خبرگزاری کار ایران

مدیرموسسه نوین کتاب گویا در گفتگو با ایلنا:

برای حل مشکل نشر باید از تفکر سنتی عبور کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۸۸۳

تفکر سنتی ناشران و مسئولان حاکم بر حوزه نشر از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است. هنوز توقع داریم که به شیوه‌های قدیمی تولید و فروش کنیم و موفق هم باشیم.

مدیر موسسه نوین کتاب گویا گفت: برای حل مشکل نشر و حرکت به سمت صنعت نشر، باید از تفکرسنتی عبور کنیم.

فاطمه محمدی در گفتگو باخبرنگار ایلنا؛ درباره وضعیت این روزهای نشر و کتاب گفت: چند سال است که اوضاع نشر از نظر فروش و بازار کتاب وضعیت خوبی ندارد؛ یکسال گذشته هم افت محسوسی را شاهد بودیم که این فضا در نمایشگاه کتاب امسال هم وجود داشت.

وی ادامه: با وجود این افت، در ابعاد دیگر به ویژه همکاری وزارت ارشاد در روند تسریع مجوزدهی‌ها، شرایط بهتر شده است. در دوره قبل، به سادگی و به دلایل بسیار سطحی، اثری غیر مجاز اعلام می‌شد که خوشبختانه این روند در دوره فعلی بهتر شده است.

محمدی در پاسخ به این سوال که مشکل این روزهای نشر را چه چیز می‌دانید؛ گفت: تفکر سنتی ناشران و مسئولان حاکم بر حوزه نشر از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است. هنوز توقع داریم که به شیوه‌های قدیمی تولید و فروش کنیم و موفق هم باشیم؛ روند تغییر به سمت نو شدن، بسیار کند و گاهی در سطح مسئولین ارتجاعی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا ناشرانی که خودشان را با اوضاع و شرایط جدید هماهنگ نکنند و دنبال راهکارهای جدید نباشند، از بازار نشر حذف خواهند شد و این روندی طبیعی است.

مدیریت انتشارات نوین کتاب گفت: برای حرکت به سمت تغییر و تحول نگاه سنتی به کتاب، لازم است امروز قالب‌های متفاوت کتاب را هم درنظر بگیریم. سلیقه‌ها تغییر کرده، ابزار در دسترس مردم تغییر کرده، همچنین اولویت‌بندی‌ها هم دچار تغییر شده است.

در همین راستا، فعالیت ما که در حوزه کتاب شنیداری یا‌‌ همان کتاب گویاست، موید همین نکته بوده. به این معنی که اگر چه به عنوان اولین ناشر تخصصی کتاب گویا در ایران با چالش‌های گوناگونی مواجه بودیم، اقبال مردم به سمت قالب‌های جدید کتاب ازجمله کتاب شنیداری قابل توجه بوده است. اگر منظور از مطالعه کتاب و افزایش سرانه مطالعه در جامعه، انتقال مفاهیم کتاب به مخاطب است، پس نباید خیلی سخت بگیریم که مخاطب حتما کتاب سنتی یعنی کتاب کاغذی را بخواند و تنها این نوع مطالعه را ارزشمند بدانیم.

محمدی با بیان اینکه آشنا نبودن مسئولین به این بعد از ارائه کتاب و نبود شناخت درست از جایگاه آن، مهم‌ترین چالش ما بوده گفت: خوشبختانه مدیریت جدید وزارت ارشاد، رویکرد متفاوت نسبت به این مقوله داشته و قول همکاری‌های جدی را داده‌اند.

وی افزود: این دید نو به کتاب، به نظر من هم می‌تواند در فرهنگ سازی و مخاطب سازی موثر باشد و هم حرکتی در جهت خارج شدن از نگاه‌های سنتی محسوب شود و طیف وسیعتری از جامعه را پوشش دهد.

در ادامه وی با اشاره به نبود فرهنگ‌سازی صحیح در سطح جامعه و خانواده و نظام آموزشی گفت: این موضوعی طبیعی نیست و باعثشده است نسل جدید نیاز به مطالعه و کتاب را مانند گذشته در خود احساس نکنند.

وی ادامه داد: به طور مشخص تاثیر این موضوع را می‌توان در نسلی مشاهد کرد که سواد کمتری دارد و کتاب و مطالعه برای او بسیار حاشیه‌ای شده و دیگر مثل گذشته کتابخوان بودن، مایه مباهات نیست.

محمدی در پایان گفت: این روز‌ها در صنعت نشر و بازار کتاب معضل دیگری را هم شاهد هستیم و آن عبارت است از انتشار فراوان و با تیراژ قابل توجه کتاب‌های بی‌محتوا که بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا مطالعه. کتابهایی که بیشتر متکی به زرق و برق و فانتزی‌گرایی است تا محتوا. متاسفانه این موضوع، تاثیر به‌سزایی در ایجاد سلیقه در مخاطب، به ویژه نسل جوان و نوجوان دارد و سطح توقع و سلیقه او را به شدت پایین می‌آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز