خبرگزاری کار ایران

احمدی مقدم:

کنترل ۸۰ درصدی مرزهای کشور / امکانات ما در منطقه حرف اول را می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۲۷

اگر محدودیت مالی نبود ما به سرعت می‌توانستیم گام‌های بلند تری برداریم / ۲۶ دستگاه در این قانون مسئولیت دارند اما متاسافنه از زمان تصویب این قانون که بیش از ۸ سال می‌گذرد ازاغلب دستگاه‌ها کمترین تحرکی را نمی‌بینیم.

ایلنا: فرمانده نیروی انتظامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اعلام اینکه مرزهای کشورمان امروز در آستانه کنترل ۸۰ درصدی قرار دارند، گفت: تمامی مسیر‌ها و راه‌ها برای قاچاق کالا، انسان و… تا حد زیادی بسته شده‌اند.

به گزارش ایلنا، اسماعیل احمدی مقدم در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تبریک هفته ناجا به کارکنان و خانواده‌های آن‌ها گفت: هفته ناجا فرصتی است برای ارتباط بیشتر پلیس با مردم.

وی اضافه کرد: هفته ناجا صرفا برای عرضه و نمایش دستاورد‌ها و فعالیت‌های پلیس نیست بلکه هدف از این مناسبت برقراری ارتباط صمیمی با مردمی است که ما افتخار می‌کنیم خادمان آن‌ها در عرصه نظم و امنیت هستیم.

وی شعار امسال گرامیداشت هفته نیروی انتظامی را که اقتدار پلیس در سایه، مردم داری، قانونمداری و روزآمدی است را یادآور شد و گفت: اقتدار همواره مترادف با قدرت، خشونت و تحکم است، آن چیزی که جلوه ذهنی دارد.

احمدی مقدم اضافه کرد: اگر بخواهیم اقتدار واقعی متناسب با جمهوری اسلامی و نظام اسلامی را تعریف کنیم باید یک تعریف دقیق‌تر ویژه جامعه خودمان و متناسب با ارزش‌های اخلاقی و دینی و فرهنگی خودمان داشته باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه اساس اقتدار پلیس پایه اولش مردم داری است، تصریح کرد: پلیس باید بداند که اصل وجودی او بر پایه مردم نهاده شده است و پلیس برای مردم و از خود مردم است نه بر مردم و جامعه.

وی به فرمایش حضرت علی(ع) به مالک اشتر که فرمود: سربازان دژهای مستحکم مردم و جامعه هستند، اشاره کرد و گفت: در نگاه متداول امروزی نیروهای امنیتی و پلیس حافظان حکومت وحاکمان هستند اما در نظام ما این قدری متفاوت است. البته حاکمیت جدای از مردم نیست. حاکمیت عین مردم است.

احمدی مقدم افزود: هدف اصلی پلیس برقراری امنیت برای جامعه در برابر تهدیداتی است که او را تهدید می‌کند در حالی که در اغلب جوامع امروزی خطر علیه حاکمان و پلیس، خود مردم هستند. یعنی باید مراقبت کنند که امنیت حکومت در برابر مردم برقرارشود.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه فاصله بین مردم و حکومت و همچنین حاکمان وجود ندارد، اظهار داشت: نیروهای انتظامی برای برقراری امنیت باید بتوانند سطح مردم و شهروندان از متجاوزان و تبهکاران جدا کنند.

وی با اشاره به اینکه باید حد و اندازه در رابطه با متجاوز و تبهکار حفظ شود، افزود: در اینجا مثل نیروهای نظامی با دشمن خارجی روبرو نیستم که نابودی و انهدام آن‌ها هدف باشد در اینجا با کسانی روبرو هستیم که به دلیل نارسایی‌ها و ضعف‌های ی در جامعه قربانیانی هستند که به شکل مجرمان ظاهر شده‌اند.

احمدی مقدم با در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه اساس کار حکومت اسلامی اصلاح رفتار اینگونه افراد است، تصریح کرد: علت اساسی ‌مجازت تنبیهی است که فرد را آگاه کند و به مسیر اصلیش برگرداند و عامل بازدارنده است برای دیگرانی که بخواهند مرتکب چنین جرایم ‌شوند و عامل دیگری است برای پاکی او از گناهان.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه نگاه پلیس به مجرم و متهم هم چنین نگاهی است، افزود: لذا مامورا ما اگر بخواهد در دستگیری یک مجرم خدای نکرده خانواده او را مورد هتک قرار دهد و یا در برخورد بایک ناامنی در خیابان مردم عادی را هم مورد تعدی قرار دهد به هیچ وجه پذیرفته نیست. در چنین سازمانی امنیت برای مردم است. لذا مطالبات امنیتی را از خودشان باید پرسید.

وی با بیان اینکه اولویت‌های امنیتی در نیروی انتظامی همانی است که در نظرسنجی‌ها و دربرداشت از آرای مردم از خودشان سؤال می‌کنیم، افزود: نمی‌توانیم افکار خودمان را به مردم نسبت بدهیم.

احمدی مقدم با تأکید بر اینکه ارتباط و برخورد پلیس با مردم و شهروندان و حتی مته‌مان بر اساس قانون است افزود: قانون یگانه وسیله‌ای است که رفتار پلیس با جامعه را تنظیم می‌کند، چون اگر قانون نبود سلایق فردی عدد و رقمی انسان برایش قایل نیست.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با تأکید بر اینکه قانون، مدار رابطه پلیس با جامعه است، افزود: اجرای قانون باید توأم با تدبیر و عقلانیت و درک صحیح از صحنه باشد و افراط و تفریط در این زمینه شایسته نیست.

وی با بیان اینکه اعتبار قانون به مجری قانون است و اجرای درست قانون و مردم‌پسند کار مهمی است، خاطرنشان کرد: باید ابتدا جامعه را قانع کرد و تسهیلات را برای آن‌ها فراهم کرد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه روزآمدی ضامن مقابله با جرایم جدید است، گفت: دانش و فناوری در حال پیشرفت است و همه مجرمان از این دانش و ابزار جدید بهره‌مند هستند لذا پلیس باید یک گام جلو‌تر از آن‌ها بتواند تهدیدات را شناسایی و خنثی کند.

احمدی‌مقدم در ادامه سخنان خود پیش‌بینی، دانش، فناوری، ابزار و تجهیزات متناسب را برای اجرای مأموریت‌های جدید پلیس در مواجهه با جرم‌ وجنایات جدید لازم دانست و گفت: برقراری امنیت وظیفه اولیه هر حکومتی است.

وی در ادامه به سخن حضرت علی(ع) که فرمودند امنیت، عدالت و آبادانی همواره سه چیز است که مردم به آن نیازمند هستند اشاره کرد و گفت: امنیت پایه تمام فعالیت‌ها در جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه آباد، علمی و پیشرفته ما مرهون امنیت است، اظهار داشت: ‌ با عدالت امکان آبادانی، برخورداری یکسان و بدون تبعیض از مواهب قانونی و معنوی در جامعه مهیا می‌شود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه آبادانی در سایه امنیت و عدالت در جامعه شکل می‌گیرد، تصریح کرد: وظیفه اصلی نیروی انتظامی برقراری امنیت در جامعه است ضمن آنکه پلیس بازوی اصلی دستگاه قضایی برای برقراری عدالت بشمار می‌رود.

وی به اقدامات نیروی انتظامی در مبارزه با جرایم و کشف جرم، برخورد با فساد اخلاقی و توسعه و آبادانی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور چند روز پیش در دانشگاه علوم انتظامی از پلیس برای توسعه و آبادانی کشور کمک خواستند.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه اگر امنیت در برخی مناطق نباشد امکان سرمایه‌گذاری نخواهد بود، اظهار داشت: اگر فساد اقتصادی و قاچاق کالا مبنای درآمد و اقتصاد شود توسعه و آبادانی امکان پذیر نخواهد بود.

احمدی‌مقدم بُعد مهم دیگر در حکومت دینی را برپایه نماز و محیط مناسب برای خداجویی اعلام کرد و گفت: کمک به اقتصاد اسلامی(ذکات) توسعه امر به معروف و مبارزه با منکرات بسیار مهم است.

وی به فرمایش جضرت امام حسین(ع) که فرمودند اگر امر به معروف فراموش شود اشرار بر جامعه حاکم می‌شوند، اضافه کرد: قیام اباعبدالله در عاشورا اساسا برپایه امر به معروف و نهی از منکر بوده است.

احمدی مقدم افزود: نیروی انتظامی بازوی مهمی به خصوص در گام سوم امر به معروف و نهی از منکر است، البته بعد لسانی بر عهده مردم است.

فرمانده نیروی انتظامی یادآور شد: در این باره دو دیدگاه افراطی و تفریطی وجود دارد، دیدگاه افراطی می‌گوید که حرف اول و آخر در امر به معروف و نهی از منکر را باید نیروی انتظامی بزند و دیدگاه تفریطی می‌گوید که مردم باید آزاد باشند و هرکاری که دوست دارند انجام بدهند خودشان تنظیم می‌شوند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دیدگاه دوم مشتری ندارد، گفت: حتی آنهایی که آزادی در بی‌بند و باری حرف آخر را می‌زند آن‌ها هم چنین ادعای ندارند که همگان را‌‌ رها کنید هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: این همه رسانه، فیلم، دستگاه هنری و هالیود و… در دنیا در خدمت رفتارسازی و فرهنگ‌سازی است، نه فرهنگ برای جامعه خودشان بلکه سلب هویت همه مردم در دنیابه خصوص در جوامع اسلامی و جایگزینی فرهنگ منحط خودشان. فرهنگ دنیا گرا. آن‌ها هم چنین حرفی را نمی‌زنند.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه سخنان خود با ابراز خوشحالی از اهتمام دولت جدید برای اجرای قانون عفاف و حجاب گفت: ۲۶ دستگاه در این قانون مسئولیت دارند اما متاسافنه از زمان تصویب این قانون که بیش از ۸ سال می‌گذرد ازاغلب دستگاه‌ها کمترین تحرکی را نمی‌بینیم.

وی اضافه کرد: بعضی‌ها مقابله می‌کنند یعنی بجای اینکه به وظیفه خود عمل کنند فلسه می‌نویسند که این به درد نمی‌خورد و قابلیت اجرایی ندارد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در قانونی عفاف و ججاب نیروی انتظامی باید حرف آخر را بزند، گفت: حرف اول کار دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی است.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر لزوم آموزش و ایجاد بسترهای قانونی در جامعه ادامه داد: در جایی که فرد بعد از همه تذکرات تخطی می‌کند باید با دست قانون متوقف شود. جلوه‌هایی از هنجار شکنی فساد که به صورت علنی می‌باشد قطعا نیروی انتظامی وظیفه دارد در این حوزه عمل کند و برابر قانون با هنجار شکنان رفتار نماید.

وی اظهار امیدواری کرد: عملکرد مثبت دستگاه‌های دیگر این کار را در سطح حداقل تنزل دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تهدیداتی که امروز علیه ما وجود دارد از جمله تهدید در حوزه مواد مخدر و تروریسم و همچنین ناامنی‌های اجتماعی که پشت پرده همه آن‌ها قدرت‌های جهانی هستند، فساد اخلاقی و تفرقه اخلال و فساد اقتصادی، اگر نگاه کنیم ساده اندیشی است که همه این‌ها را بخواهیم متوجه داخل کشوربدانیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه در این تهدید‌ها دست‌های پیدا و پنهان مشاهده می‌شود، گفت: امروز بیش از ۱۰۰ کانال ماهواره‌ای فارسی زبان مشغول سم‌پاشی، سیاه‌نمایی و ایجاد تفرقه بین اقوام هستند و تلاش می‌کنند تا در کشور ما ناامنی ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه باید گفت، علی‌رغم همه این تلاش‌های دشمنان آن‌ها نتوانستند به اهداف خود نائل شوند.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به ناامنی‌های موجود در کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه گفت: نگرانی مردم این ناحیه از این بابت است که اگر کسی از خانه بیرون می‌رود آیا زنده باز می‌گردد یا خیر، و آن‌ها هیچگونه نگرانی از بابت دزدیده شدن موبایل و یا دوچرخه خود ندارند چرا که این مسائل برای آن‌ها در دایره نگرانی‌ها جایی ندارد به طوری که اصل بقا و اصل زنده ماندن هدف اصلی مردم این کشورهاست.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مواد مخدر در همسایگی کشور ما تولید می‌شود، افزود: سایر کشور‌ها تلاش می‌کنند این میزان مواد مخدر را به داخل ایران عبور و یا رسوخ بدهند.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: تلاش دستگاه‌های امنیتی، قضایی، دولت سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی شرایطی را آفریده که دشمنان امروز از دسترسی به اهدافشان محروم هستند.

احمدی‌مقدم با اعلام اینکه ایران از نظر جرایم جنایی‌ پایین‌ترین نرخ‌ها را در دنیا دارد افزود: از هزار و ۸۰۰ قتل ۶۰ درصد نیت قتل در کار نیست و نزاع و دعوا منجر به قتل می‌شود و نیت جنایت از اول وجود نداشته است و ۹۰ درصد این قتل کشف می‌شوند.

وی با اشاره به آمار پایین آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون این جرایم پایین‌ترین سطح خودش را داشته است.

وی با اعلام اینکه مرزهای کشورمان امروز در آستانه کنترل ۸۰ درصدی قرار دارند، گفت: تمامی مسیر‌ها و راه‌ها برای قاچاق کالا، انسان و… تا حد زیادی بسته شده‌اند.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در تصادفات سال ۸۴ با احتساب ۱۰ میلیون وسیله نقلیه شاهد کشته شدن ۲۸ هزار نفر بودیم، گفت: امسال امیدواریم عدد زیر ۱۸ هزار را با احتساب اینکه میزان وسایل نقلیه ۲.۵ برابر شده است، تجربه کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه توسعه خدمات پلیس در عرصه‌های مختلف بسیار قابل توجه است، افزود: بیش از ۳۰ میلیون خدمت را پلیس به مردم ارائه می‌دهد به طوری که سالیان گذشته شاهد ایجاد صف‌های طویل در جلوی وظیفه عمومی برای رفع مشکلات وجود داشت یا شب‌های عید برای شماره‌گذاری خودرو‌ها مردم ساعت‌ها باید منتظر می‌بودند اما هم‌اکنون هیچ اثری از این صف‌ها نیست و مردم در خانه‌های خودشان یا به دفا‌تر نزدیک منزل خودشان مراجعه می‌کنند و خدمات دریافت می‌کنند.

احمدی مقدم اضافه کرد: امروز در سایه پیشرفت کشور، نیروی انتظامی افتخار داشته در ابعاد حرفه‌ای، ساختار، تجهیزات، تدین، بصیرت، سلامت سازمانی و… دستاوردهای بسیارخوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پلیس با ۱۳۰ سامانه الکترونیکی در سراسرکشور یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌ها در عرصه الکترونیکی بشمار می‌رود، افزود: تمامی این امکانات و تجهیزات ساخت داخل و متکی بر دانشمندان داخلی است و هیچ وابستگی به هیچ چیز در خارج نداریم.

احمدی مقدم تأکید کرد: امروز خوشبختانه امکانات ما در منطقه حرف اول را می‌زند و اگر جایی هم کمبود داریم برمی گردد به کمبودهای مالی یعنی همسایگان ما مشکلات مالیشان کمتر است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه اگر محدودیت مالی نبود ما به سرعت می‌توانستیم گام‌های بلند تری برداریم افزود: با پیشرفت کشور و مدیریت قوی و متکی بر نظریه پیشرفته ولایت فقیه، ‌ که امروز همه دنیا در برابر این نظام سرخم می‌کنند عبور از موانع دور از دسترس نیست.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به امنیت اخلاقی است، تصریح کرد: این در حالی است که برخی کشور‌ها ناامنی اخلاقی را ترویج می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه تمام این دستاورد‌ها در سایه نظام اسلامی و ولایت فقیه محقق شده است، خاطرنشان کرد: ما باید شکرگزار خداوند و شاکر مردم عزیز، علما و روحانیت و در صدر آن‌ها ولی معظم فقیه حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز