خبرگزاری کار ایران

طرح های تولیدی سازمان امور عشایر در راستای اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۵۱۲۸۸۴

رئیس سازمان امور عشایر طرح های زنجیره تولید گوشت قرمز، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری را از برنامه های اقتصاد مقاومتی این سازمان اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در دیدار با عین الله شریف پور نمایند مردم خوی، چالدران، شوط و پل دشت در مجلس با بیان این مطلب اظهار کرد: البته اگر ما بتوانیم همه مشکلات عشایر را برطرف کنیم این یک افتخار و بالاترین رضایت و یک نعمت است.

وی با انتقاد از اینکه برخی از دستگاه ها به وظایف ذاتی خود در ارائه خدمات به عشایر عمل نمی کنند، اظهار داشت: در دولت یازدهم شورای عالی عشایر که بیش از ده سال غیرفعال بود مجددا فعال شد و در این شورا چندین طرح برای ارتقا مهارت های فنی عشایر، بهداشت و آموزش و ترویج مصوب شد.

قندالی با بیان اینکه امروز نام عشایر در نظام برنامه ریزی و سیاستگذاری دستگاه ها شناخته شده است و این که بالاخره این عشایر هم هستند، اظهار داشت: آنچه در برنامه ششم توسعه برای عشایر اتفاق افتاده این است که در این برنامه 17مورد به نام عشایر اشاره شده است این در حالیست که در برنامه پنجم توسعه فقط یک مورد به نام عشایر اشاره شده بود.

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه اسکان عشایر داوطلبانه است و ما هیچ عشایری را اجبارا اسکان نمی دهیم، اظهار داشت: یکی از نقاط قوت این سازمان این است که نگذاشته است جمعیت عشایری کشور نابسامان و پراکنده شوند و یا به حاشیه شهرها مهاجرت کنند.

وی ادامه داد: کانون های اسکان عشایری در بسیاری از استان ها موفق بوده و عشایر ساکن در این کانون ها رضایت دارند.

قندالی گفت: ما در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی چهار پروژه در مناطق عشایری در دست پیگیری داریم که یکی از آنها طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که توسط تشکل های عشایری انجام می شود و ما فقط سیاستگذاری می کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: در همین راستا در دو سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان تسهیلات با سود 4 درصد و ضمانت زنجیره ای خود عشایر، به عشایر آذربایجان غربی پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از طرح های دیگر ما در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی طرح کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری عشایری است چون پتانسل هایی خوبی هستند که می توانیم در مناطق عشایری از آنها برای ایجاد درآمد برای عشایر استفاده کنیم.

قندالی با اشاره به اینکه در ییلاقات به عشایر اجازه ساخت سرپناه داده نمی شود، بیان داشت: با پیگیری های صورت گرفته، با منابع طبیعی به توافق رسیدیم که به میزان ساخت 60 متر سرپناه در سامانه های عرفی عشایر(ییلاق و قشلاق) مجوز بدهند.

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه شرکت های تعاونی عشایری، کارگزار صندوق بیمه کشاوری، روستاییان و عشایر هستند، گفت: روزی که ما آمدیم حدود 13 تا 14 هزار خانوار تحت پوشش این صندوق بودند اما در حال حاضر حدود 83 هزار خانوار تحث پوشش هستند.

وی افزود: در افق برنامه ششم توسعه باید تلاش کنیم از این فرصت استفاده شود چون سفره ای است که پهن شده و هرکس بیاید از آن استفاده می کند و هر کس نیاید از آن محروم است.

رئیس سازمان امور عشایر در پایان قیمت تمام شده گوشت قرمز برای عشایر را کیلویی حدود 14000 تومان اعلام کرد و گفت: در دو سال گذشته یک میلیون و 300 هزار راس دام عشایر به خارج از کشور صادر شد ولی امسال برای تنظیم بازار، صادارات دام عشایر متوقف شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز