خبرگزاری کار ایران

پذیرش صادرکنندگان ایرانی در گمرک روسیه

کد خبر : ۴۵۲۳۰۳

مرحله آزمایشی کریدور سبز گمرکی میان گمرکات ایران و روسیه شروع شده و با پذیرش تعدادی از صادرکنندگان ایرانی و ارائه تخفیف‌های گمرکی عملیاتی شده است.

 حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران در این خصوص گفت: در اردیبهشت ماه سال‌جاری اسناد بسیار مهمی با کشور روسیه شامل موافقت‌نامه همکاری متقابل در امور گمرکی بین ایران و روسیه، سند کریدور سبز گمرکی و پروتکل تبادل اطلاعات ارزش کالا بین رؤسای کل گمرکات دو کشور امضاء شد.

با توجه به صورتجلسه مذاکرات انجام شده مقرر گردید پروژه در یک بازه زمانی به‌صورت آزمایشی شروع شده و پس از رفع موانع و مشکلات وارد فاز عملیاتی گردد. در این راستا پس از برگزاری جلسات متعددی که با اتاق بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و وزارت کشاورزی و سایر سازمان‌های ذی‌ربط داشتیم فهرست اولیه صادرکنندگان تهیه و به گمرک روسیه معرفی گردید.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل افزود: بعد از تکمیل فهرست اطلاعات اشخاص به گمرک روسیه ارسال شد و با پیگیری‌های صورت گرفته گمرک روسیه درخواست شرکای تجاری روسی صادرکنندگان ایرانی را نمود که پس از برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم اطلاعات مورد نیاز ارسال و گمرک روسیه اعلام نمود تعدادی از شرکت‌های معرفی شده را مورد پذیرش قرار داده و بدین ترتیب سند اجرای پروتکل سبز گمرکی وارد فاز آزمایشی می‌گردد.

بر این اساس آن‌دسته از صادرکنندگان معرفی شده به گمرک روسیه از تسهیلات حداقل بازرسی فیزیکی محموله و پذیرش حداقل اسناد بهره‌مند خواهند شد.

کاخکی اظهارداشت: انتظار داریم بعد از مدتی که این پروژه وارد مرحله اجرا آزمایشی شد، ایرادات آن بتدریج رفع شده و به‌صورت کامل عملیاتی گردد و امکان بهره‌مندی صادرکنندگان بیشتری از تسهیلات کریدور سبز گمرکی فراهم شود.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل افزود: دفتر ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران اطلاعات ارزش کالا را به زبان‌های روسی و انگلیسی در تارنمای گمرک قرار داده و اخیرا نیز به‌روزآوری شده و دسترسی لازم برای گمرک روسیه به‌منظور بهره‌برداری از اطلاعات مندرج در تارنمای گمرک فراهم شده است.

در همین حال نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: کالای ایرانی با شرایط یادشده ۱۴درصد ارزانتر از گذشته در بازار روسیه ارائه خواهد شد و قدرت رقابت آن افزایش خواهد یافت. قیمت‌های صادراتی کالاهای ایرانی برای گمرک روسیه ارسال خواهد شد، ترجمه قیمت و ارزش کالاهای صادراتی ایران نیز به زبان روسی قابل دسترس است تا مأموران گمرک روسیه با مراجعه به آن قیمت‌ها را احصا کرده و با اظهار گمرکی که واردکننده کالای ایرانی در گمرک مقصد انجام می‌دهد به صحت قیمت‌های پی ببرند و روند کار تسهیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز