خبرگزاری کار ایران

انتشار آمار قربانیان موتورسیکلت سواران از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹؛

بیش از ۲۵ درصد تلفات حوادثرانندگی موتور سیکلت سوارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۰۹

عمده‌ترین علت مرگ موتورسیکلت سواران، ضربه به سر است / ۶۰ درصد کشته‌های حوادثرانندگی موتور سیکلت زیر ۳۰ سال دارند / بیشترین آمار کشته‌های تصادفات موتورسیکلت‌ها مربوط به تابستان است.

ایلنا: ضربه به سر و شکستگی‌های متعدد علت بیش از ۸۰ درصد مرگ‌های موتورسیکلت سواران است، بیش از ۶۰ درصد کشته‌های موتورسیکلت سواران، زیر ۳۰ سال هستند، ۴۶ درصد کشته‌های موتورسیکلت سوار‌ها در جاده‌های برون شهری جان می‌بازند و… این‌ها همه واقعیت‌های تلخی هستند که در آمار سازمان پزشکی قانونی کشور به چشم می‌خورند. امنیت پایین موتورسیکلت سواران و عدم استفاده از کلاه ایمنی، جدی نگرفتن مقررات راهنمایی و رانندگی توسط آن‌ها، تردد در جاده‌های برون شهری و دلایل دیگر دست به دست هم داده‌اند تا یک چهارم کشته‌های حوادثرانندگی هر سال را موتورسیکلت سواران تشکیل دهند.

بر اساس بررسی‌های واحد آمار سازمان پزشکی قانونی کشور بخش قابل توجهی از تلفات حوادثرانندگی در هر سال، مربوط به موتورسیکلت سواران است به نحوی که مطابق آمارهای موجود در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹،۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسیکلت سوار در حوادثرانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۷ / ۲۵ درصد از کل قربانیان حوادثرانندگی را در برمی گیرد.

به گزارش ایلنا، از کل ۱۲۰ هزار و ۷۰ کشته ناشی از تصادفات رانندگی طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹،۳۰ هزار و ۹۰۱ نفر موتورسیکلت سوار بودند که این رقم ۷ / ۲۵ درصد از کل قربانیان حوادثرانندگی را در برمی گیرد. همچنین این رقم بعد از قربانیان تصادفات خودروهای سواری که ۶ / ۳۴ درصد تلفات را شامل می‌شود، دومین جایگاه را به خود اختصاص داده است.

عمده‌ترین علت مرگ موتورسیکلت سواران، ضربه به سر

برخورد با وسایل نقلیه دیگر با رقم ۱ / ۸۳ درصد، عمده‌ترین علت تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌ها است. همچنین بیشترین علت مرگ موتورسواران، ضربه به سر با ۲ / ۶۱ درصد و پس از آن شکستگی‌های متعدد با ۷ / ۱۹ درصدگزارش شده است. از سویی ۳ / ۴۲ درصد موتورسواران در‌‌ همان محل وقوع حادثه درگذشته‌اند که تمامی این موارد لزوم استفاده از لوازم ایمنی مانند کلاه ایمنی، لباس مناسب و در کنار آن احتیاط بیشتر در رانندگی و حفظ سرعت مطمئنه را بیش از پیش روشن می‌کند.

۶۰ درصد کشته‌ها زیر ۳۰ سال

از نظر سنی نیز افراد ۱۸ تا ۲۴ سال با ۱ / ۳۴ درصد موارد بیشترین کشته‌های تصادفات موتورسیکلت را به خود اختصاص داده‌اند و تأسف بار‌تر آنکه ۴ / ۶۰ درصد کشته‌ها افراد زیر ۳۰ سالند بنابراین اگر ۴ / ۱۵ درصد کشته‌های ۳۰ تا ۳۹ ساله را هم به آن اضافه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سه چهارم کشته‌های موتورسیکلت زیر ۴۰ سال سن دارند.

بر اساس این گزارش در این مدت، ۲ / ۹۵ درصد کشته‌های تصادفات موتورسیکلت سواران مرد و ۸ / ۴ درصد آنان زن بوده‌اند، این در حالی است که ۸ / ۷۸ درصد این افراد راننده موتور و ۳ / ۲۰ درصد افراد راکبان ترک موتورسیکلت بوده‌اند و البته وضعیت هشت دهم درصد افراد نیز نامعلوم گزارش شده‌است.

بیشترین کشته‌های تصادفات موتورسیکلت‌ها در تابستان

بیشترین تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و در ماه‌های شهریور با ۷ / ۱۱ درصد، مرداد با ۱ / ۱۱ درصد و تیرماه با ۱۱ درصد و کمترین آن مربوط به فصل زمستان با ۶ / ۱۴ درصد(در کل سه ماهه زمستان) بوده‌است. نکته قابل توجه آنکه بیشترین کشته‌ها در ماه‌های فصل زمستان در استان‌های گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان(۴ / ۲۲ درصد)، هرمزگان(۸ / ۲۱ درصد) و خوزستان(۹ / ۱۹ درصد) ثبت شده‌است.

وضعیت شغلی و تحصیلی متوفیات تصادفات موتور سیکلت

از جهت تحصیلات نیز در میان کشته‌های ۱۸ سال و بالا‌تر، ۹ / ۲۸ درصد افراد دارای تحصیلات راهنمایی، ۴ / ۲۷ درصد با تحصیلات ابتدایی، ۵ / ۱۷ درصد با تحصیلات دبیرستان و ۱۷ درصد بی‌سواد بوده‌اند که بیشترین آن‌ها دارای شغل آزاد(۴ / ۳۳ درصد) و یا کارگر(۱ / ۲۵ درصد) بوده‌اند.

بیش از ۴۶ درصد کشته‌های موتورسیکلت‌ها در راه‌های برون شهری

هرچند به موتور به عنوان وسیله‌ای نه چندان ایمن و به دیده وسیله نقلیه درون شهری نگریسته می‌شود اما جالب است بدانیم ۷ / ۴۶ درصد کشته‌های موتورسیکلت‌ها مربوط به راه‌های برون شهری و ۸ / ۳۸ درصد آن‌ها مربوط به معابر درون شهری بوده است. جاده‌های خاکی و روستایی با ۷ / ۱۳ درصد در رده بعدی قرار دارند و وضعیت هشت دهم درصد موارد نیز نامشخص گزارش شده است. اما در میان استان‌هایی که بیشترین کشته‌های برون شهری را داشته‌اند گیلان، قزوین، اردبیل و کرمانشاه در صدر جدول و آذربایجان شرقی، تهران و یزد در انتهای جدول قرار دارند. این در حالی است که یزد، تهران و اصفهان بیشترین کشته‌های درون شهری و سیستان و بلوچستان، اردبیل و قزوین کمترین کشته‌های درون شهری را داشته‌اند.

ثبات الگوی مرگ موتورسیکلت سواران در سال‌های متمادی

اما در مورد حوادثموتورسیکلت‌ها نکته جالب توجه آن است که طی بررسی‌های به عمل آمده در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ مشخص شد که این الگو‌ها در آمار تلفات حوادثموتورسیکلت‌ها تقریباً ثابت مانده است به طوری که قربانیان تصادف موتورسیکلت در سال ۱۳۹۰،۲۴ و در سال ۱۳۹۱،۲۳ درصد کل کشته‌های تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند. عمده‌ترین علت مرگ در آن‌ها همچنان ضربه به سر با ۶ / ۶۰ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۸ / ۶۱ درصد در سال ۱۳۹۱ بوده و غلبه سنی افراد ۲۴ - ۱۸ ساله با ۱ / ۳۲ در صد در سال ۱۳۹۰ و ۱ / ۳۲ درصد در سال ۱۳۹۱ همچنان حفظ شده است. وقوع تصادفات منجر به فوت نیز در راه‌های برون‌شهری با ۸ / ۴۴ درصد موارد در سال ۱۳۹۰ و ۸ / ۴۵ درصد موارد در سال ۱۳۹۱ همچنان از موارد درون شهری(با ۱ / ۴۰ و ۸ / ۳۸ درصد در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱) پیشی گرفته است.

هشدار و توصیه‌ها

در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به ایمنی پایین این وسیله نقلیه و به تبع آن درصد بالای کشته‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها و تعداد قابل توجه مجروحین، مصدومین و معلولین این نوع تصادفات که طبق آمار، بیشترین آن‌ها از افراد نوجوان و جوان کشور هستند، توجه جدی دستگاه‌ها تصمیم گیرنده و نظارتی به اتخاذ تصمیمات مناسب از یک سو و هموطنان استفاده کننده از این وسیله نقلیه به نکات و توصیه‌های ایمنی از سوی دیگر کاملاً ضروری به نظر می‌رسد لذا در اینجا ضمن آرزوی سلامت برای تمامی هموطنان عزیز توجه راکبان موتورسیکلت‌ها را به نکات ذیل جلب می‌کنیم:

۱ - حتماً از کلاه ایمنی استفاده نمایید. به یاد داشته باشید ضربه به سر علت مرگ بیش از ۶۰ درصد کشته‌های تصادفات موتورسیکلت را تشکیل می‌دهد.

۲ - از موتور جهت انجام امور داخل شهری استفاده کنید و از رانندگی موتور در جاده‌های برون شهری پرهیز نمایید.

۳ - از موتور سیکلت جهت جابه جایی وسایل و بار استفاده نکنید.

۴ - حتی الامکان از سوار کردن ترک نشین خودداری فرمایید.

۵ - از پوشش مناسب در هنگام رانندگی استفاده کنید تا در صورت تصادف دچار حداقل صدمات شوید.

۶ - رعایت قوانین، اجتناب از حرکت خلاف جهت در معابر، گذشتن از چراغ قرمز، راندن در پیاده رو‌ها، انجام حرکات مارپیچ، تک چرخ زدن و لایی کشیدن و مواردی از این دست و رعایت سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با وسیله نقلیه در حال حرکت ضامن سلامت شما و سایر هموطنان خواهد بود.

۷ - همواره از سلامت وسیله نقلیه و اجزای آن مانند چراغ‌ها، ترمز‌ها و غیره اطمینان حاصل نمایید.

۸ - با توجه به لغزنده شدن معابر در روزهای بارانی و برفی و ایمنی پایین موتورسیکلت بهتر است در چنین اوقاتی از رانندگی با موتورسیکلت اجتناب کنند.

۹ - خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه طی رانندگی با هر وسیله نقلیه‌ای خطر آفرین است و در مورد موتور سیکلت به مراتب خطرناک‌تر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز