خبرگزاری کار ایران

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

هدف اصلی قاچاق مواد مخدر بازار اروپاست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۳۹۴

در ایران زیاد نمی‌توان به دنیال درآمدهای ناشی از موادمخدر گشت چون مافیای مواد مخدرِ جهان نه در افغانستان زندگی می‌کنند و نه در ایران، بلکه آن‌ها در کشورهای توسعه‌یافته به صورت پنهان زندگی می‌کنند.

ایلنا: مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر در دیدار با مدیر برنامه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین گفت: هدف اصلی قاچاق مواد مخدر بازار اروپا است چرا که قیمت تریاک یا هروئین در مرز افغانستان و ایران بسیار پایین‌تر از قیمت آن در اروپا است.

به گزارش ایلنا، محمود بیات در این دیدار که در محل این ستاد و به‌منظور بررسی درآمدهای ناشی از مواد مخدر برگزار شد، گفت: پاشنه آشیل قاچاقچی درآمدهای ناشی از موادمخدر است اگر این درآمد قاچاقچی کنترل شود، بیشترین ضربه را خواهد خورد و این حتی از دستگیری او نیز مهم‌تر و موثر‌تر است.

وی افزود: در تمام برنامه‌هایی که به‌منظور مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود، ما سعی می‌کنیم وجه قالب آن برنامه‌ها را معطوف به کنترل درآمد قاچاقچی کنیم که این البته کار بسیار سخت و مشکلی است.

مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد ادامه داد: در ایران زیاد نمی‌توان به دنیال درآمدهای ناشی از موادمخدر گشت چون مافیای مواد مخدرِ جهان نه در افغانستان زندگی می‌کنند و نه در ایران، بلکه آن‌ها در کشورهای توسعه‌یافته به صورت پنهان زندگی می‌کنند.

بیات ادامه داد: درآمد قاچاقچی تا زمانی که وارد سیستم رسمی و قانونی بین‌المللی نشده، ارزشی ندارد و سرمایه‌ای تلقی نمی‌شود، لذا وقتی این درآمد وارد بانک‌های بین‌المللی کشورهای سوییس، آلمان، فرانسه و انگلیس شود، به سرمایه تبدیل می‌شود، بنابراین باید به هنگام ورود این درآمد نامشروع به سیستم بانکی بین‌المللی وارد عمل شد.

وی در ادامه، ردیابی معکوس را یکی از راه‌های موثر در شناسایی پول ناشی از مواد مخدر عنوان کرد و افزود: از این روش می‌توان به شناسایی منبع پول و شبکه‌های قاچاق رسید.

این مقام مسوول در ستاد اظهار داشت: نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران، نظارت، سیاست‌گذاری، هدایت و ارزیابی است و کار اجرایی ندارد و همکاری خوبی با دیگر دستگاه‌های کشور در اجرای سیاست‌های مرتبط با مبارزه با مواد دارد.

بیات در ادامه، همکاری ایران، افغانستان و پاکستان در قالب ابتکار سه جانبه، تبادل اطلاعات این کشور‌ها در مرکز JPC(مرکز تبادل اطلاعات منطقه‌ای) و ارتباط افسران رابط مرزی را از جمله همکاری‌های ایران در سطح منطقه‌ برشمرد و گفت: افسران رابط ارتباط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و از این طریق باند‌ها کشف می‌شوند.

وی تصریح کرد: هر چقدر تبادل اطلاعات کشور ما با پاکستان و افغانستان بیشتر باشد، قدرت عملیاتی ما نیز بیشتر می‌شود و باید که دوره‌های تخصصی به منظور شناسایی و آگاهی نیروهای درگیر مبارزه در خصوص پولشویی ناشی از مواد مخدر برگزار شود.

وی در ادامه گفت: مسئله مواد مخدر از آن مسائلی است که هر فردی در هر مقامی علاقه‌مند است که در این خصوص کار کند چون به سرنوشت انسان‌ها مرتبط است و کمتر کسی در دنیا است که نسبت به سرنوشت انسان‌ها بی‌تفاوت باشد.

ایران جزو کشورهای مهم جهان در مبارزه با مواد مخدر است

همچنین اولیور گدنی، مدیر برنامه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در وین گفت: ایران جزو کشورهای مهم در مبارزه با مواد مخدر در جهان است و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز سازمان پیشرویی در این امر است و امیدوارم در این خصوص روابط مستحکمی با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود: جامعه جهانی نیک می‌داند که هدف از تجارت هروئین، به دست آوردن پول و سرمایه است و ما نیز در سازمان ملل به دنبال این هستیم که افراد کلیدی در شبکه‌های را شناسایی و شبکه‌های قاچاق را در دنیا منهدم کنیم و در این میان نیز تبادل اطلاعات و همکاری‌های مشترک میان کشورهای منطقه و جهان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ایران دارای پتانسیل خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر است و با اشراف اطلاعاتی که در این حوزه دارد به مثابه منبعی از طلا است و ساختارهای لازم در این مبارزه نیز در ایران وجود دارد، بنده نیز با ‌‌نهایت علاقه‌مندی دیدگاه‌های کار‌شناسی حوزه را به شما منتقل می‌کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز