خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی:

میراث فرهنگی منشا هویت‌بخشی و ایجاد انسجام ملت‌ها است

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۰۸۲

استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه ایران کشوری با پیشینه تمدنی‌کهن است، گفت: میراث‌فرهنگی عامل‌ اصلی هویت‌بخشی و ایجاد انسجام ملی است.

به گزارش ایلنا، علیرضا رشیدیان در جلسه انجمن میراث‌فرهنگی استان ضمن تبریک دهه‌فجر حفظ و تداوم ارزش‌های انقلابی را برای بقای نظام ضروری دانست و اظهار داشت: در عمر پربرکت جمهوری‌اسلامی تلاش‌های مستمری برای حراست از میراث‌فرهنگی و حفظ هویت‌ملی و اسلامی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای کوچک منطقه برای کسب هویت تاریخی دنبال خرید آثار باستانی و میراث تاریخی سایر ممالک هستند، افزود: کشور اسلامی با سابقه تمدنی چند هزار ساله دارای ظرفیت بی‌بدیلی در این حوزه است که با بهره‌گیری حداکثری  از آن بیش از پیش زمینه اتحاد ملی فراهم خواهد شد.

استاندار خراسان‌رضوی با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از میراث تاریخی ملموس و ناملموس برای انتقال آن به آیندگان، افزود: در این راستا بهره‌گیری از ظرفیت انجمن‌های میراث‌فرهنگی و همکاری‌های مردمی اثربخش خواهد بود.

رشیدیان ادامه داد: بهره‌گیری از مساعدت دستگاه‌های اجرایی، توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی و استفاده از مشارکت هنرمندان در تحقق این مهم ضروری است.

وی سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت انجمن‌های میراث‌فرهنگی را یکی از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: حضور سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی و فعالیت خیران در حوزه وقف بناهای با قدمت زیاد در حفظ میراث فرهنگی استان اثرگذار است.

استاندار خراسان‌رضوی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور خواست تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی موجود در مشهد مقدس زمینه تعامل بیشتر با کشورهای اسلامی با هدف هرچه پربارتر شدن برنامه های سال 2017 را فراهم کند.

رشیدیان وجود حرم مطهر ثامن‌الحجج(ع) را یک موقعیت استثنایی برای استان برشمرد و گفت: با احیا جاده ولایت از شلمچه تا مرو و از قدمگاه به دهسرخ و از دهسرخ به مشهد می‌توان علاوه بر توسعه فرهنگ‌رضوی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی مسیر را به زائران شناساند. بهره‌گیری از ظرفیت موزه های موجود در دستگاه های اجرایی، استفاده از قابلیت کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی در استان برای حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی و پیگیری نیازهای انجمن‌های میراث‌فرهنگی در جلسات شورای برنامه‌ریزی از دیگر تاکیدات استاندار خراسان‌رضوی در این جلسه بود.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی و رئیس انجمن‌های میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه در ایران بیش از 31 هزار و 200 اثر ملی ثبت شده وجود دارد، گفت: همچنین بیش از یک میلیون اثر تاریخی در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف کشور وجود دارد که نیازمند شناسایی، ثبت و نگهداری است.

وی افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت انجمن‌های میراث‌فرهنگی زمینه تحقق این مهم فراهم شده و به میراث فرهنگی غنا و تداوم بخشیده می شود.

طالبیان این انجمن‌ها را پل ارتباطی بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه با مردم دانست و ابراز امیدواری کرد: با توسعه فعالیت انجمن‌ها زمینه حفظ و حراست از میراث ملموس و ناملموس تاریخی بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز