خبرگزاری کار ایران

با حضور «صالح نجفی» برگزار می‌شود؛

بررسی «سینمای بلاتار» در موسسه پرسش

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۲۹

تصویر تیره‌و‌تار و اندوه‌باری که بلاتار از مجارستان به‌دست می‌دهد، تصویری که سبک و حال‌و‌هوای فیلم‌های او را رقم می‌زند، نه بازنمایی رئالیستی جهان واقع و نه جهانی ماورایی یا متافیزیکی، بلکه یک «رخداد» است.

ایلنا: صالح نجفی در ادامه درسگفتارهای زمستانه موسسه «پرسش»، دوره‌ای با عنوان «ماخولیای مقاومت» از «تانگوی شیطان» تا «اسب تورین»، سینمای بلاتار را مورد بحثو بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا، در شرح درس این دوره که از تاریخ دوشنبه(۷ بهمن ماه) ساعت ۱۷ در محل موسسه پرسش شروع می‌شود آمده است: بلاتار در ۵۵ سالگی واپسین شاهکارش را ساخت و آن را آخرین کارش خواند و دست از فیلم‌سازی کشید. امروز با مرد ۵۸ ساله‌ای رویاروییم که در اوج خلاقیت فیلم‌سازی را کنار گذاشته، مردی که قرار است «پس از پایان» به زندگی و «کار ادامه دهد» آن‌چنان که از عنوان یکی از فیلم‌های دهه ۸۰ فیلمساز نابغه مجار بر می‌آید، او پیوسته در کار ثبت و ضبط «سال‌نامه هبوط» بوده است…

سینمای بلاتار در چارچوب داستان یا واقعیت نمی‌گنجد: سینمای او کند‌و‌کاوی خلاق و آفریننده است که نه رئالیستی است و نه غیررئالیستی، بلکه «سرجمع بده‌بستان ما با دنیای پیرامونمان» است. غیاب پی‌رنگ یا طرح داستان، بازیگران غیر‌حرفه‌ای و یا نابازیگران حرفه‌ای، فیلمبرداری در محل‌های واقعی و نماهای طولانی و سکانس - پلان‌هایی که به‌وسیله مونتاژ «وقفه‌ای در آن‌ها نمی‌افتد»، نماهایی به‌دقت فکر شده و طراحی‌شده همه این‌ها حاصل کندوکاو خلاق او در جهان‌اند.

بلاتار از داستان‌سرایی و قصه‌گویی می‌پرهیزد اما زیبا‌شناسی رادیکال او فرا‌تر از مرزهای «رئالیسم اجتماعی» یا «سینما واریته» می‌رود. از این‌حیث، تصویر تیره‌و‌تار و اندوه‌باری که او از مجارستان به‌دست می‌دهد، تصویری که سبک و حال‌و‌هوای فیلم‌های او را رقم می‌زند، نه بازنمایی رئالیستی جهان واقع و نه جهانی ماورایی یا متافیزیکی، بلکه یک «رخداد» است: وضعیتی «محبوس» در حرکتی پرپیچ‌و‌خم که در آن هر چیزی ممکن است رخ دهد و در عین‌حال هیچ‌چیز ممکن نیست رخ دهد، هرچیزی اعم از واقعی و مجازی، بالفعل و بالقوه. در دنیای بلاتار، جهان، فیلم، بیننده و دنیای بیرون در فرایندی از «صیرورت» در هم تنیده می‌شوند.

در این دوره می‌کوشیم بر پایة دیدگاه دلوز دربارة «زمان - تصویر‌ها» موقعیت‌های ناب بصری و صوتی و کتاب درخشان ژاک رانسیر درباره سینمای بلاتار(Bela Tarr، The Time After(۲۰۱۳ به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه فرم فیلم‌های خارق‌العادة فیلمساز مجار از ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۱ فیلم‌هایی که به تعبیر خود او گزاره‌هایی «کیهانی» دربارة جهان و انسان‌اند از بطن «محتوای رسوب‌کردة» فیلم‌های دورة اول کاری او از ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ زاییده شده است(به‌مفهومی که در زیبا‌شناسی آدورنو آمده است).

از سوی دیگر جهان بلاتار جهانِ «پس از پایان» است، جهانی سراسر هبوط کرده، جهانی تجلی‌یافته در مجارستان به منزلة «مونادی تاریخی»: جهان انقلاب‌های شکست‌خورده، نهضت‌های خیانت‌دیده، جنبش‌های بی‌فرجام، جهانی که «ایده» کمونیسم را وانهاده، در سراشیب تباهی به سوی توحش و بربریت می‌تازد.

این دوره مستقل از دوره قبل، و به بررسی فیلم‌های بلاتار متاخر خواهد پرداخت.

علاقه‌مندان جهت ثبت نام و حضور در کلاس می‌توانند با شماره تلفن‌های ۸۸۶۵۸۶۰۳ - ۸۸۶۵۸۶۰۴ روابط عمومی موسسه پرسش تماس بگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز