خبرگزاری کار ایران

سه رکن اساسی در پیشگیری از بیماری های طیور

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۹۲۴

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: رعایت مسائل قرنطینه ای، افزایش سطح ایمنی بدن طیور و حفظ بهداشت و امنیت زیستی مرغداری ها سه رکن اساسی در پیشگیری از بیماری های طیور می باشد.

به گزارش ایلنا از یزد، کریم زنگیلی مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد اذعان داشت: پیشگیری آسان ترین و کم هزینه ترین شیوه مبارزه با بیماری ها است و اقدامات امنیت زیستی، موثرترین شیوه برای پیشگیری از بیماری های عفونی و واگیر در میان طیور می باشد.

وی تصریح کرد: اقدامات امنیت زیستی به معنای آگاهی از راه های انتقال امراض و به کارگیری راهکارهای عملی و موثر برای محدود نمودن راه های انتقال و انتشار بیماری ها است. این اقدامات دارای 3 بخش مهم و اساسی شامل، جداسازی و رعایت مسائل قرنطینه ای، کنترل رفت و آمد و حفظ بهداشت مرغداری ها می باشد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان یزد در توضیح این موارد اظهار داشت: رعایت مسائل قرنطینه ای شامل محدود نمودن محل پرورش طیور در یک محدوده کنترلی با حصار مناسب و رعایت اصل ورود و خروج همزمان پرندگان می باشد. کنترل ورودی مرغداری و انجام شستشو و ضدعفونی، افراد یا وسائلی که بنا به ضرورت وارد مزرعه می شوند و رعایت بهداشت و نظافت توسط افراد شاغل در محیط مرغداری منجر به حفظ بهداشت مرغداری شده و کنترل ورود و خروج تمام جانداران و اشیاء به داخل و خارج مرغداری به معنای کنترل رفت و آمد است.

زنگیلی در خصوص انتشار عوامل عفونی از یک محل پرورش به محل دیگر اظهار داشت: لباس، کفش، وسایل بازدید کننده ها، سطوح و وسایل آلوده، معدوم سازی نامناسب لاشه طیور، آب مصرفی و مواد غذایی آلوده، ماشین ها و کامیون ها، خاک و کود آلوده، انتقال از طریق هوا و یا باد و رفت آمد جوندگان، پرندگان وحشی و حشرات از جمله راه های انتشار عوامل عفونی در میان مرغداری ها محسوب می شود.

وی در پایان گفت: توجه به نکات مهم و کلیدی در ارتباط با مسائل بهداشتی و حفظ سلامت طیور پرورشی از جمله تغذیه مناسب، تأمین هوای سالم و کافی و استفاده به موقع از واکسن ها جهت افزایش سطح ایمنی بدن طیور می تواند از بسیاری از مشکلات صنعت پرورش طیور پیشگیری نماید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز