خبرگزاری کار ایران

نژاد کپور ماهیان ایران با همکاری مجارستان اصلاح می شود

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۲۰۵

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: ۳۰۰ هزار تن ماهی کپور در کشور تولید می شود که با اجرای برنامه اصلاح نژادی با همکاری مجارستان، تولید این نوع ماهی سالیانه ۱۰ درصد افزایش می یابد.

به گزارش ایلنا، محمد پورکاظمی در دیدار با «بلاکواش» همتای مجارستانی خود که در محل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد، افزود: با انتقال تکنولوژی اصلاح نژادی کپورماهیان به ایران، می توان بدون تغییر در حجم آب و نحوه تغذیه تولید این نوع ماهی را سالیانه ۱۰ درصد افزایش داد.

وی در این نشست که با هدف بررسی ابعاد مختلف تفاهمنامه تدوین شده میان تهران و بوداپست برگزار شد، تاکید کرد: قرار است تا اردیبهشت سال آینده یک میلیون تخم لقاح یافته کپور اصلاح نژاد شده از مجارستان به ایران منتقل شود تا در مراکز تعیین شده رشد و تکثیر یابند.

وی اظهارداشت: در دنیا تولید ماهی کپور از لحاظ حجم در رتبه نخست قرار دارد به طوری که چین ۲۳ میلیون تن و هند هفت میلیون تن در سال این ماهی را تولید می کنند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تدوین سند ملی اصلاح نژاد کپورماهیان، انتقال تکنولوژی و دانش فنی از مجارستان به ایران و ایجاد لاین های اصلاح نژاد شده این ماهی در کشور را از مهمترین اهداف تفاهمنامه برشمرد.

پورکاظمی گفت: ایران با اجرای طرح اصلاح نژاد کپور ماهیان می تواند سالانه ۳۰ هزار تن به حجم تولید خود اضافه کند.

وی پیش بینی‌ کرد: هزینه‌های اجرای طرح اصلاح نژاد کپورماهیان در ایران، ۲۰ میلیارد ریال باشد که نیمی از آن از سوی استانداری خوزستان، ۶ میلیارد ریال از سوی معاونت عملی و پژوهشی وزارت جهادکشاورزی و بقیه از محل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران تامین می شود.

وی به قدمت اصلاح نژاد کپور ماهیان با بیش از ۴۰ سال در مجارستان اشاره کرد و افزود: مجارستان، به غیر از بانک ژنی که برای این ماهی تشکیل داده، دارای دو خط تولید سریع الرشد کپور ماهیان است و ایران نیز برای انتقال تجربیات کارشناسان و محققان این کشور، سال گذشته تفاهمنامه‌ای در همین زمینه امضا کرده بود.

پور کاظمی اظهارداشت: این کشور به دلیل تجربیاتی که در پرورش ماهیان گرمابی دارد، می تواند در تدوین سند ملی اصلاح نژاد این نوع ماهی با ایران همکاری کند.

این مقام مسئول در موسسه علوم شیلاتی کشور اضافه کرد: اعزام دو کارشناس به مجارستان طی دو هفته، برگزاری جلسه با بخش خصوصی پرورش دهنده این ماهی، بازدید سه نفر از معاونان پژوهشی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی از مزارع موفق مجارستان و تنظیم متن اولیه سند ملی اصلاح نژاد کپور ماهیان از مهم ترین اقدامات انجام شده است.

پورکاظمی گفت: البته این سند که توسط مجاری ها تدوین شده که پس از اظهارنظر اساتید و محققان برجسته کشور، دوباره توسط مجاری ها جمع بندی و در یک جلسه مشترک طی سال آینده متن آن نهایی شود.

به گفته وی، پس از نهایی شدن این سند در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد تا با اصلاح نژاد کپورماهی آنها بتوانند تولید علمی این آبزی را دنبا کنند.

این مقام مسئول در موسسه علوم شیلاتی کشور گفت: تلاش داریم از برنامه اصلاح نژاد کپورماهی، برای اصلاح نژاد دیگر گونه های بومی الگوبرداری کنیم.

همکاری مشترک ایران و مجارستان جهت اصلاح نژاد کپورماهیان در ایران

«بلا کواش» رئیس موسسه تحقیقات آبزی پروری مجارستان گفت: طی سال های گذشته محققان مجاری از کشورهای مختلفی بازدید کردند و توانستند دانش دنیا را با دانسته‌های داخلی تلفیق کرده و در نهایت نتایج خود را بومی سازی کردند.

وی افزود: امیدواریم با اجرای طرح های اصلاح نژادی، تولید کپور ماهیان در ایران هر ساله افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون کارهای مشترک شیلاتی با کشورهای آفریقایی و برزیل داشته ایم که موجب موفقیت چشمگیر آنها شد، اظهار داشت: اکنون کارهای مشترکی با ایران داریم که منجر به موفقیت ایران در بخش افزایش تولید آبزیان می شود.

به منظور انتقال دانش و اصلاح نژاد کپور ماهیان در کشور، سه ماه گذشته دو کارشناس مجاری به کشور ایران سفر کردند تا ظرفیت تولید و شرایط و امکانات را بررسی کنند پس از آن رئیس موسسه تحقیقات آبزی پروری مجارستان به ایران سفر کرد و از نزدیک چندین مزرعه پرورشی کپورماهیان در شمال و جنوب را مورد ارزیابی قرار داد تا تفاهمنامه همکاری مشترک برای اصلاح نژاد کپورماهیان در ایران اجرایی شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز