهنامه خوانی و معرفی یک کتاب با موضوع کلات از جمله برنامه‌های این نمایشگاه خواهد بود.

فرماندار کلات مباحثی همچون آسیب‌های اجتماعی، سرمایه اجتماعی، انسجام اجتماعی، محصولات ارگانیک و اقتصاد مقاومتی از جمله مباحث مهم ملی و کشوری عنوان کرد و یادآور شد: تمامی این مباحث به صورت مطالعه موردی در خصوص شهرستان کلات بررسی می‌شود، البته هدف اصلی و کلان هفته فرهنگی کلات توسعه نشاط و شادی شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این مراسم، تمرکز بر مبحث گردشگری و معرفی ظرفیت‌های شهر کلات است، افزود: برگزاری همایش استانی و یا به عبارتی واضح‌تر کشوری در شهرستان کلات خیزش خوبی در راستای ارتقاء موقعیت شهرستان است، همچنین حضور مقامات کشوری در سطح شهرستان قطعا بر توانایی‌ها و قابلیت‌های شهرستان خواهد افزود.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همکاری‌های صدا و سیمای خراسان رضوی، بهزیستی و جهاد کشاورزی در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم عنوان کرد: امیدواریم چنین برنامه‌های فرهنگی به سایر شهرستان‌ها نیز تسری یابد.

موسوی تبار شهروندان شهرستان کلات و گردشگران را مخاطبین هفته فرهنگی دانست و اظهار کرد: مخاطبین این برنامه می‌توانند از آوا‌ها، سنن فرهنگی، همایش‌های علمی و جنگ شادی کمال بهره را ببرند.

فرماندار کلات ضمن دعوت از مردم استان برای حضور در این مراسم عنوان کرد: از آنجایی که شهرستان کلات با کمبود زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی مواجه است از همه گردشگران تقاضا داریم در این مسیر ما را یاری کنند، همچنین برای تک تک گردشگران سپری کردن چند روز در سیاه چادر‌ها و طبیعت بکر را توصیه می‌کنیم.

کد خبر : ۳۶۳۷۵۱