خبرگزاری کار ایران

با حضور علی ربیعی، احمد مسجدجامعی، علی مرادخانی و حسین انتظامی؛

حسین پرتوی رهسپار خانه ابدی شد

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۴۱۰

صبح امروز(۳۰ اردیبهشت) پیکر حسین پرتوی عکاس پیشکسوت انقلاب، با حضور جمعی از هنرمندان، مسولین و دوستداران او در خانه‌ی هنرمندان تشییع شد.

پیکر حسین پرتوی عکاس پیشکسوت انقلاب، در جمع هنرمندان و دوستدارانش در خانه هنرمندان تشییع شد.

به گزارش ایلنا، پیکر حسین پرتوی امروز(سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی، احمد مسجدجامعی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی - در خانه هنرمندان تشییع شد.

همچنین در این مراسم پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به یاد عکسی که پرتوی از همافران در دیدار با امام(ره) نیز در این مراسم شرکت کردند.

در ابتدای این مراسم علی قلم‌سیاه – عکاس پیشکسوت - در سخنان کوتاهی گفت: امروز به بدرقه شخصیتی آمده‌ایم که دوران زندگی خود هنر انسان بودن، ‌عشق ورزیدن، دوست‌داشتن و گزارش به تاریخ را به میدان عرصه مطبوعات کشور آورد. حسین پرتوی نامی جاودان در تاریخ فرهنگ کشور خواهند ماند. امروز عزاداران فقط خانواده او نیستند بلکه همه کسانی که با او بزرگ شدند و از او هنر دیدن از پشت دوربین را آموختند، عزادار هستند. او آنقدر برای همه مهربانی داشت که امروز فقط می‌توان برای بدرقه او اشک ریخت.

او خطاب به خانواده پرتوی افزود: غمگین نباشید، حسین پرتویی در تاریخ و فرهنگ مطبوعات کشور جاودانه می‌ماند. کلمات وصف او را نمی‌کنند. او با هنر مشاهده خود تاریخ را ساخته است. عکس معروف او آنقدر موثر بود که توانست ارکان نظام پهلوی را متزلزل کند به طوری که آن را دست‌کاری شده و مونتاژ اعلام کردند. در آن روز نظام فهمید ارتشی که برایش خیلی مهم است در خدمت انقلاب خواهد بود و جوششی که از پیوستگی همافران به امام(ره) به راه افتاد به پیروزی انقلاب مقدس ما منجر شد.

ما با عکس‌ها زندگی می‌کنیم

علی ربیعی وزیر کار، نیز با حضور در این مراسم سخنانی ایراد کرد. او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: من برای ادای احترام به مرحوم پرتویی به اینجا آمده‌ام. این عکاس دو شخصیت فردی و اجتماعی داشت که برای همه ما درس‌آموزی دارد. شخصیت اجتماعی او را با عکاسی و کار بزرگی که در این زمینه انجام داده می‌شناسیم. عکسی که او گرفت نگه‌دارنده و تداوم‌دهنده لحظه‌ای از لحظات مهم تاریخ است. اغلب نمادها در یک لحظه ثبت می‌شوند اما به راستی که تداوم‌دهنده آن لحظه در تاریخ ملت هستند.

وی در ادامه افزود: عکاسی در ابتدا به عنوان سرگرمی به دربار ایران آمد، هنرمندان ایران توانستند عکاسی را بومی و با مردم عجین کنند. آن‌ها زندگی، شادی، غم و تحولات اجتماعی را در دل عکس‌ها ثبت کردند. هر چند ما نتوانستیم در خیلی از موارد به ارج و قرب خوبی برسیم اما عکاسی ایرانی در سال‌های اخیر توانسته نقش مهمی در سهم مسائل جامعه داشته باشد.

وی افزود: امروز به پاسداشت هنر عکاسی در اینجا جمع شده‌ایم و می‌خواهیم با عکاس انقلابی مسلمان‌مان وداع کنیم. عکسی که او از دیدار همافران با امام(ره) گرفت چنان تأثیرگذار بود که توانست شهامت یک ملت را افزون کند و ملت را به سمت پیروزی سوق بدهد. این عکس توانست در ساختار حکومت پهلوی زلزله بیاندازد و حکومت را با ابهتی که تصور فروپاشی‌اش نمی‌رفت، ناامید کند. این عکس به دنیا و حامیان رژیم شاه نشان داد امیدی به سرکوبی انقلاب ایران نداشته باشند.

وزیر کار در ادامه با اشاره به اینکه ثبت یک لحظه می‌تواند تحول اجتماعی در پی داشته باشد، اظهار کرد: پرتوی توانست این کار را انجام بدهد. ما با عکس‌ها زندگی می‌کنیم. بعضی از عکس‌ها هستند که جامعه با آن‌ها زندگی می‌کنند. آن‌ها نماد و نوستالژی جامعه هستند. پرتویی هم مثل همه کسانی که در حوزه کتاب، قلم و عکس فعالیت می‌کنند خیلی سخت زندگی کرد و این سختی زندگی رنج دیرین ما است. او در سال‌های اخیر رنج بیماری را هم بر دوش کشید. زمانی که سردبیر روزنامه بودم شخصیت او را با محبت و علاقه‌مند به کار جمعی شناختم.

ربیعی در پایان گفت: حالا در جایی که پیکر این عزیز جلوی ما قرار دارد و در حضور خانواده‌اش می‌خواهم در جامعه‌ای که هر روز در آن تنها‌تر می‌شویم بیش از این‌ها پشت هم باشیم. پرتوی با اخلاق خوب، فروتنی، خضوع و کم توقعی‌اش سمبل و الگوی ما است. من از طرف رئیس جمهور هم این اتفاق را به خانواده ایشان و جامعه هنرمندان و مطبوعات کشور تسلیت می‌گویم.

او در زندگی جز دوستی، نیکی و پاکی چیزی نمی‌دید

در بخش دیگری از این مراسم احمد مسجدجامعی با اظهار تأسف از درگذشت حسین پرتویی گفت: امروز یکی از عزیزترین چهره‌های هنری و رسانه‌ای و دوست‌داشتنی کشور را از دست داده‌ایم. چهار نسل از نویسندگان و عکاسان مطبوعات امروز اینجا جمع شده‌اند؛ جمعی که کمتر پیش می‌آید در چنین مناسبت‌ها و چنین مکان‌هایی گردهم بیایند. همکاران او و شاگردانش همگی به نیکی، خوبی، درستی، صداقت و صفای باطن حسین پرتویی اذعان دارند. من که با این جامعه زندگی کرده‌ام می‌دانم که او برای وطن، مردم و کشورش دلسوز بود.

وی افزود: مهمترین ویژگی حسین پرتوی که برای همه اصحاب هنر و رسانه مهم است بی‌حاشیه بودن او بود. او در زندگی جز دوستی، نیکی و پاکی چیزی نمی‌دید. عکسی که او از بیعت همافران با امام(ره) گرفت اتفاقی نبود. شجاعت و درون‌مایه گرفتن این عکس نمی‌تواند بدون مقدمه در وجود هنرمند این چنین بخشی از تاریخ را به تصویر بکشد که در طول سال‌ها تکرار شود. هیچ واقعه‌ای را نداریم که هر ساله به مناسبت آن چنین فضایی تشکیل شود.

وی همچنین گفت: از حضور پرسنل نیروی هوایی در این مراسم تشکر می‌کنم. امیدوارم کاری که حسین پرتوی انجام داد توسط دوستانش تکمیل شود. باید همیشه کسانی باشند که درباره عکس‌های او صحبت کنند و درباره شرایط دشوار کارش صحبت کنند. عکسی که او گرفت دستاورد انقلاب اسلامی در قالب تصویر است که مقالات هم حتی نمی‌توانست جای آن را بگیرد.

مسجد جامعی درپایان گفت: در دنیای امروز عکاسی خیلی آسان شده اما زمانی که پرتویی کار می‌کرد این ذهن و خلاقیت هنرمند بود که توانست او را بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی به استاد مسلم عکاسی تبدیل کند. او سال‌ها در یک آپارتمان معمولی بدون داشتن هیچ چشم‌داشتی با رنج و بیماری زندگی کرد و از هیچ‌کس هم توقعی نداشت. امیدوارم راه او برای کسانی که مشتاق ائتلای وطن هستند پر رهرو بماند و کتابی از کارهای او به چاپ برسد که شاهد بیان خاطرات دوستانش از دوران کاری او باشیم.

او با ثبت یک لحظه توانست برای همیشه در تاریخ جاودان شود

در ادامه‌ی این مراسم علی مرادخانی –معاون هنری وزیر ارشاد - با بیان خاطراتی از حسین پرتو گفت: سال‌های ۵۹ تا ۶۵ که من مدیرکل تولید فیلم وزارت ارشاد بودم، حسین پرتویی هرازگاهی به دیدن من می‌آمد و درباره عکس و عکاسی با هم صحبت می‌کردیم. مهمترین ویژگی او مهربانی و نگاه زیبا و شفافش به جامعه بود. خیلی وقت‌ها که صحبت می‌کردیم با اینکه یکی از بزرگترین کارها را در دوره انقلاب انجام داده بود اما در حرف‌هایش هیچ ادعایی نمی‌دیدم و همین بی‌ادعایی او را روز به روز بزرگتر کرد.

وی افزود: او با ثبت یک لحظه توانست برای همیشه در تاریخ جاودان شود. از همه مسئولان فرهنگی می‌خواهم از هنرمندان تا زمانی که زنده هستند قدردانی شود و ما هم بتوانیم در کنار زحماتی که آن‌ها کشیده‌اند تلاش کنیم.

حسین انتظامی –معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد - نیز در بخشی از این مراسم ضمن تسلیت درگذشت حسین پرتوی گفت: رفتار ما در زندگی همیشه باعثبوجود آمدن قضاوت‌هایی می‌شود. من در طول سال‌های گذشته هیچ همکاری را به پاکی و درستی حسین پرتویی در حوزه مطبوعات ندیدم. او به هنر متعهد علاقه داشت و از آن برآمده بود. جامعه مطبوعات امروز عزیزی را از دست داد که امیدوارم مسیرش ادامه پیدا کند. امروز نه تنها ما بلکه دوربین هم که جسمی فیزیکی و بی‌جان است با روحی که هنرمندان به آن داده‌اند داغدار حسین پرتویی است.

سپس مهدی رحیمیان –استاد دانشگاه - بیانیه‌ای را از طرف انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس درباره‌ی زندگی هنری و کار حسین پرتوی و تسلیت درگذشت او قرائت کرد.

سیاوش پرتوی فرزند حسین پرتوی در پایان این مراسم ضمن تشکر از همه‌ی حاضران با چشمانی گریان گفت: من فقط می‌خواهم از کسی تشکر کنم که در این هفت سال خیلی زحمت پدرم را کشید.

وی سپس به سمت مادرش رفت و دستانش را بوسید.

در انتهای این مراسم پس از اینکه هاشم طالب و عباس ملکی از هم‌دوره‌ای‌های حسین پرتوی به نقل خاطراتی از او پرداختند. پیکر او بر دوش پرسنل نیروی هوایی ارتش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برای خاکسپاری تشییع شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز