خبرگزاری کار ایران

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف خبر داد:

عدم تامین واکسن تب برفکی معضل دام‌های سنگین شهرستان خوسف

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف گفت: همزمان با آغاز فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی در سراسر کشور، شهرستان خوسف همچنان در انتظار تامین واکسن به سر می‌برد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، رضا محمودی زاوه از عدم تامین واکسن مورد نیاز تب برفکی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به عدم استقبال دامداران از واکسن تب برفکی بهادار حتی یک دز واکسن بهادار در شهرستان خوسف مایه‌کوبی نشده است و همچنین بی‌توجهی مسئولان به این موضوع مهم متاسفانه واگیری بیماری در فصل پاییز و زمستان را محتمل خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری واکسن تب برفکی در دام‌های سنگین بهادار شده است و دامدار و تعاونی دامداران ملزم به تامین واکسن هستند، دامپزشکی اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را انجام داده و دامداران باید نسبت به سرمایه دامی خود حساسیت بیشتری داشته باشند و درصدد تامین واکسن بهادار تب برفکی اقدام عاجل را انجام دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف افزود: تب برفکی، بیماری ویروسی خطرناکی است که به راحتی در بین دام‌های سبک و سنگین بروز می‌کند و در صورت عدم واکسینه شدن دام، درصد تلفات بشدت بالا خواهد رفت، این بیماری بسیار واگیردار است و در تماس با تجهیزات دامداری، خوراک، وسایل نقلیه و غیره موجب گسترش بیماری به نقاط دیگر نیز می‌شود.

محمودی‌زاوه بیماری تب برفکی به عنوان طاعون صنعت دامداری لقب گرفته و در صورت کنترل نشدن با واکسیناسیون و مراقبت نکردن از جابجایی و نقل و انتقال غیر مجاز دام، به سرعت در جمعیت دامی شیوع پیدا می‌کند و با تلف کردن بخش عمده‌ای از جمعیت دامی، خسارات سنگین برجای می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به انجام واکسیناسیون، در بهترین شرایط 70 تا 80 درصد ایمنی در بدن دام ایجاد می‌کند بنابراین دامداران لازم است نسبت به حفظ موارد مدیریتی از جمله کنترل تردد دام، وسایل حمل و نقل و همچنین خرید و فروش دام با مجوز دامپزشکی مراتب کار را رعایت کرده و با ورود دام جدید قرنطینه صورت بگیرد.

کد خبر : ۴۰۸۸۴۶