خبرگزاری کار ایران

فاضلی خبر داد؛

برنامه ایجاد ۲۰۰ هزار شغل در اصناف تا پایان امسال/ اقتصاد را مردم‌محور کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۵۹۷۳

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: یک مجموعه وابسته به نهادها و ارگان‌ها وارد کار در فضای مجازی شده‌اند که سرمایه آنها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و منابع مالی تعریف‌ شده‌ای دارند.

به گزارش ایلنا علی فاضلی در حاشیه نهمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه شما در سخنرانی خود از اصطلاحاتی استفاده کردید که تاکنون استفاده نمی‌کردید ؛ دلیل آن چیست، با بیان اینکه در سه سال گذشته سکوت کرده‌ام و حرفی نزده‌ام، گفت: بیشتر به دنبال رفع مشکلات بوده‌ام.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف با ورود تکنولوژی در ساختار اقتصاد کشور مخالفتی ندارد، گفت: اتفاقاً کمی از کار عقب هستیم، اما وارد کردن بنگاه‌های صنفی در عرصه علمی با کمترین امکانات و حتی بدون هیچ امکاناتی امکان‌پذیر نیست و زیرساخت‌ها برای آنها فراهم نشده است.

فاضلی بیان داشت: باور کنید که برای ادامه کار توسط کارآفرین فضا اصلاً مناسب نیست و این را کسی نمی‌تواند کتمان کند.

وی اظهار داشت: من نمی‌خواهم اسمی از نهاد یا ارگانی ذکر کنم، اما باید بگویم مجموعه عظیم وابسته به نهادها و ارگان‌ها وارد این مجموعه شده‌اند و کارهای عظیمی در فضای مجازی به دست گرفته‌اند که سرمایه‌گذاری آنها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و منابع مالی آنها نیز تعریف‌شده است که اصلاً بنگاه‌ها و واحدهای صنفی ما به این امکانات دسترسی ندارند.

رئیس اتاق اصناف ایران اضافه کرد: اینها افرادی هستند که سازمان‌یافته وارد مجموعه شده‌اند.

فاضلی گفت: شما اگر کار در فضای مجازی را بررسی کنید، خواهید دید چه کسانی وارد این مجموعه شده‌اند، آیا اینها کارآفرینان عادی هستند؟ یا کارآفرینان سازمان‌یافته هستند؟

وی ادامه داد: بروید بررسی کنید و ببینید شرکتی که در بحث‌ آژانس‌های اتومبیل وارد شد و سرمایه‌گذاری عظیمی کرد وابسته به کجاست؟

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: من نمی‌توانم بگویم وابسته به کجاست. من نمی‌خواهم بگویم حمایت دولتی دارند، ولی آنها از رانت‌های موجود استفاده می‌کنند.

فاضلی اظهار داشت: علی‌رغم تأکیدات رئیس‌جمهور و معاون وی کار متأسفانه در زیرمجموعه به نفع مردم انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: شعار ما این است که کار را به دست مردم بسپاریم و اقتصاد را مردم‌محور کنیم. همه در بحث کوچک‌سازی دولت صحبت می‌کنند، ولی کاری انجام نمی‌شود. اینها را من نباید پاسخ دهم.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه من به اندازه کافی حرف زده‌ام، تصریح کرد: امیدوارم این مسائل حل شود.

فاضلی همچنین بیان داشت: بحث بسته حمایتی بنگاه‌های کوچک و متوسط تا امروز عملیاتی نشده و در حد شعار باقی مانده است، اما برای ایجاد اشتغال و توانمندسازی اتاق اصناف خبرهای خوبی در راه است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف ایران به امضا رسید، خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا بر اساس این تفاهمنامه حداقل ۱۰۰ هزار شغل را تا پایان نیمه اول سال و ۲۰۰ هزار شغل را تا پایان سال در بخش اصناف ایجاد کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگر موفق شویم سقف بخشودگی حق بیمه کارفرمایان تا سقف ۵ کارگر را تعمیم دهیم که البته الان به صورت یک توافقنامه در حال تنظیم آن هستیم و نیازمند مصوبه هیأت وزیران است، می‌توان امید داشت که ایجاد شغل افزایش یابد.

فاضلی اظهار داشت:‌ در توافق‌نامه مذکور آمده است تا تحصیل‌کردگانی که به وزارت کار مراجعه کرده‌اند و در لیست وزارت کار قرار گرفته‌اند، به یک کارفرما معرفی شوند و وزارت کار ۶ ماه تمام حقوق، مزایا و حق بیمه آنها را پرداخت کند و کارفرما هم ۶ ماه به آنها آموزش دهد و در پایان ۶ ماه اگر کارفرما تمایل داشت آنها را با قرارداد شرطی به استخدام کارگاه کوچک یا متوسط خود درآورد و اگر نپذیرفت الزامی برای ادامه کار نیست، اما کارورز توانسته در این مدت حد اقل حرفه‌ای را به صورت تخصصی بیاموزد.

وی همچنین در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده بیان داشت: در تمام نظامات اقتصادی دنیا مالیات بر ارزش‌افزوده یا همان مالیات بر مصرف از یک ایستگاه اخذ می‌شود، ولی قانونی که الان ساری و جاری است باعث شده مالیات بر ارزش افزوده از مبادی زیادی اخذ شود که یقیناً بر قیمت تمام‌شده کالا و خدمات و تولید اثر می‌گذارد، ضمن اینکه ایراد اساسی این است که سلیقه‌ای هم اعمال می‌شود و یا حتی قانون هم اعمال نمی‌شود.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: البته مالیات بر ارزش‌افزوده نباید در کالاهای سرمایه‌ای لحاظ شود که این اتفاق هم می‌افتد.

فاضلی در مورد افتتاح مرکز تجارت پوشاک ترکیه‌ای در یکی از نقاط تهران گفت: یقیناً در این امر اظهارنظر نمی‌کنم، اما بحث سرمایه‌گذاری خارجی را نفی نمی‌کنم، ولی می‌گویم سرمایه‌گذاری در جهت تولید را ما بیشتر می‌پسندیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز