خبرگزاری کار ایران

مهدی محبعلی:

خلاقیت " در برگزاری نمایشگاه کتاب بیست و هفتم دیده می شود

کد خبر : ۱۶۲۱۸۴

زمان بندی مناسب، جلوگیری از اتلاف وقت با جلسات کسل کننده چند ساعته و البته بی‌نتیجه و همچنین توجه به طرح‌هایی که می‌تواند زمینه ساز بروز و ظهور استعدادهای نهفته نشر کشور باشد

بیست وهفتیمن دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی از چند روز دیگر میزبان علاقه مندان کتاب و کتابخوانی خواهد بود که در این دوره و در روزهایی که دولت تدبیر و امید، نخستین تجربه این نمایشگاه را پیش رو دارد، از امتیاز ویژه‌ای چون خلاقیت مدیران جوانش بهره می‌برد.

مهدی محبعلی روزنامه نگار و کارشناس ادبیات درباره نمایشگاه مطبوعات گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد و اسلامی همواره از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین پست‌هایی بوده که در همه دولت‌ها از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای بهره می‌برده است. چه در دوران صفار هرندی، که محسن پرویز یکی از نویسندگان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس را برگزید و چه در دوران محمد حسینی که با انتخاب بهمن دری ضربه‌های بی‌شماری را بر پیکره کتاب و نشر وارد ساخت، همواره مهم‌ترین رویکردهای وزارت ارشاد اسلامی را در هر دولتی متبلور می‌ساخت.
در این دوره اما گویی از سیاسی کاری خبری نبوده و علی جنتی با تیزهوشی مدیرانش را بر اساس الگوهای فرهنگی و متناسب با اعتدال و در مسیر سیاست‌های کلی نظام انتخاب کرده است. در این میان بود که با ورود برخی مدیران جدید، مدیران موفق دوره‌های قبلی نیز در پست‌های خود ماندند و البته با برخی تغییرات در جایگاه‌ها، زمینه برای رشد حوزه کتاب نمایان گشته است.

دوره تازه نمایشگاه بین المللی کتاب در حالی برگزار می‌شود که محمد اللهیاری با تجریه ۶ ساله خود در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها، ارتباط مناسب با ناشران و همچنین بهره‌مندی از روابط عمویم مناسبی که دارد، در راس امور اجرایی قرار گرفته است و این بار شاهد هستیم که رویکردهای خلاقانه تازه‌ای را در زمینه اجرای نمایشگاه در نظر گرفته است.

زمان بندی مناسب، جلوگیری از اتلاف وقت با جلسات کسل کننده چند ساعته و البته بی‌نتیجه و همچنین توجه به طرح‌هایی که می‌تواند زمینه ساز بروز و ظهور استعدادهای نهفته نشر کشور باشد، تعامل همه جانبه با ناشران کشور، زمینه سازی برای جذب حداکثری، هماهنگ سازی بخش‌های مختلف اجرایی نمایشگاه و همچنین ارتباط دوسویه و فعال را رسانه‌ها را می‌توان در این دوره در کارنامه ستاد اجرایی نمایشگاه به خوبی مشاهده کرد.

از سوی دیگر کمیته جنبی نمایشگاه کتاب نیز مدیری جوان به نام «مجید صحاف» را در راس امور خود دارد که سابقه مدیریت روابط عمومی وزارت ارشاد را داشته و همزمان مشاور وزیر ارشاد نیز هست، اما برای برگزاری دیگر نگاه تبلیغاتی به کمیته جنبی نداشته و تلاش شده تا تازه‌ترین روش‌های ممکن، از ظرفیت بالای مخاطبان ابن نمایشگاه برای سرگرم شدن مردم به خوبی استفاده شود.

اینکه هر رویداد فرهنگی تنها یک فروشگاه بزرگ نیست و باید جشن‌ها و گرد همایی‌های متفاوتی را در آن برنامه ریزی کرد، مساله‌ای بوده که سال‌ها در گوش مسوولان فرهنگی کشور گفته شده اما متاسفانه مثل سال‌های گذشته توجهی به این مساله نشده است.

در دوره ۲۷ نمایشگاه کتاب تهران امید می‌رود تا با فرصت سازی برای بخش خصوصی برای حضور فعال و اقتصادی و پر بهره از نگاه فرهنگی و اقتصادی فراهم شود تا نشر بتواند از کنار چرخه گسترده‌ای که در آن جریان دارد بهره‌مند شود که رونق نشر کشور، رونق فرهنگ و اقتصاد این مرز و بوم محسوب می‌شود.

سید عباس صالحی با فرصت سازی برای مدیران جوانش و همچنین بهره گیری از دانش مدیران با تجربه‌ای چون «محمد رضا وصفی» و «علی شجاعی صایین» نشان داده که گرچه هیاهوی برخی مدیران مدیران سابق را ندارد اما می‌تواند با همین مسیر، قلب کتابخوانی را در کشور همچنان تپنده نگاه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز