خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی مطرح کرد:

تب‌برفکی در خراسان رضوی تحت کنترل است

asdasd
کد خبر : ۳۵۸۸۳۳

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی از تحت کنترل بودن بروز بیماری تب برفکی در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، دکتر مجید روحانی‌نژاد با اعلام این خبر اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی دامپزشکان و کارشناسان این اداره کل و همکاران بخش خصوصی دامپزشکی، تشکل ها، اتحادیه های دامداران استان و همکاری های بین بخشی دستگاه های مرتبط اجرایی مانند جهاد کشاورزی استان، نیروهای انتظامی و حمایت های بیدریغ استانداری به خصوص فرمانداران شهرستان ها بیماری مسری و واگیردار تب برفکی دام در خراسان رضوی با کمترین خسارت تحت کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: علی رغم اینکه ویروس عامل بیماری در سال جاری باشدت و حدت زیادی خود را نمایان کرد و در حالی که کشور و به تبع آن استان، با کمبود واکسن روبرو بود، علی ایحال اقدامات اکیپ های خدمات دامپزشکی در تقویت امنیت زیستی وسطح بهداشت دامداری های صنعتی وسایر واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی و نیز آموزش لازم به دامداران بصورت فراگیر، به همراه محدود ساختن تردد و جابجایی دام حساس، از گسترش وقوع کانون های بیماری جلوگیری بعمل آورد و با انجام کلیه خدمات فوریتی بهداشتی و درمانی بصورت چشمگیر از صدمات و خسارات محتمل بیماری پیش‌گیری بعمل آمد به نحوی که اثرات سوء حاصل از خسارات بیماری اندک و شکر خدا مشکلات لجام گسیختگی اپیدمی بیماری سالیان قبل خصوصا سال 89 برای استان تکرار نشد.

روحانی نژاد افزود: هرچند از اهمیت خسارات بیماری در گوسفند و بز نمی‌توان غافل شد، اما اهمیت کنترل بیماری در دام سبک به لحاظ خسارات سنگینی که این بیماری به گاو و گوساله خصوصا دامداری های صنعتی وارد می سازد در ارتباط با عدم سرایت به دام سنگین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. که خوشبختانه همکاران‌مان در استان در این خصوص با موفقیت عمل کرده‌اند و دام سنگین استان به جز تعدادی انگشت شمار دام روستایی درگیر بیماری نشده اند.

روحانی نژاد، بازگشت به شرایط نامناسب بروز بیماری را دور از ذهن ندانست و اعلام داشت: دامدار ما باید بیاموزد که بهترین راه پیش گیری از بیمارهای عفونی واگیردار، رعایت شرایط بهداشت دام، محیط دامداری و توجه به دستورالعمل های اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای دامپزشکی است و شاید به جرأت بتوان اذعان کرد که 90 درصد سلامت دام به این مهم مرتبط است یا بهتر است بگوییم، واکسیناسیون بدون رعایت موارد بهداشتی فوق عملا در کنترل بیماری های عفونی واگیر دار بی فایده است. همچنان که در بحث انفلوانزای فصلی انسانی رعایت بهداشت فردی و محیطی نقش اول و بسیار مؤثری در پیش گیری از آن دارد. بنابر این تنها با واکسیناسیون مشکل دامداران حل نمی‌شود بلکه از آن مهم تر رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی از جمله قرنطینه دام، جلوگیری از نقل و انتقال بدون مجوز دام و گزارش دهی سریع موارد مشکوک به بیماری است.

وی افزود: مقاوم بودن ویروس بیماری، جهش‌های سریع ویروس، بومی بودن تب برفکی در کشور و منطقه و کشورهای آسیایی و عدم آگاهی کافی دامداران سنتی و عشایر از اصول رعایت شرایط قرنطینه ای و بهداشتی و بالاخص عدم همکاری دلال ها و افراد فرصت طلب و سودجوی اقتصادی این بخش در عدم رعایت مقررات منع تردد دام از دیگر مشکلات پیش روی ماست که در این جهت اطلاع رسانی و آموزش مناسب به دامداران در حال انجام است هرچند که این مهم نیز نیازمند وجود اعتبارت لازم و کافی است.

وی ضمن یادآوری ضرورت هوشیار بودن تمامی دستگاه های مرتبط در جهت صیانت از سرمایه دامی استان اعلام داشت: اعتبارات فعلی دامپزشکی پاسخگوی پیش گیری از بروز بیماری و مأموریت های محوله به این سازمان تخصصی، کلیدی و مؤثر در بحث سلامت انسان و رونق اقتصادی کشور نیست و اصلاح آن را بسیار ضروری و به نفع کشور در جهت امیدوار کردن روستائیان برای بهره وری مناسب از تولیدات دامی خود و امیدوار شدن و ماندن در روستاها و ایجاد اشتغال و توسعه روستاها و فراهم نمودن شرایط برای حضور تولیدات صنایع مرتبط با محصولات آنان و در بازار های جهانی دانست و درخواست کرد مسئولان برای این مهم چاره اندیشی و مساعدت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز