خبرگزاری کار ایران

درخواست فریدون عموزاده‌خلیلی از وزیر تعاون؛ کار و رفاه اجتماعی:

برای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مجوز صنفی صادر شود

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۱۶۲

انجمن نویسندگان کودک برای مداخله در حل مسائل حقوقی نویسندگان با ناشران و دولت و احیای حقوق آنها در دیگر نهادها باید از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز داشته باشد اما هنوز نتوانسته این مجوز را بگیرد.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان خواستار ورود دولت به بحثانجمن نویسندگان کودک و نوجوان و صدور مجوز فعالیت صنفی برای این انجمن شد.

فریدون عموزاده خلیلی در رابطه با مشکلات نویسندگان کودک و نوجوان به خبرنگار ایلنا گفت: مسائل نویسندگان کودک و نوجوان به چند دسته صنفی، حرفه‌ای و فرهنگی، ادبی تقسیم می‌شود. مسائل صنفی همان مسائلی است که همیشه مشکل نویسندگان بوده‌اند؛ فعالیت و تولید فکری و فرهنگی نویسندگان به عنوان تولید حرفه‌ای و رسمی شناخته نشده است، در جامعه برای نویسندگان هویت صنفی قائل نیستند.

وی ادامه داد: مولفه‌هایی که هویت صنفی به افراد می‌دهد، مثل هویت شغلی، ‌ حرفه‌ای، امید به آینده و… برای نویسندگان وجود ندارد.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: سرمایه‌ی اصلی نویسندگان خلاقیت و دانش ادبی‌شان است و آنها نمی‌توانند این پتانسیل را جای خاصی در اختیار بگذارند تا از آن دفاع شود. همه‌ی این مسائل به‌رغم نگاه مثبتی که دولت‌هایی مثل اصلاحات و دولت فعلی داشته‌اند، همچنان حل نشده باقی مانده است.

عموزاده ادامه داد: بهتر است دولت امکانی را فراهم کند که انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اهرمی باشد تا نیازها و حقوق صنفی نویسندگان از طریق این نهاد پیگیری شود، البته دولت حق دارد که مشخصه‌های این نهادها را تعیین کند.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اضافه کرد: درحالی‌که صدها نویسنده وجود دارند که از طریق نویسندگی و تولید فرهنگی زندگی می‌کنند، نمی‌توانیم پیگیری این مسئله را به تنهایی به عهده نویسندگان بگذاریم.

عموزاده‌خلیلی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر فرهنگی است. خلاقیت نویسندگان رشد فرهنگی جامعه را فراهم می‌کند، همانطور که از دیگر زمینه‌های رشد فرهنگی، تعامل‌هایی است که بین نویسندگان داخلی و خارجی از طریق نشست‌های ملی و بین‌المللی صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: ما از حکومت و دولت انتظارات مشخصی داریم اما نویسندگان نیز باید در زمینه‌ی شکوفایی خلاقیت‌شان تلاش کنند. البته نویسندگان ما خلاقیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارند و هر زمان که فرصتی بوده در جشنواره‌های بین‌المللی دیده شده‌ و درخشیده‌اند، اگر نویسندگان بخواهند که بیشتر دیده و پذیرفته شوند، باید خلاقیت‌هایشان را به روز و نو کنند.

عموزاده در پاسخ به این سوال که تلاش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در زمینه‌ی حقوق صنفی نویسندگان چه بوده است، گفت: این نهاد در این مدت ۱۷ سال فعالیت تلاش کرده تا بتواند به عنوان نهادی فعال از طرف دولت شناخته شود اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌است و می‌گویند برخی موانع قانونی وجود دارد. دولت باید کمک کند که این موانع برداشته شود.

عموزاده در ادامه گفت: بسیاری مواقع مسائلی که میان نویسندگان و ناشران و یا نویسندگان و دولت بوده از طریق این انجمن حل شده است که مسئولیت آن به عهده‌ی خودمان است و به دلیل اینکه مجوز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در حوزه‌ی صنفی امکان فعالیت نداریم.

رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ادامه داد: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای مداخله در حل مسائل حقوقی نویسندگان با ناشران و دولت و احیای حقوق آنها در دیگر نهادها باید از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز داشته باشد اما برخلاف تلاش‌هایی که تا به حال انجام داده‌، نتوانسته است این مجوز را بگیرد.

عموزاده‌خلیلی عنوان کرد: در حال حاضر دغدغه‌ی نویسندگان ایران هویت و حقوق صنفی آنهاست و ما از این طریق می‌خواهیم بحثبیمه‌ی نویسندگان و حقوق کاری آنها را مانند تمام اقشار جامعه پیگیری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز