خبرگزاری کار ایران

«تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۲۱۰

این اثر با هدف گردآوری و تدوین خاطرات افرادی که در کمیته‌ی استقبال از امام نقش داشتند تدوین شده است و به دنبال چرایی و چگونگی تشکیل کمیته، عملکرد اعضا و چگونگی ورود امام به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی است.

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی جدیدترین اثر خود کتاب تاریخ شفاهی کمیته استقبال از امام خمینی نوشته اکبر قاسملو و معصومه آقا جان پور را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا؛ درباره نگاه عمومی این کتاب آمده است: کمیته استقبال از امام خمینی در ۳ بهمن ۱۳۵۷ با ترکیبی از گروههای مختلف سیاسی ازجمله آیت‌الله مرتضی مطهری عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با شورای انقلاب، حجت‌الاسلام محمد مفتح عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با روحانیت مبارز، حجت‌الاسلام شیخ فضلالله محلاتی عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با روحانیت مبارز، هاشم صباغیان عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با نهضت آزادی، اسدالله بادامچیان عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با هیئت‌های مؤتلفه‌ی اسلامی، کاظم سامی عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با جاما، حسین شاه‌حسینی عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با جبهه‌ی ملی، تهرانچی عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با بازار، علی دانش‌منفرد، عضو ستاد مرکزی و رابط کمیته‌ی استقبال با انجمن اسلامی معلمان تشکیل شد و در اولین تصمیم خود، مدرسه‌ی رفاه را به عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو نمود. جذب نیرو که به دلیل امنیتی فقط با معرفی اعضای اصلی کمیته صورت می‌گرفت، روند منظم و ثابتی داشت؛ به طوری که در مدت زمان کوتاهی نزدیک به صد هزار نفر جذب کمیته‌ی استقبال شدند.

این اثر با هدف گردآوری و تدوین خاطرات افرادی که در کمیته‌ی استقبال از امام نقش داشتند تدوین شده است و به دنبال چرایی و چگونگی تشکیل کمیته، عملکرد اعضا و چگونگی ورود امام به ایران و پیروزی انقلاب اسلامی است.

در قسمت‌هایی از مقدمه کتاب می‌خوانیم:
فضای سیاسی جامعه‌ی ایران و حوادثمنتهی به بازگشت امام مانند ایجاد فضای باز سیاسی، درگذشت آیت‌الله مصطفی خمینی، مقاله‌ی روزنامه‌ی اطلاعات، حادثه‌ی سینما رکس آبادان، حادثه‌ی ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و در نهایت خروج شاه از ایران، زمینه را برای بازگشت امام و پیروزی انقلاب مهیا کرد. با خروج شاه، امام که قصد بازگشت به میهن را داشتند، در تصمیم خود جدی‌تر شده و اعلام کردند در اولین فرصت به کشور بازخواهند گشت. مبارزان انقلابی که زمینه‌ی ورود امام به کشور را مهیا نمی‌دیدند، ابتدا درصدد مخالفت برآمدند ولی چون تصمیم امام قطعی بود لازم دیدند تا با تشکیل کمیته‌ای، ضمن مهیا کردن زمینه‌ی ورود امام حفاظت از جان ایشان را هم عهده‌دار شوند.

هدف اصلی کمیته، آماده کردن زمینه برای ورود امام به ایران و تأمین امنیت ایشان بود. به همین منظور به سرعت واحدهایی چون واحد انتظامات، واحد تدارکات مالی، واحد برنامه‌ریزی و تشریفات، واحد برنامه‌ریزی داخلی، واحد تبلیغات، واحد خبرنگاران داخلی و خارجی، واحد روابط شهرستانها و روابط عمومی تشکیل داد و موفق شد با برنامه‌ریزی دقیق ضمن آماده کردن و تأمین امنیت فرودگاه، بهشت زهرا، مسیر انتقال امام و مدارس رفاه و علوی و همچنین با برگزاری تظاهرات و تحصن، در زمانی که بختیار اقدام به بستن فرودگاه کرده بود، زمینه را برای ورود امام مهیا کند. با فراهم شدن این مقدمات امام در روز ۱۲ بهمن در میان تدارکات گسترده و استقبال مردم وارد ایران شد و فصل جدیدی از مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی شروع شد.

امام پس از ورود با استقرار در مدرسه‌ی رفاه و سپس علوی، این بار هدایت انقلاب را در داخل کشور برعهده گرفتند. هرچند با ورود امام به ایران به نظر عده‌ای ازجمله صباغیان وظایف کمیته خاتمه یافت ولی از نظر اکثر اعضا، این کمیته بعد از ۱۲ بهمن به کار خود ادامه داد و ضمن حفظ امنیت مدرسه‌ی رفاه و علوی و تدارکاتی جهت دیدارهای مردمی با امام نقش مهمی در حوادثمنتهی به پیروزی انقلاب ایفا نمود و حتی بعد از پیروزی انقلاب تا زمان تشکیل نهادهای انقلاب به کار خود ادامه داد.

این کتاب در ۱۰۰۰ نسخه و ۳۰۴ صفحه و به قیمت ۹۵.۰۰۰ ریال در مرداد ماه سال جاری روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز