خبرگزاری کار ایران

شبی با مولانا در بلگراد برگزار شد

کد خبر : ۱۳۰۰۴۰

مراسم شبی با مولانا در رایزنی فرهنگی کشورمان در بلگراد سه شنبه شب ۲۶ آذرماه با استقبال علاقمندان برگزار شد.

ایلنا: محمود شالویی(رایزن فرهنگی سفارت ایران در صربستان و از مولوی پژوهان) با خواندن نمونه‌هایی از اشعار مثنوی و تفسیر و تحلیل ابیاتی از آن، رمز ارادت و محبت به مولانا را در افکار اللهی و اندیشه‌های تابناک عرفانی این حکیم مسلمان پارسی دانست و گفت: مولوی دانش و اندیشه خود را با آموزه‌های دینی و تعالیم وحیانی پیوند داد و همه همت خویش را به کار بسته بود تا از سرزمین انسانی به آسمان عرفانی سلوک نماید و از طرف دیگر مخاطبان خویش را هم به تفکر و تأمل وادارد و به سوی تعالی و ترقی رهنمون کند.

به گزارش ایلتا، شالویی در ادامه اضافه کرد: مولوی عاقلی عاشق و عاشقی عاقل بود که از هر دو مزیت عقل و عشق در کنار یکدیگر بهره می‌جست و از ملازمت حکیمانه این دو عنصر گرانسنگ توانست طرحی متفاوت دراندازد و نگاهی عالمانه و عاشقانه را با درون مایه‌های معنوی و معرفتی به گونه‌ای معرفی کند که مسیرش به مبداء هستی منتهی شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان ادامه داد: مولوی درد آدمی را در دوری از حقیقت و فراموشی اصل خلقت می‌داند و هیچ دشمنی را برای انسان بالا‌تر از جهل او بشمار نمی‌آورد.

در این مراسم نماهنگی درباره احوال و افکار جلاالدین محمد مولوی پخش شد و سپس جمعی از فارسی آموزان صربستانی به همراه استادان به خواندن اشعار و بیان قصه‌هایی از مثنوی پرداختند. همچنین ابیات آغازین مثنوی(نی نامه) در این مراسم خواند شد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

سعید صفری؛ استاد اعزامی آموزش زبان فارسی با اشاره به اقبال عمومی مردم سراسر جهان به آثار مولوی، با اشاره به علاقه و عشق مردم کشورهای مختلف به مولانا گفت: رویکرد عظیمی که نسبت به مولوی حاصل شده، نیازمند بررسی‌های محققانه است و به همین سبب سئوالاتی در ذهن هر پژوهشگری متبادر می‌شود که می‌باید پاسخ آن را هم به درستی جست‌و‌جو کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز