خبرگزاری کار ایران

در آستانه هفته وقف؛

عملکرد اداره اوقاف شهرستان‌های ورامین و قرچک تشریح شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۵۹

در آستانه هفته وقف سیدی در نشستی خبری به شرح دیدگاه‌های خود و عملکرد اداره اوقاف شهرستان‌های ورامین و قرچک پرداخت.

در آستانه هفته وقف سیدی در نشستی خبری به شرح دیدگاه‌های خود و عملکرد اداره اوقاف شهرستان‌های ورامین و قرچک پرداخت.

به گزارش ایلنا، سید محسن سیدی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های ورامین و قرچک حوزه کاری اداره اوقاف و امور خیریه را در دو بخش بسیار مهم بقاع و موقوفات برشمرد و گفت: عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در دو بخش بسیار مهم موقوفات و بقاع خلاصه می‌شود که هرکدام دارای شاخصه‌های و ویژگی‌های خاص خود هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ورامین و قرچک به مردم این دو شهرستان نوید داد که کلیه بقاع این مناطق به زودی شناسنامه دار خواهند شد و کتابی نیز با موضوع معرفی امامزادگان، چاپ و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت که این نقیصه در عملکرد اداره اوقاف وجود داشته و طی چندین سال گذشته می‌بایست انجام می‌گردیده است که اهتمام بنده و همکارانم بر آن شد تا با چاپ کتابی امامزادگان منطقه را معرفی نماییم.

وی یادآور شد: بقاع در منطقه دارای دو فعالیت مهم هستند. یکی بحثمدیریتی که‌‌ همان انتخاب هیئت امناء است و دیگری اجرای برنامه‌های فرهنگی است.

سیدی خاطرنشان کرد: در بحثانتخاب امناء سه شاخصه را در نظر گرفته‌ایم که اولین آن‌ها فرهنگی بودن اعضای امناء است. به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی وجود افراد فنی در میان امناء ویژگی دوم ماست. ضمن اینکه آشنایی و تسلط به امور مالی که باعثشود امناء خود حسابدار و امین اموال بقاع باشند سومین ویژگی انتخاب افراد امناء است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های ورامین و قرچک با اشاره به اینکه در این دوشهرستان ۵۱ امامزاده وجود دارد گفت: در ۱۸ امامزاده مشغول فعالیت عمرانی به مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار و ۹۵۰ مترمربع هستیم که عمده هزینه‌های آن‌ها توسط خیرین بقعه ساز تامین می‌شود و در مجموع در این امامزادگان بالغ بر هشت میلیارد ریال کمک‌های مردمی را جذب و هزینه نموده‌ایم.

این مسئول ضمن بیان اینکه برنامه‌های شاخص فرهنگی این دو شهرستان در هشت امامزاده محوری برگزار می‌شوند گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و مطالعات صورت گرفته دو امامزاده با نام‌های کوکب الدین و سید فتح الله تبدیل به دو قطب فرهنگی شهر ورامین می‌شوند که این حرکت تلاشی در جهت اجرای طرح جامع مصوب سازمان اوقاف کشور است.

سیدی با اشاره به اینکه مباحثقرآنی از محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری در اوقاف می‌باشد بیان کرد: فرمایش متین مقام معظم رهبری مبنی بر ده میلیون حافظ نصب العین خود قرار داده‌ایم و با حمایت اوقاف استان در بحثحافظین دو هزار و ۲۰۰ نفر را در همه مقاطع سنی و تحصیلی مشغول این طرح بزرگ کشوری نموده‌ایم.

وی توجه بیش از پیش جوانان و نوجوانان منطقه به موضوعات قرآنی را نقطه امید و قابل اتکایی برشمرد و افزود: سال گذشته حدود ۵۰۰ نفر در مسابقات قرآنی شرکت کردند اما در سال ۹۲ در مسابقات شهرستانی که در مضجع نورانی حضرت جعفربن موسی الکاظم(ع) شهرستان پیشوا برگزار شد افزون بر ده هزار نفر در آن شرکت کردند که این رشد قابل توجه موجب شگفتی مسئولان شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های ورامین و قرچک با اشاره به اینکه طی نه ماه گذشته در دو پرونده بزرگ تکلیف اراضی بسیاری روشن شده است گفت: پرونده‌ای که پس از ۲۲ سال در دادگاه تعیین تکلیف شد مربوط می‌شود به خلع ید و قلع و قمع ۴۰ هزار مترمربع از اراضی موقوفه امامزاده عبدالله عسگرآباد که در تصرف موقوفه خواران بود رای آن قطعی شده و به زودی اجرای خواهد شد.

سیدی به پرونده دیگری اشاره داشت که پس از ۵۰ سال تعیین تکلیف شده و در آن املاکی که ارزش آن‌ها بیش از ده میلیارد تومان است که می‌بایست به اوقاف بازگرد و طرف مقابل موظف است اجور معوقه را پرداخت کرده و ملزم به تنظیم سند اجاره شده است.

وی گفت: یکی از راه‌های دفاع از موقوفات، تثبیت و اخذ سند مالکیت آنهاست که امسال توانسته‌ایم ۱۹۵درصد مالکیت را تثبیت نموده و سند آن‌ها را اخذ نماییم که این مهم میسر نمی‌شد مگر با تعامل بسیار خوب ادارات قرچک و ورامین که موفق گردیدیم این قدم بزرگ را برداریم. با این کار که در سطح استان بی‌نظیر است و به نوعی همه شهرستان‌های استان به غیر از ورامین در طرفی قرار گرفته‌اند و ورامین خود به تنهایی در سویی دیگر قرار گرفته است همه امامزادگان دارای اسناد مالکیتی خاص خود شده‌اند.

این مسئول از اجرای تفاهمنامه فیمابین سازمان‌های اوقاف و منابع طبیعی کشور در ورامین خبر داد و افزود: در اجرای تفاهمنامه توانستیم دو هزار هکتار از اراضی مورد شک شهرستان را به اوقاف برگردانیم و تثبیت مالکیت نماییم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های ورامین و قرچک به قدیمی‌ترین وقف نامه منطقه اشاره کرد و گفت: موقوفه حاج میرزاتقی ریحان آبادی با نیت تعزیه داری در لیالی قدر و اطعام در ایام محرم و کمک به فقرا در سال ۱۲۵۱ هجری قمری در اراضی کشاورزی و مسکونی ثبت شده است.

وی جدید‌ترین وقف نامه ورامین را مربوط به اواخر آذرماه سال جاری دانست و گفت: بر اساس این وقف نامه حسینیه‌ای احداثخواهد شد. این وقف جدید نشان می‌دهد که مردم منطقه، مردمی استوار و متدین هستند و به تشکیلات اوقاف اعتماد کامل دارد و این باور اشتباه را که میان مردم رایج شده که وقف کم شده است را باطل نموده و از همین جا از مردم و همت والای ایشان کمال تشکر و امتنان را دارم.

سیدی افزود: در سال ۹۲ چهارده وقف جدید به ارزش ریالی ۲۰ میلیارد ریال داشته‌ایم که حدود ده مورد دیگر نیز تا پایان سال ثبت خواهد شد.

این مسئول مهم‌ترین فعالیت در بحثموقوفات را پس از تثبیت وقف اجرای نیت واقفین دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین ارکان وظایف سازمان اوقاف این است که نیت واقفین را به طول کامل اجرا نماید و در این راستا به طور مثال در شهرستان ورامین فقط در دهه اول ماه محرم بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال اجرای نیت واقفین داشته‌ایم.

وی در تشریح برنامه‌های هفته وقف سال ۹۲ شهرستان‌های ورامین و قرچک بیان کرد: تجمع اعضای هیئت امناء امامزادگان این دو شهرستان در امامزاده کوکب الدین ورامین، دیدار با ائمه محترم جمعه ورامین، قرچک و خیرآباد، محافل انس با قرآن، برگزاری زنگ انشاء با موضوع وقف در سراسر مدارس شهرستان‌ها، توزیع بروشور استفتائات وقف، بازدید از خانواده شهدای اصحاب وقف، سخنرانی قبل از خطبه‌ها در نمازهای سه گانه ورامین، قرچک و خیرآباد و برگزاری ایستگاه همه واقف باشیم در دو مصلای ورامین و قرچک را که با هدف بازگو نمودن محاسن و اثرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وقف است را از اهم فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های ورامین و قرچک عنوان کرد.

سیدی در خاتمه از همت سترگ خبرنگاران در انعکاس رویداد‌ها و وقایع تشکر کرد و گفت: شما خبرنگاران زحمات زیاد و طاقت فرسایی را متحمل می‌شوید و به عنوان بازوان فعال ادارات اوقاف در ترویج و گسترش فرهنگ وقف کوشا و زنده هستید که در همین جا از شما و سایر مردم این دو شهرستان که ما را در اجرای برنامه‌های خود یاری کردند تشکر و سپاس می‌نمایم.

خاطرنشان می‌شود حمید آرونی قبل از پذیرش تصدی این مسئولیت به عنوان قائم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) شاخه پیشوا خدمات شایانی را به جامعه هدف این نهاد انقلابی ارائه نموده بود و از جوانان ساعی و تحصیلکرده این منطقه است که مدتی نیز در کمتیه امداد شهرستان ورامین مشغول به خدمت بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز