خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس دادگستری مطرح کرد:

بیشترین حوادثناشی از کار متوجه کارگران ساختمانی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۰۰

چکیده: همان گونه که بر آموزش کارگران تاکید می‌شود دولت نیز باید بر آگاهی و اموزش کارفرمایان و ناظرین فنی نظارت کند. / بیشترین پرونده‌هایی که در دادگستری در حوزه حوادثکار مورد بررسی قرار می‌گیرد مربوط به کارگران ساختمانی بویژه کارگران فعال در حوزه نصب و تعمیر آسانسور است که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

یک کار‌شناس حوزه حوادثکار در استان فارس بیشترین سهم حوادثکار را مربوط به فعالیت‌های ساختمانی دانست و گفت: با توجه به وفور حوادثدر کارگاه‌های ساختمانی، این موضوع خارج از انتظار بوده و نیاز به تامل، بررسی و برنامه‌ریزی جدی دارد.

«حسن شریفی» کار‌شناس رسمی دادگستری در حوزه حوادثکار در این باره به ایلنا گفت: مقایسه آماری حوادثکار در طول چند سال گذشته نشان می‌دهد حوادثصورت گرفته در بخش ساختمانی بیشتر از سایر حوز‌ها است که این موضوع نگران کننده شده است.

او با بیان اینکه عدم آگاهی و آموزش ایمنی نقش بسزایی در اینگونه حوادثدارد، افزود: بیشترین پرونده‌هایی که در دادگستری در حوزه حوادثکار مورد بررسی قرار می‌گیرد مربوط به کارگران ساختمانی بویژه کارگران فعال در حوزه نصب و تعمیر آسانسور است که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی؛ بی‌توجهی به افزایش حوادثدرحین کار و عدم برنامه ریزی برای جلوگیری از بروز این حوادثدر کشور سبب افزایش این حوادثمی‌شود.

شریفی، مهم‌ترین عامل افزایش حوادثکار در بخش ساختمان طی سال‌های اخیر را «در پیش گرفتن سیاست‌ ساخت و ساز بدون توجه به تمامی مختصات این حرفه خطرناک از سوی دولت» عنوان کرد.

او گفت: در حال حاضر بیشتر حادثه شغلی در شهر شیراز، مربوط به احداثپروژه‌های تجاری است که مربوط به سقوط از ارتفاع می‌شود که بخش عمده‌ای از این حادثبرای کارگران آرماتور بند و قالب بند اتفاق می‌کند و متاسفانه درصد بسیار زیادی از این حوادثمنجر به مرگ و میر نیروی کار می‌شود.

او ادامه داد: عامل اصلی وقوع حوادثاینچنینی استفاده نکردن از وسایل و ابزار کار ایمن و امتحان نشدن نهایی از سالم بودن تجهیزات ایمنی قبل از آغاز به کار است.

وی در خصوص سایر عوامل موثر در وقوع حوادثشغلی گفت: بی‌احتیاطی، استفاده نکردن از وسایل حفاظت فردی، نبود نظارت از سوی دولت، نقص تجهیزات فنی، اعمال روش کار ناایمن، نبود مهارت لازم برای انجام کار و استفاده از ابزار کار ناایمن نیز از مهم‌ترین دلایل وقوع حوادثحین کار است.

به گفته وی، آموزشهایی که برای ایمنی کار صورت می‌گیرد در حد پوشیدن کلاه و دستکش است و آموزشهای تخصصی نه تنها به کارگران که حتی به کارفرمایان نیز ارائه نمی‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات کارگران ساختمانی در موضوع بیمه تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: بیمه تامین اجتماعی مهم‌ترین خواسته کارگران ساختمانی است و وقتی این کارگران دچار حادثه می‌شود هیچ پشتیبان مالی ندارد که هزینه‌های مالی آنان بعد از وقوع حادثه جبران کند.

شریفی در خاتمه با تاکید بر اینکه دولت باید مانع ایجاد هر گونه حادثه شغلی شود گفت: ‌‌ همان گونه که بر آموزش کارگران تاکید می‌شود دولت نیز باید بر آگاهی و اموزش کارفرمایان و ناظرین فنی نظارت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز