خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی:

شهرداری‌ها و دستگاه‌های حمایتی با ورود مردم مقوله اعتیاد را حل کنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۸۶۹

نیروی انتظامی می‌تواند با حضور مردم در میدان تلاش خود را تا دو برابر افزایش دهد / توجه نیروهای امنیتی و انتظامی نمی‌تواند مانند گذشته ناظر بر معلول‌ها باشد، بلکه این نگاه باید ناظر بر پیشگیری نیز باشد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: راهبرد امروز ما در نیروی انتظامی پیش بینی حداکثری برای احتمال حداقلی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم امروز(یکشنبه) در همایش ملی پیشگیری از جرم طی سخنانی اظهار داشت: برای اینکه به موضوع پیشگیری از جرم اشاره کنیم باید به شرایط عمومی جرم نیز بپردازیم و شرایط عمومی جهانی شرایطی است که ما در آن شاهد گسترش و رشد تروریست هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: دامنه گسترش مواد مخدر و الکلیسیم در جهان هر روز افزایش می‌یابد و این جرائم مزمن و پیش رونده هستند.

وی با بیان اینکه ما به فضاهای مجازی به عنوان تسهیل کننده ارتباطات بشری می‌نگریم، گفت: اما امروز راههای مجازی بستر مناسبی برای توسعه جرائم شده است.

احمدی مقدم گفت: کشورهای سلطه گر نشان داده‌اند حتی در جایی که اراده می‌کنند، امنیت را باز گردانند، قادر به این کار نیستند.

فرمانده نیروی انتظامی در سخنان دیگری اظهار داشت: مدرنیسم امروز واژه‌ای مترداف با روش زندگی غربی است، یعنی تلاش و تحول زندگی جوامع بشری به سمت یکسان سازی با فرهنگ غربی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه این هنجارهای غربی خود موجب تشدید و انتشار جرائم است که یکی از آن‌ها نوع نگاه به روابط جنسی ومسئله ازدواج است، افزود: امروز نگاه فمنیستی موجب شده که کانون‌های حمایت از زنان بوجود بیاید و افزایش این حمایت‌ها هزینه ازدواج را به حدی بالا برده که ازدواج گریز شده‌اند و جوامع را در معرض انقراض و نیز اضمحلال اخلاقی قرار داده‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: خوشبختانه با گفتمان سازی‌هایی که امروز در جامعه ما صورت گرفته است، خطرات کاهش فرزند آوری گوشزد شده است.

احمدی مقدم پیرشدن جمعیت، دوری از ازدواج و اشتغال جوانان به امور لهو و لعب و اعتیاد را از عواقب رفتارهای غیر اخلاقی و ناهنجار جنسی دانست و افزود: اگر هم نخبگان پتانسیل‌هایی داشته باشند، جریان‌هایی در خارج آن‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند.

وی در سخنان دیگری با اشاره به رفتار دوگانه غربی‌ها و در راس آن‌ها آمریکا در رابطه با داعش اظهار داشت: اگر داعشی‌ها بغداد را هم بگیرند، از نظر آن‌ها اشکالی ندارد ولی اگر داعش یکی از شهروندان آن‌ها را بکشد، مشمول مجازات می‌شوند که البته این هم معلوم نیست که آیا کشتن شهروند آن‌ها به دستور خودشان صورت گرفته است یا نه و ما باید با ظن و گمان به آن‌ها بنگریم.

فرمانده نیروی انتظامی تاکید کرد: امروز جامعه ما جامعه بسیار آگاهی است و اطلاعات نسبت به یکی دو دهه گذشته به شدت در حال افزایش است و دستگاه‌های امنیتی در چنین فضایی می‌خواهند قانون را اجرا و جامعه را امن کنند.

وی با بیان اینکه نگاه گذشته یک نگاه اقتدارگرا و معلول محور بود که به دلیل جرم کمتر می‌پرداخت، افزود: اینکه بستر وقوع جرم کجاست و چه کم کاری‌هایی باعثوقوع جرم می‌شد، در گذشته کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت لذا پرداختن صرف به معلول متاسفانه ما را از ریشه‌های جرم غافل می‌کند.

وی تصریح کرد: علت گرایی ومعلول گرایی هر دو در جای خود درست، اما تقدم زمانی باید با علت گرایی باشد و توجه نیروهای امنیتی و انتظامی نمی‌تواند مانند گذشته ناظر بر معلول‌ها باشد، بلکه این نگاه باید ناظر بر پیشگیری نیز باشد.

احمدی مقدم ادامه داد: این راهبرد و سیاست مبتنی بر علت گرایی حتی در سخت‌ترین لایه در طیف عملیات انتظامی مانند یگان ویژه نیز باید حاکم باشد ودر در جه اول باید تلاششان این باشد که با مذاکرات بحران‌ها را حل کنند و اگر چنانچه در مرحله نهایی ناچار به درگیری شدند، با حداقل هزینه و ابزارهای کم آسیب با بحران مبارزه کنند.

وی در ادامه این مطلب با بیان اینکه بحران را باید درکنترل خود قراردهیم، افزود: هر چه هزینه کمتر باشد بهتر است چون این هزینه‌ها توالی و تسلسل مشکلات را به همراه خواهد داشت، اما پلیسی که می‌خواهد در انجام وظایف خود موفق باشد باید از عناصر درونی برخودار باشد که مرحله اول آن قدرت پیشگیری است.

احمدی مقدم تاکید کرد: راهبرد امروز ما در نیروی انتظامی پیش بینی حداکثری برای احتمال حداقلی است.

وی قدرت گفتمان سازی را یکی دیگر از ابزارهای پیشگیری از جرم عنوان کرد و افزود: ما باید بتوانیم ضرورت گفتمان را در جامعه ایجاد کنیم.

احمدی مقدم افزود: اینکه باید شبکه‌ای مسدود شود یا خیر، طبیعتا مردم و قاطبه جوانان احساس می‌کنند دولت می‌خواهد آن‌ها را محدود کند در صورتی که محدود کردن با ایمن سازی تفاوت دارد، اگر چه ممکن است این دو با یکدیگر همپوشانی‌هایی داشته باشند اما محدود سازی با محروم سازی متفاوت است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم این طور نشود که فردی که آسیب دید و مورد کلاهبرداری قرار گرفت، بعد فریاد چه کنم سر دهد.

احمدی مقدم قدرت همراه سازی و مشارکت مردم را یکی دیگر از توانمند سازی‌هایی عنوان کرد که نیروی انتظامی در مسیر ایجاد آن قرار دارد.

وی تصریح کرد: قدرت حمایت از جامعه باید در نیروی انتظامی فراهم شود که این تابع به روز بودن وپیشتازی است؛ امروز آن کسی که اینترنت و ماهواره و تکنولوژی جدید را مرتب تولید می‌کند، ما را منفعل از رفتار خودش می‌کند و پشت سر خود می‌کشاند، لذا اگر میدان بازی را ما تعریف کردیم، می‌توانیم ادعا کنیم که پیشتاز هستیم.

احمدی مقدم بابیان اینکه پیشتازی به قدرت ابتکار و تاثیر احتیاج دارد، افزود: امروز مستکبران علیرغم میل خود داد وفریاد می‌کنند و بعد با گردن کلفتی دست گدایی به سمت جمهوری اسلامی دراز می‌کنند، که برای مبارزه با تروریست به آن‌ها کمک کنیم.

وی مسئول‌سازی را یکی دیگر از اقداماتی عنوان کرد که باید برای پیشگیری از جرم مورد توجه قرار گیرد و افزود: یعنی دستگاه‌های دیگر نیز باید در هر مرحله از جرم چه پیش از وقوع و چه زمانی که بسترهای جرم در حال پیدایش است به وظیفه خود عمل کنند.

احمدی مقدم گفت: شهرداری‌ها و دستگاه‌های حمایتی با ورود مردم باید مقوله اعتیاد را حل کنند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: به عقیده من نیروی انتظامی می‌تواند با حضور مردم در میدان تلاش خود را تا دو برابر افزایش دهد.

وی در سخنان دیگری اظهار داشت: یکی از ابزار‌ها برای پیشگیری از جرم قدرت مشاوره است، از همین رو باید این قدرت را در جامعه ایجاد کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز