خبرگزاری کار ایران

نقش و جایگاه رویدادهای علمی کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۰۰۵

قوله هایی مانند اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی و پرهیز از اصراف از جمله ی مقوله های کلیدی این بخش است. اقتصاد مقاومتی از واحد فرد و انسان شروع می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از  پایگاه های رویداد های علمی کشور ؛پروفسور سعید خزایی پدر آینده پژوهی ایران در گفتگو با پایگاه رویدادهای علمی کشور ،اقتصاد مقاوتی به مثابه الگویی در حال تکمیل برای غلبه بر چالش های اقتصادی را می توان در توضیحی ساده و فراگیربه معنای شناسایی حوزه های فشار بر اقتصاد و تلاش برای بی اثر سازی این فشار ها و حتی تبدیل آن ها به فرصت دانست. بر این قیاس، اقتصاد مقاومتی ، رویکردی داشته، محور و دانش، بنیان خواهد بود. این نظریه به درستی ادعا می کند که توجه کانونی خویش را بر اقتصاد خرد معطوف داشته است.

بدون تردید، تلاش برای تحقق این الگوی اقتصادی برخاسته از ارزش های دینی، ملی، تنها با برگزاری کنفرانس ها و سیمنارها و تشکیل ستادهای بوروکراتیک شکل نمی گیرد. دستیابی به اهداف اقتصاد مقاوتی، نیازمند دسته بندی تلاش در دو بخش عمده است.

1-  اقتصاد خرد و خانواده: مقوله هایی مانند اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی و پرهیز از اصراف از جمله ی مقوله های کلیدی این بخش است. اقتصاد مقاومتی از واحد فرد و انسان شروع می شود. توصیه و تاکید بر درست مصرف کردن، حمایت از تولید ملی و داخلی و در نتیجه اصلاح الگوی مصرف و اصلاح سبک زندگی مهم ترین فعالیتی است که می تواند از اتلاف سرمایه ها و داشته های ملی، جلوگیری کند. به همین سبب این الگو، نیازمند فهم و درک آن ها در جامعه و حمایت از آن است.

2-  در سطح اقتصاد کلان: بستر سازی دولت برای حمایت از تولید ملی، تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع درآمد ملی، از جمله حمایت از گردشگری که در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته است و کوشش برای تحقق اقتصاد دانش بنیان از جمله ی این تلاش ها در سطح کلان است. در این عرصه، نقش رویدادها و تلاش های علمی متجلی خواهد شد. منابع تولید ثروت در اقتصاد دانش بنیان نا محدود است و ارزش افزوده آن ده ها برابر بیش از شیوه های سنتی کسب درآمد از تولیدات طبیعی است. زمینه سازی برای رهایی از درآمدهای نفتی در طول چند سال می تواند زیست بوم منابع طبیعی برای ظهور و بروز خلاقیت و نوآوری در عرصه های اقتصادی باشد، مطالعه برای کاهش قصدی گری دولت و تقویت بخش خصوصی از دیگر گامهای ضروری در این عرصه است.

در این سطوح دو گانه پژوهش های علمی، تدوین راهکارهای خلاقانه و مطالعه در این زمینه اجرای هرچه بهتر اهداف این مدل اقتصادی می تواند بر عهده دانشگاه ها، پژوهشگران و نهادهای علمی و پژوهشی باشد.

به نقل از www.allconferences.ir

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز