خبرگزاری کار ایران

سیری در زندگی و مبارزات شهید محمد منتظری منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۰۳۲

شهید محمد منتظری در خارج از کشور پیام‌ها و اعلامیه‌ها را ترجمه می‌کرد و پیام انقلاب را به کشورهای مختلف می‌رساند.

ایلنا: کتاب مجاهد بصیر نوشته راشد جعفرپورکلوری که سیری در زندگی و مبارزات شهید محمد منتظری است؛ منتشر شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد منتظری ازجمله نوادری بود که تیزبینی و بصیرتش او را به شناخت دقیق جریانات سیاسی ضدانقلاب کشانده بود. و صد البته همواره چنین اشخاصی هدفِ بغض، کینه و عداوت منافقان بوده، هستند و خواهند بود. و راهی که اهل بصیرت برگزیده‌اند لاجرم به ترور شخصیت و دروغ‌پردازی، توهین، هجو و شایعه‌سازی علیه آنان منتهی خواهد شد که محمد نیز از این قاعده مستثنی نشد.

در یکی از روزهای سال ۱۳۲۳ خانواده‌ای ساده در نجف آباد متبرک به قدم کودکی می‌شد که بعدها در شمار ستارگان تاریخ ایران همچنان جاودانه می درخشد. نامش محمد بود. در هفت سالگی پای به دبستان نهاد، اما بعد از دوران ابتدایی تقدیر سر نوشتش را در حوزه رقم زد. در سال ۱۳۴۲ با آغاز قیام مردمی به رهبری امام خمینی، او نیز با شور نوجوانی قدم در راه مبارزه نهاد. محمد با نوشتن اعلامیه‌، کارهای مخفیانه‌ای را علیه رژیم شاهنشاهی آغاز نمود. سه سال بعد در سال ۴۵ در حالی که در حرم حضرت معصومه - سلام الله علیها - اعلامیه پخش می‌کرد دستگیر شد. او با صلابت ایمان، انواع شکنجه‌ها را تحمل کرد، اما لب به سخن نگشود. پس از این دستگیری او همواره تحت تعقیب ساواک بود اما دست از مبارزات بر نداشت. او چندین بار دیگر دستگیر شد. در زندان انگلیسی را فرا گرفت و مباحثاقتصاد اسلامی را دنبال می‌کرد. سرانجام در اواخر سال ۴۷ همراه با اندوخته‌ها و تجربیاتی گرانبها از زندان آزاد شد. زندگی ساده و بی‌آلایشی داشت. او نخستین کرسی درسش را به موضوع «حکومت اسلامی» اختصاص داد. علاوه بر تدریس، کارهای تشکیلاتی را انجام می‌داد و با اتحادیة انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و دانشجویان همکاری مستمری داشت. شهید محمد منتظری در تابستان سال ۴۹ به تدریس علم اقتصاد پرداخت و در کنار آن به کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، افغانستان، عراق و همچنین کشورهای اروپایی مسافرت نمود. در سال ۱۳۵۷ به طور ناشناس به ایران بازگشت و دوباره با تبادل نظر با دوستانش به خارج از کشور عزیمت نمود. او در خارج از کشور پیام‌ها و اعلامیه‌ها را ترجمه می‌کرد و پیام انقلاب را به کشورهای مختلف می‌رساند. شهید محمد منتظری در دی ماه سال ۵۷ به ایران بازگشت و با شنیدن تشریف فرمایی حضرت امام، نقش بسزایی در تدارک مراسم استقبال از ایشان را داشت. از دیگر اقدامات او تشکیل کمیتة انقلاب اسلامی بود. تا ضمن حفظ اموال عمومی، جلوی خروج اسناد مهم کشور را بگیرند. همچنین نقش عمده‌ای در تشکیل سپاه پاسداران داشت. وی همچنین به عنوان نمایندة مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با رأی بالا برگزیده شد. سرانجام مردی که بیشتر عمر خویش را به مبارزه پرداخته بود، در ۳۷ سالگی و هفت تیر ۱۳۶۰ در جمع ۷۲ تن از یاران آسمانی‌اش در دفتر حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید. مرقد مطهرش در حرم فاطمه معصومه - سلام الله علیها - هنوز بوسه‌گاه عاشقانی است که ارادت خود را به این فرزند انقلاب نشان می‌دهند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی پیش از این در سال۱۳۸۷ کتابی به نام «شهید محمد منتظری به روایت اسناد ساواک تدوین شهربانو رجبی حجت الله طاهری» را منتشر کرده است.

مجاهد بصیر در شمارگان۲۵۰۰ نسخه و ۳۴۸ صفحه و به قیمت ۸۰.۰۰۰ریال روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز