خبرگزاری کار ایران

در بیانیه مشترک جنبش غیرمتعهدها و چین در لاهه تاکید شد؛

همه کشورها برای امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه کمک کنند

کد خبر : ۱۱۱۸۳۲

اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می‌تواند اعتبار آن را مخدوش کند.

گروه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و چین در بیانیه‌ای مشترک در نخستین روز برگزاری هفتاد و چهارمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(O. P. C. W) در لاهه هلند، مواضع مشترک خود را درباره مهم‌ترین مسایل و تحولات بین المللی مرتبط با این سازمان تشریح کردند.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه، گروه غیرمتعهدها و چین با تاکید بر این که سلاح‌های کشتار جمعی یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می‌آید، خواستار خلع سلاح کامل و همه جانبه شدند و راه رسیدن به این هدف جهانی را اجرای غیرتبعیض‌آمیز تمام مفاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی دانستند.

در این بیانیه که کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها در لاهه آن را قرائت کرد، کشورهای گروه غیرمتعهدها و چین با اشاره به گزارش تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد در مورد کاربرد سلاح‌های شیمیایی در سوریه اعلام کردند که استفاده از این گونه سلاح‌ها توسط هر کس و تحت هر شرایطی نقض آشکار قواعد و استانداردهای بین‌المللی و مفاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی است. این گروه هم‌چنین تا بررسی همه موارد ادعایی کاربرد سلاح‌های شیمیایی در سوریه، ادامه تحقیقات را خواستار شدند.

در این بیانیه هم‌چنین از الحاق سوریه به عنوان یکصد و نودمین کشور عضو به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی استقبال شده و این اقدام سوریه را گامی مهم در جهانی شدن کنوانسیون اعلام شده است و در همین خصوص از سایر کشورهای غیرعضو خواسته شده است که هر چه زودتر و بدون پیش شرط به این کنوانسیون ملحق شوند.

جنبش غیرمتعهدها و چین هم‌چنین در بخشی از بیانیه مشترک‌شان حمایت خود را از تصمیم شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه اعلام و کمک همه کشورهای عضو سازمان در اجرای این تصمیم و امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه را خواستار شدند.

در بیانیه مشترک کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و چین یک بار دیگر از پایبند نبودن به ضرب الاجل نهایی امحای این گونه سلاح‌ها(۲۹ آوریل ۲۰۱۲ / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱) توسط کشورهای دارنده ذخایر سلاح‌های شیمیایی ابراز نگرانی جدی شده و تصریح شده است که پایبند نبودن این کشورها به تعهدات خود موجب آسیب رساندن به کنوانسیون خواهد بود.

در این بیانیه از کشورهای دارنده سلاح‌های شیمیایی خواسته شده است که به تعهدات اصولی خود در نابودی کامل این سلاح‌ها پایبند باشند.

اجرای کامل، موثر و غیرتبعیض‌آمیز مفاد کنوانسیون درباره تجارت و همکاری بین‌المللی بین کشورهای عضو و حذف کنترل‌ها و محدودیت‌های صادراتی بین اعضاء که از سوی برخی از کشورها با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، از دیگر موضوعاتی بوده است که در این بیانیه مشترک از سوی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و چین بر آن تاکید شده است.

در همین زمینه، اذعان شده که اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می‌تواند اعتبار آن را مخدوش کند.

در بخشی دیگر از این بیانیه، مصوبه سازمان برای تاسیس شبکه بین‌المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که توسط کشورمان پیشنهاد شده، مورد حمایت کشورهای عضو غیرمتعهدها و چین قرار گرفته و از این سازمان خواسته شده است که در راه‌اندازی کامل این شبکه تسریع کند.

به گزارش ایلنا، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از تصویب و لازم الاجرا شدن کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی(C. W. C) در سال ۱۹۹۷، با هدف اجرای مفاد این کنوانسیون در لاهه(هلند) ایجاد شد.

هم اکنون ۱۹۰ کشور(با الحاق سومالی و سوریه در ماه‌های گذشته) عضو این کنوانسیون هستند که در میان کنوانسیون‌های خلع سلاحی در جهان، بیش‌ترین عضو را دارد.

میانمار، مصر، آنگولا، کره شمالی و سودان جنوبی عضو این سازمان نیستند. رژیم صهیونیستی نیز به عضویت این کنوانسیون درنیامده است.

این سازمان دارای یک شورای اجرایی مرکب از ۴۱ کشور است که به همراه کنفرانس کشورهای عضو(C. S. P)، مهم‌ترین نهادهای تصمیم‌گیر این سازمان محسوب می‌شوند.

ایران با توجه به این که اصلی‌ترین قربانی سلاح‌های شیمیایی است، با بهره‌گیری از تجارب خود در این زمینه و آگاهی از پیامدها و خطرات این گونه سلاح‌ها، در تدوین، تصویب و لازم الاجرا شدن این کنوانسیون و هم‌چنین پس از ایجاد این سازمان، همواره نقش بسیار فعال و تعیین کننده‌ای در تحولات و روندهای آن داشته و نیز یکی از اعضای فعال و تاثیرگذار شورای اجرایی این سازمان است.

هفتاد و چهارمین نشست شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به طور فصلی(۴ بار در سال) برگزار می‌شود، از سه شنبه ۱۶ مهر به مدت ۴ روز در لاهه هلند برگزار می‌شود و هیاتی به سرپرستی کاظم غریب‌آبادی، سفیر کشورمان در هلند و نماینده دائم نزد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در این نشست حضور دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز