خبرگزاری کار ایران

کارگاه شعر کوتاه و احتمال تعطیلی آن!

کد خبر : ۱۶۰۸۸۸

عبدالصابر کاکایی؛ دبیر نشست‌های کارگاه شعر کوتاه فرهنگسرای رسانه از تعطیلی نشست‌های این کارگاه خبر داد. زمانی که اعضای این کارگاه برای برگزاری نخستین جلسه در سال ۹۳ به فرهنگسرای رسانه رفتند؛ با در بسته برخورد کردند.

جلسات کارگاه شعر کوتاه یکی از جدی‌ترین جلساتی است که در سالهای اخیر به تعریف، نقد و بررسی شعر کوتاه امروز می‌پردازد. در حدود ۲۰ جلسه این کارگاه در سال ۹۲ تشکیل شده است و چهره‌های مختلف و باسابقه‌ای در برخی از جلسات این کارگاه حضور داشته و به بررسی، نقد و آسیب شناسی شعر کوتاه این سالها پرداخته‌اند. چهره‌هایی نظیر؛ کریم رجب زاده، عبدالجبار کاکایی، حمیدرضا شکارسری، سیروس نوذری، سید احمد نادمی، محمود اکرامی فر و… اما بنابر گفته عبدالصابر کاکایی – دبیر نشست‌های کارگاه - زمانی که اعضای این کارگاه برای برگزاری نخستین جلسه در سال ۹۳ در محل فرهنگسرای رسانه، واقع در میدان قبا، حاضر شدند، به در بسته خوردند و این توضیح کارمندان فرهنگسرا که طبق دستور رئیس فرهنگسرا، این جلسات بنابر دلایلی(!) باید تعطیل شود.

هیچ توضیحی در رابطه با این دلایل از سوی فرهنگسرا ارائه نشده. درحالیکه فرهنگسراها بایستی محل فعالیت‌های فرهنگی - هنری و حضور هنرمندان، شاعران و نویسندگان باشد، مشخص نیست که در فرهنگسرایی مانند فرهنگسرای رسانه چه فعالیتی انجام می‌شود که متولیان این محل فرهنگی بدون هیچ توضیحی یک نشست ادبی بسیار علمی را تعطیل و از ورود شاعران به محل برگزاری کارگاه ممانعت می‌کنند. نشستی که تنها هزینه‌اش برای فرهنگسرا چند میز چوبی و چند صندلی پلاستیکی است.

عبدالصابر کاکایی در اینباره گفت: هرچند اینگونه رفتارها و تعطیلی جلسات شعر در سالیان گذشته از سوی متولیان فرهنگسراها مسبوق به سابقه بوده است اما گویا در دوره‌ی جدید، این شیوه بسیار زودتر در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دهه‌ی گذشته جشنواره های مهم و تأثیرگذاری در حوزه شعر برگزار می‌کرده است، جشنواره‌هایی نظیر شبهای شهریور، ایران ما و… اما به تدریج این جشنواره‌ها به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها به تعطیلی کشیده و این سرمایه‌های فرهنگی به دست فراموشی سپرده شد. تا جایی که هم اکنون در فعالیت‌های ادبی این سازمان و بالطبع فرهنگسراهای زیرمجموعه‌ی آن، نمی‌توان برنامه‌ی ادبی شاخصی برشمرد که بسیار جای تأسف دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز