خبرگزاری کار ایران

هشدار مدیرکل دامپزشکی استان:

اعتبارات دامپزشکی جوابگوی مقابله با تب برفکی نیست

asdasd
کد خبر : ۳۵۰۷۶۰

اپیدمی بیماری تب برفکی در خراسان رضوی و کشف 23 کانون از این بیماری، مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط را در اداره کل دامپزشکی گرد هم آورد.

اعتبارات دامپزشکی جوابگوی مقابله با تب برفکی نیستبه گزارش ایلنا ، مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی در این نشست اضطراری، ضمن یادآوری ضرورت هوشیاری تمامی دستگاه های اجرایی استان در جهت صیانت از سرمایه‌های دامی استان اعلام داشت: ضعف مفرط در اعتبارات دامپزشکی امکان مقابله مناسب دامپزشکی را در زمان بروز حوادث غیرمترقبه‌ای‌ ‌‌نظیر اپیدمی اخیر بیماری تب برفکی در شهرستان های مختلف با محدودیت مواجه می کند.

دکتر مجید روحانی‌نژاد افزود: علاوه بر مشکل کمبود اعتبارات در بحث تامین واکسن مورد نیاز اکیپ‌های دامپزشکی و عدم آگاهی کافی دامداران سنتی و عشایر نسبت به پایبندی و رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بهداشتی از دیگر مشکلاتی است که در این مورد اخیر طرح جامع اطلاع رسانی و آموزش مناسب دامداران سنتی در حال انجام است هرچند که این مهم نیز نیازمند تأمین اعتبار است.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به محاسبات دقیق انجام گرفته و به دور از هر گونه بزرگنمایی، اعتبار مورد نیاز برای خدمات پیشگیری از شیوع این بیماری را در این مرحله 700 میلیون تومان اعلام داشت و تأکید کرد این اعتبار صرفاً جهت تأمین هزینه‌های اجرایی غیرپرسنلی طرح و خرید ملزومات اجرایی مقابله با گسترش بیماری تب برفکی به مصرف خواهد رسید.

وی مقاوم بودن ویروس تب برفکی، جهش‌های سریع تحت تیپ‌های ویروس، بومی بودن تب برفکی در منطقه خاورمیانه، عدم همکاری مناسب دامداران در رعایت مقررات قرنطینه و منع تردد دام را از جمله عوامل مستعد کننده در شیوع و گسترش بیماری نام برد.

مدیر کل دامپزشکی استان، تلفات دام در دام های زوج سم به ویژه بره و بزغاله‌ها، افت شدید تولیدات دامی و کاهش کیفیت این تولیدات را از عوارض خطرناک بیماری مسری تب برفکی دانست و نتایج چنین تبعاتی را، بیکاری دامداران، افزایش حاشیه نشینی در شهرها، تنزل رتبه استان در کمیت و کیفیت جمعیت دام و تولیدات دامی ذکر کرد.

وی ضمن قدردانی از همکاری نیروی انتظامی، حضور این نیرو در جاده های فرعی و نیز همکاری با اکیپ های قرنطینه دامپزشکی و کنترل مجوزهای بهداشتی دامپزشکی ویژه حمل دام را از عوامل موثر در کاهش تردد غیرمجاز دام و پیشگیری از بیماری دانست و خواهان همکاری بیش از پیش نیروی انتظامی شد.

روحانی نژاد از نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خواست تا در جهت حفظ سرمایه دامی و نیز جلوگیری از تلفات دام ها، خواستار انعکاس مناسب شرایط کنونی بیماری در استان شد و درخواست تخصیص به موقع و کامل اعتبارات عمرانی از سوی سازمان محترم برنامه‌ریزی استان و اختصاص تأمین اعتبار مورد نیاز جهت مقابله با بیماری تب برفکی از محل منابع در اختیار ستاد بحران استان کرد.

وی افزود کانون های بیماری در حال حاضر در دست کنترل است اما در صورت عدم تجهیز دامپزشکی، احتمال وقوع موارد جدید بیماری و گسترش آن وجود دارد.

شایان ذکر است دراین جلسه نمایندگان مدیریت بحران استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، جهاد کشاورزی، امور عشایر استان و مسئولین دامپزشکی خراسان رضوی حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز