خبرگزاری کار ایران

تولید 2.2 میلیون تن سبزی و صیفی و 1.7 میلیارد شاخه گل بریده در گلخانه‌های کشور

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۴۲۴

پیش بینی می شود نزدیک به 2.2 میلیون تن سبزی و صیفی و 1.7 میلیارد شاخه گل بریده تا پایان سال 95 در گلخانه های کشور تولید شود.

به گزارش ایلنا، مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی  گفت: شرایط بازار بر میزان تولید محصولات گلخانه ای تاثیر گذار است.

وی تنوع بخشی به محصولات گلخانه ای را یکی از برنامه های این دفتر عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا اخیراً کارگروهی در پژوهشکده سبزی و صیفی تشکیل شده است.

سید محمد کیایی افزود: ما به دنبال آن هستیم به منظور کاهش مصرف آب، محصولاتی که قابلیت انتقال به داخل گلخانه ها را دارند شناسایی و در این زمینه اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد که در گلخانه برای تولید هر کیلو گوجه فرنگی 40 لیتر و در فضای باز برای همین مقدار تولید 400 لیتر آب یعنی 10 برابر مصرف می شود.

کیایی با بیان این محصولات جالیزی مانند طالبی و سبزی های برگی قابلیت انتقال و تولید در فضای گلخانه ای را دارند، تصریح کرد: تولید برخی محصولات باغی مانند انگور را هم می توان در گلخانه انجام داد.

وی ادامه داد: در بعضی از استان ها، بخش خصوصی تولید محصولات باغی مانند انار و آلو را به صورت پایلوت آغاز کرده اند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی گفت: در کارگروه سبزی و صیفی، دستور العمل ها و ضوابط تولید محصولات متنوع تعیین می شود که چراغ راهنمایی برای تولیدات جدید خواهد بود.

وی در همین حال از تشکیل کارگروه سازه و تجهیزات گلخانه ای در مناطق مختلف کشور و کارگروه بخش خصوصی برای استاندارد سازی پوشش های گلخانه ای خبر داد.

کیایی در مورد سطح کشت گلخانه ای سال 94 نیز یادآور شد: در سال گذشته نزدیک به 10 هزار و 19 هکتار کشت گلخانه ای انجام شد که از این سطح 7270 هکتار مربوط به سبزی و صیفی و 2265 هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی بود.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی، افزود: از این سطح 1.7 میلیون تن سبزی و صیفی، 1.3 میلیارد شاخه گل بریده، 75 میلیون گلدان گیاهی و نزدیک به 15 هزار تن توت فرنگی تولید شد.

وی از سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایران برای تولید اندام های تکثیری گیاهی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با سرمایه گذاری یک شرکت آلمانی از سال آینده تولید اندام تکثیری گل رز در کشور آغاز شود.

کیایی اظهار داشت: یک شرکت هلندی نیز برای همکاری در زمینه تولید اندام تکثیری گل رز در ایران اعلام آمادگی کرده و بخش خصوصی در حال رایزنی برای سرمایه گذاری مشترک با آن شرکت به منظور تامین نیاز بازار داخلی و بازار کشورهای همجوار است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز