خبرگزاری کار ایران

تدوین برنامه 12 ساله مکانیزاسیون کشور/ 52 هزار میلیارد سرمایه گذاری برای مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید

asdasd
کد خبر : ۵۱۷۹۸۲

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: به کمک بخش خصوصی و دانشگاهیان یک برنامه 12 ساله برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تدوین شده که در آن آب اولویت و محور اصلی است.

به گزارش ایلنا، کامبیز عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی و صنایع وابسته (آی فارم_اتماک) که در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به محدودیت در حوزه آب باید به سمت صنایع و ماشین های کشاورزی برویم که در نهایت آب بیشتری ذخیره شود.

وی افزود: باید به ازای آب مصرفی کمتر، تولید بیشتر داشته باشیم. از این رو، در افق برنامه 12 ساله به ازای یک مترمکعب آب، به طور متوسط یک کیلو و 700 گرم محصول کشاورزی تولید می شود که البته این آمار در محصولات مختلف، متفاوت است.

عباسی تصریح کرد: در زمینه پایداری تولید باید کشاورزی مرسوم را به سمت کشاورزی حفاظتی سوق دهیم. در شرایط کنونی نزدیک به یک میلیون و 600 هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیر پوشش کشاورزی حفاظتی قرار گرفته است که باعث می شود بیش از 70 لیتر گازوییل در هر هکتار صرفه جویی شود.

این مسوول ادامه داد: در دولت یازدهم به مکانیزاسیون کشاورزی توجه بسیاری شد؛ از واردکننده گندم به صادرکننده آن تبدیل شدیم، ذخایر راهبردی از دوره های کوتاه مدت و زیر یک هفته به بیش از یکسال افزایش یافت و امروز یکی از بالندگی های بخش کشاورزی خوداتکایی در تولید بسیاری از محصولات است.

عباسی اضافه کرد: در چهار سال گذشته در بخش مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه گذاری بسیار گسترده ای صورت پذیرفت به طوری که در این مدت بیش از 52 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری قطعی در بخش مکانیزاسیون کشاورزی و جذب قطعی بیش از 36 هزار میلیارد ریال تسهیلات و ایجاد ماشین آلات استاندارد کشاورزی را شاهد بودیم.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عنوان کرد: امروز حدود 300 شرکت بیش از 1200 مدل ماشین های کشاورزی را در کشور عرضه می کنند. فضای بسیار گسترده ای در زمینه عرضه، و تنوع مدل به وجود آمده و حق انتخاب کشاورز افزایش پیدا کرده است. برای نمونه امروز 100 مدل تراکتور در کشور عرضه می شود.

وی گفت: در منشور صنعت کشور جای ماشین های کشاورزی خالی مانده؛ در حالی که صنعت ماشین های کشاورزی به تولید و امنیت غذایی کشور مربوط است.این صنعت بی ادعا و کم قیمت در خدمت کشاورز و قشر کم درآمد جامعه است و بخش مهمی از امنیت غذایی و در کلان, امنیت ملی کشور را تامین می کند.

گفتنی است، نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی و صنایع وابسته (آی فارم_اتماک) تا یازدهم مردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپاست. در این نمایشگاه آخرین دستاوردها در زمینه های ماشین و ادوات کشاورزی با الگو و فناوری نوین مکانیزاسیون، ماشین های کشت مستقیم (کشاورزی حفاظتی)، ماشین های برداشت (کمباین و تراکتور)، نهاده ها شامل بذر، کود، سم و نهال، ماشین آلات راهسازی، دستگاه بوجاری غلات و حبوبات و انواع بالابر و تولید و عرضه انواع کودهای آلی به نمایش گذاشته شده است. در حاشیه این نمایشگاه، کارگاه های آموزشی ترویجی یک روزه با ارائه مدرک پایان دوره معتبر برگزار می شود.

لازم به ذکر است، آمارهای اعلام شده از وزارت جهاد کشاورزی حاکی از آن است که در چهار سال گذشته 49 هزار و 738 دستگاه تراکتور زراعی، 26 هزار دستگاه تراکتور نیمه سنگین، 1900 دستگاه کمباین متوسط و نیمه سنگین و 1100 دستگاه تراکتور و کمباین سنگین تزریق و درصد افزایش موجودی 91 درصد شد که نسبت به دوره پیش از آن رشد 2برابری را نشان می دهد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز