خبرگزاری کار ایران

مدیرانشارات جامعه‌شناسان در گفتگو با ایلنا:

در جامعه‌ای که توجه به ظاهر زندگی حرف اول را می‌زند؛ کتاب منزوی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۱۷۹

در جامعه نگاهی لوکس به کتاب وجود دارد و مردم حس خوبی به مطالعه ندارند که این موضوع به سبک زندگی مردمی برمی‌گردد که اوقات فراغت خود را در اینترنت می‌گذرانند؛ هزینه‌های بسیاری برای رستوران پرداخت می‌کنند اما از قیمت بالای کتاب گله دارند.

مدیر انتشارت جامعه‌شناسان گفت: در جامعه‌ای ما که نگاه و توجه به ظاهر زندگی حرف اول را می‌زند؛ کتاب خود به خود منزوی شده و مسائل فرهنگی اولویت ندارد.

رقیه شکاری در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ در باره وضعیت این سالهای نشر و کتاب گفت: نشر جامعه‌شناسان امسال کارهای متنوعی با موضوعات گوناگون منتشر کرد که بسیاری از آن‌ها در حوزه جامعه‌شناسی تک هستند.

وی ادامه: با توجه به تنوع کتاب‌های که انتشارات جامعه‌شناسان منتشر کرده بود؛ وضعیت امسال نمایشگاه خیلی از سالهای قبل بهتر و قابل مقایسه با سالهای قبل نبود که علاوه برا فروش بالا شخصیت برجسته‌ای به طور ویژه از غرفه ما بازید داشتند و تعاملاتی خوبی برقرار شد.

شکاری افزود: مدیریت جدید و ایجاد فضای روانی که نوعی آرامش و سکوت نسبت به سال‌های قبل در آن آن وجود داشت را می‌توان عوامل اصلی افزایش کیفیت نمایشگاه کتاب سال ۹۳ دانست. اما باید به این موضوع هم توجه داشت که بعد از نمایشگاه بازار کتاب تقربیا به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

مدیرانشارات جامعه‌شناسان با بیان اینکه طی یکسال گذشته شاید اتفاق مشخصی ایجاد نشده؛ گفت: در صنعت نشر و کتاب کسادی سال‌های قبل حاکم است ولی نوعی فضای روانی پر آرامش و حس امید دیده می‌شود که سالهای قبل وجود نداشت.

وی درباره روند بررسی و مجوز کتاب در دولت جدید هم گفت: تغییر ملموسی در این بعد به ویِژه در کوتاهی فرآینده بررسی مشاهد می‌شود که در این فضا ما موفق شدیم چند کتاب که در گذشته مجوز انتشار نداشتند طی سال جدید منتشر کنیم.

شکاری در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل حوزه نشر و کتاب را چی می‌دانید؛ گفت: به نظر من اصلی‌ترین مشکل حوزه نشر و کتاب در عرصه توزیع است که هیچگونه سامان ساز و کار مشخصی در آن وجود ندارد.

وی افزود: آنگونه حساسیت و نظارتی که در تولید کتاب وجود دارد در توزیع کتاب دیده نمی‌شود، اگر نظارتی برای سازماندهی توزیع کتاب وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات نشر و کتاب حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه مشکل توزیع موضوعات دیگری ازجمله مشکل در تبلیغ کتاب و انتشارنسخه‌های الکترونیکی غیرقانونی کتاب که درآن حق ناشر و نویسنده ضایع می‌شود، وجود دارد.

وی افزود: البته استفاده از اینترنت ظرفیت فضای مجازی می‌تواند هم در بعد فروش و هم در بعد تبلیغ بسیار مفید باشد حتی ما باید به سمتی بریم که دیگر کتاب کاغذی و چاپی در جهت کمک به محیط زیست کمتر داشته باشیم.

شکاری درباره جایگاه کتاب در جامعه امروز ایران گفت: در جامعه متاسفانه نگاهی لوکس به کتاب وجود دارد و مردم کلا حس خوبی به مطالعه ندارند که به نظر من این موضوع به سبک زندگی مردمی برمی‌گردد که اوقات فراغت خود را در اینترنت می‌گذرانند؛ هزینه‌های بسیاری برای رستوران پرداخت می‌کنند اما از قیمت بالای کتاب گله دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز