خبرگزاری کار ایران

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با ایلنا:

نصب کپسول‌ آتش‌نشانی بر روی خودرو‌های تولید داخل اجباری شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۵۱۶

شورای عالی استاندارد تشخیص داده که تولیدات داخل باید به کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز باشند، و در قبال استاندارد بودن کپسول‌های آتش نشانی نیز خودرو سازان مسئول هستند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: از آنجا که برخی خودرو‌های داخلی به لحاظ کیفیت و ایمنی دچار مشکل هستند، ضرورت نصب کپسول‌های آتش‌نشانی صرفا برای خودرو‌های ساخت داخل در نظر گرفته شده است.

سرهنگ خسروی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به الزام خودروسازان برای نصب کپسول‌های آتش‌نشانی بر روی خودرو‌ها از تاریخ ۱/۱ / ۹۴، گفت: نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که خودروسازان به چند دلیل زیربار این دستورالعمل که مورد تصویب شورای عالی استاندارد قرار گرفته، نمی‌روند که یکی از این دلایل به حمایت‌های بی‌چون و چرایی که از این صنعت در کشور می‌شود و انحصاری بودن آن برمی‌گردد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک راهور ناجا تاکید کرد: خط قرمز پلیس قانون و اجرای قانون است و تا جایی که مر قانونی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌کند اما خودروساز‌ها ممکن است، دست به یک اقدام غیراخلاقی بزنند به این معنی که از آنجا که می‌دانند برای اجرای چنین قانونی مهلت دارند، اقدام به پیش‌فروش خودرو‌هایشان به مردم کنند.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان تا تاریخ ۱/۱ / ۹۴فرصت دارند که خودروهای خود را به کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز کنند لذا مردم هم باید هوشیار باشند و از اول اسفند چناچه خودرویی را خریداری می‌کنند متعلق به پایان سال ۹۳ باشد و از سوی دیگر خودروسازان نیز باید مراقب باشند که موجب زیان رساندن به مردم نشوند چرا که وقتی کالایی پیش‌فروش می‌شود این کالا در آن شرایط زمانی نیازمند تایید استاندارد و سازمان محیط زیست و شماره‌گذاری است و تا آن دوره زمانی که فرصت دارند باید بتوانند تعهدشان را انجام دهند و چنانچه تعهد خود را انجام ندهند موجب ضرر و زیان مردم می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا نصب کپسول‌های آتش‌نشانی برای خودرو‌های وارداتی نیز در این تاریخ اجباری است یا خیر گفت: از آنجا که برخی خودرو‌های داخلی به لحاظ کیفیت و ایمنی دچار مشکل هستند، این اجبار صرفا برای خودرو‌های ساخت داخل در نظر گرفته شده است و این مصوبه شورای عالی استاندارد است و پلیس نیز موظف به اجرای آن است.

خسروی ادامه داد: شورای عالی استاندارد تشخیص داده که تولیدات داخل باید به کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز باشند و در قبال استاندارد بودن کپسول‌های آتش نشانی نیز خودرو سازان مسئول هستند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تکلیف مالکان خودروهایی که درسال‌های گذشته تولید شده و به کپسول آتش‌نشانی مجهز نشده نیز تصریح کرد: وجود کپسول آتش‌نشانی در خودرو اساسا در شرایط خاص می‌تواند باعثنجات جان رانندگان و دیگران شود اما قانون از زمانی که وضع می‌شود نسبت به آن زمان و آینده‌اش تسری دارد و عطف به ماسبق نمی‌شود لذا اجباری برای خودرو‌هایی که قبلا شماره گذاری شده در خصوص مجهز بودن به کپسول‌های آتش‌نشانی وجود ندارد و قانون نیز به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه‌ای برای مجهز نبودن خودرو‌ها به کپسول آتش نشانی در یافت می‌کند یا خیر، ‌گفت: چنین چیزی در حال حاضر در جدول جرایم ما وجود ندارد و این تنها تکلیف قانونی است که به عهده خودرو ساز گذاشته شده که باید از ۱/۱ / ۹۴اجرایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز