خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی:

شرایط برای روشنفکران امروز سخت شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۹۷

شاید شرایط برای روشنفکران امروز سخت هم شده باشد؛ هرچند دیگر آن همه فضاهای پلیسی و امنیتی وجود ندارد ولی فضاهای رسانه‌ای و فشار قدرت‌های جهانی زیاد شده و در هیم میانه، پیداکردن حقیقت کار دشوارتری است.

ایلنا: علی لاریجانی؛ رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز(شنبه ۲ آذرماه) با حضور در مراسم اختتامیه‌ی ششمین دوره جایزه‌ی ادبی جلال، درمورد شخصیت و آثار جلال آل‌احمد گفت: جلال از شخصیت‌های ممتاز در تاریخ ایران است؛ هم به لحاظ وجوه ادبی در آثارش و هم به دلیل شخصیت فعال وی در حوزه‌های سیاسی.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی ادامه داد: او جزو روشنفکرانی بود که تا حدودی از دیگران متمایز بود زیرا قالبی فکر نمی‌کرد. هر جریانی که احساس می‌کرد جلوی آزاداندیشی او را می‌گیرد، فاصله می‌گرفت. زندگی او فراز و نشیب‌های زیادی داشت. خصوصیت بارز او این بود که نمی‌شد در قالب خاصی او را محدود کرد. این ویژگی برای کسی که دنبال حقیقت و مبانی روشنفکری است، ویژگی بسیار مهمی به شمار می‌رود.

لاریجانی گفت: گرچه جلال زمانی به حزب توده پیوست، اما وقتی دید این جحزب دچار مشکلات زیادی شده و وابسته‌ی دولتی دیگر است و منافع عمومی را زیر پا می‌گذارد، به همراه تنی چند از این حزب جدا شد و سعی کردند جریان سومی را ایجاد کنند. در واقع تجدد گرایی و گرایش به شوروی دلیل جدایی جلال از حزب توده شد.

وی افزود: اما آرمانهای آزادی‌خواهانه‌ی خود را که رویکردی چپ نیز داشت، ادامه داد. به نحوی که رویکرد سوسیالیسم همچنان در ذهن‌او و هم‌فکرانش باقی بود. کتاب " غرب زدگی " او نشان می‌دهد که جلال در ادامه از همه‌ی پوسته‌ها جدا می‌شود و به یک تفکر آزاد تبدیل می‌شود. همچنین در این کتاب به معضلات روشنفکری، چه در ایران و چه در کشورهای خارجی نیز پرداخته شده.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این روحیه با " خسی در میقات " به اوج می‌رسد که هم به لحاظ ادبی وجه‌ی ارزشمندی دارد و هم به لحاظ اعتقادی و باورهای دینی. همچنین کتاب " در خدمت و خیانت روشنفکران " نیز بیانگر همین رویکرد اسن. به نظر من جلال هم توانست جریان ادبی ایجاد کند و هم حریتی در وجودش بود که برای روشنفکران لازم و حیاتی است تا از قالب‌ها جدا شده و در جستجوی حقیقت باشند.

وی گفت: شاید شرایط برای روشنفکران امروز سخت هم شده باشد؛ هرچند دیگر آن همه فضاهای پلیسی و امنیتی وجود ندارد ولی فضاهای رسانه‌ای و فشار قدرت‌های جهانی زیاد شده و در هیم میانه، پیداکردن حقیقت کار دشوار تری است.

لاریجانی ضمن تبریک به برگزارکنندگان جایزه‌ی جلال برای انتخاب این الگو که منجر به تشویق نویسندگان به تولید آثار فاخر می‌شود، اظهار داشت: مساله‌ای که بسیار مهم است، این است که تقریبا تمام کشورهای صاحب فکر و صاحب انقلاب، به سمتی رفته‌اند که در ساختار های ادبی و هنری‌شان سبک خاص خود را به صورت علمی و تئوریک بیان کنند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی هنرمندان و نوریسندگان ارزشمندی در کشور داشته‌ایم که سبک خاص خود را داشته‌اند. اما این سبک‌ها قابل ارائه‌ی تئوریک نبوده و نشده‌اند. این مساله نیازمند تلاش‌های بسیاری‌ست. از طرفی شاید نتوان این کار را در یک قالب سازمان‌یافته و در سطح کتاب‌ها ارائه کنیم اما در سطح مقاله ممکن است و همین مقالات می‌توانند بال هم جمع شده، و نهایتا به تئوری‌های مشخصی ختم شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز