خبرگزاری کار ایران

شاهمیری: تیم ایران شخصیت المپیکی دارد

داور بین المللی والیبال ایران که در بازی های المپیک برزیل نیز قضاوت خواهد کرد، گفت: تیم ملی والیبال ایران شخصیت المپیکی دارد و به مرحله دوم این بازی ها صعود خواهد کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، محمد شاهمیری یکی از 20 داور بین المللی قضاوت کننده مسابقات والیبال المپیک است که بامداد امروز (دوشنبه) تهران را به مقصد ریو ترک کرد.
شاهمیری که دومین حضور خود در بازی‌های المپیک را تجربه می کند، درباره قضاوت در دیدارهای حساس والیبال گفت: در ریو چهارمین تجربه مسابقات والیبال به سبک المپیک و دومین حضور در بازی‌های المپیک را تجربه میکنم که حس خوبی برایم دارد. استرس ندارم اما سفر طولانی به برزیل به یقین خسته کننده خواهد بود.
این داور بین المللی ایران تصریح کرد: تمرینات آمادهسازی خاصی را برای قضاوت در بازیهای المپیک انجام دادهام که برنامه تمرین روانشناسی ویژه فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) نیز شامل این تمرینات بوده است.
وی با اشاره به اینکه 20 داور بین المللی والیبال قضاوت مسابقات مردان و زنان المپیک را برعهده خواهند داشت، گفت: این داوران امسال به میادین مختلفی از سوی فدراسیون جهانی والیبال اعزام شدند تا تجربه کافی برای قضاوت در المپیک کسب کنند. همچنین در کلاسهای ویژه آموزشی شرکت کردند تا با آمادگی کامل در ریو قضاوت کنند.
شاهمیری درباره قوانین جدید داوری در مسابقات والیبال بازیهای المپیک گفت: فدراسیون جهانی والیبال در هماهنگی با شبکههای تلویزیونی در تلاش است تا زمان مسابقات والیبال را به کمتر از دو ساعت کاهش دهد. بنابر این تغییرات از جمله حذف وقت استراحت در امتیازهای 8 و 16 در این راستا انجام میشود. همچنین مهلت زمانی زدن سرویس بعد از هر رالی به هشت ثانیه کاهش یافته است. از سوی دیگر کلیه درخواستهای کادر فنی تیم ها شامل درخواست ویدیو چک و تعویضها از طریق سیستم انجام میشود که برخی از این تغییرات در لیگ جهانی هم بود و در المپیک تکمیل میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کادر فنی تیم ملی والیبال ایران برای این تغییرات آمادگی دارد، گفت: به نظر من رحمان محمدی راد برای ارتباط سیستماتیک با داوران مسابقات و انجام درخواستهای مد نظر رائول لوزانو مشکل خاصی ندارد و به سرعت العمل و آمادگی لازم دست یافته است.
داور بین المللی والیبال ایران درباره انتقاد سرمربی تیم ملی از تغییرات قوانین داوری در آستانه بازیهای المپیک گفت: انتقاد سرمربی ایران تا حدودی درست است اما برخی قوانین جدید از سال 2015 در لیگ جهانی والیبال به صورت آزمایشی اجرا شده است. من هم در کلاسهای تئوری و نظری تغییر قوانین، این موارد را یادآوری کردم اما فدراسیون جهانی والیبال معتقد است که هر سرمربی می تواند از چهار مربی در کنار خود روی نیمکت استفاده و دست آنان باز است.
شاهمیری در پاسخ به این پرسش که پیش بینی شما درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در المپیک چیست؟ گفت: به نظر من تیم ایران در این بازیها نتیجه خوبی می گیرد زیرا بازیکنان انگیزه بسیار خوبی برای حضور شایسته در المپیک دارند. البته بازیهای المپیک غیر قابل پیش بینی است و در دیدار نهایی مسابقات والیبال بازی‌های المپیک 2012 لندن برزیل در ثانیههای پایانی مدال طلا را به روسیه تقدیم کرد. حتی در 2008 پکن، آمریکا در گروه مقدماتی چهارم شد اما در نهایت با شکست صربستان که صدرنشین گروه خود در دور مقدماتی شده بود، قهرمان شد و مدال طلا به دست آورد.
وی تصریح کرد: در مجموع بازیکنان تیم ملی والیبال ایران وضعیت خوبی دارند و کادر فنی خوبی هم آنان را هدایت میکند. وضعیت بازیکنان ایران به گونهای است که از جمع 12 نفر آنان، هشت بازیکن به راحتی در المپیک 2020 نیز می تواند حضور داشته باشند. به عنوان مثال سعید معروف در المپیک 2020 توکیو در اوج خود خواهد بود که تجربه المپیک 2016 را نیز خواهد داشت.
محمدشاهمیری در پایان با تشکر و قدردانی از دکتر محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال و امیدوار حاتمی رئیس کمیته داوران گفت: در یک سال اخیر حمایت بسیار خوبی از سوی فدراسیون از من شده است و رئیس فدراسیون والیبال نگاهی پدرانه به من دارد و هر چیزی برای سفرهایم مورد نیاز بوده برآورده کرده است که جا دارد از ایشان و مجموعه فدراسیون والیبال تشکر و قدردانی کنم.
مسابقات والیبال بازیهای المپیک 2016 ریودوژانیرو از 16 مردادماه در دو گروه زنان و مردان با حضور 12 تیم در هر گروه آغاز می شود.
تیم ملی والیبال مردان ایران در دور مقدماتی این رقابت ها با تیم های آرژانتین، لهستان، مصر، کوبا و روسیه همگروه است.

 

کد خبر : ۳۹۶۱۹۶