خبرگزاری کار ایران

ایران در نمایشگاه کتاب استانبول شرکت کرد

کد خبر : ۱۱۷۹۰۹

ایران با نمایندگانی از موسسۀ خانۀ کتاب ایران، موسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و گیتی پویان آذر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول شرکت کرده است.

ایلنا: سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول با مساحت ۲۰۰۰۰ متر مربع و شرکت ۵۶۰ ناشر داخلی و خارجی،(ساعت ۱۲ شنبه دوم نوامبر برابر با ۱۱ آبان) با حضور اوزگور اوز اصلان رئیس نمایشگاه و معاونت وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، وو شولین معاون وزیر تلویزیون و ارتباطات چین، مقامات ترکیه و چین و برخی از نویسندگان ترکیه و چین ازجمله تانر تیمور، تاریخ‌نگار برجستۀ ترکیه در مرکز دائمی نمایشگاه تویاپ استانبول افتتاح شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، اوز اصلان با بیان اینکه توسعۀ فناوری‌ها نقش مهمی در توسعۀ اجتماعی و فرهنگی و صنعت نشر کشور ترکیه ایفا می‌کند، تصریح کرد: صنعت نشر ترکیه در سال‌های اخیر بیشترین رشد را داشته است. امیدواریم صنعت نشر ترکیه با بهره‌مندی از ساختاری پویا بتواند با کشورهای پیشرو جهان به رقابت بپردازد.

مراسم افتتاحیه این نمایشگاه وو شولین نیز با بیان اینکه حضور چین به عنوان میهمان ویژۀ این نمایشگاه می‌تواند به تعمیق روابط فرهنگی دو کشور کمک کند، گفت: طی ۱۰ سال گذشته نزدیک به ۹۶ کتاب از کشور ترکیه نظیر سه کتاب «برف»، «استانبول: خاطره و شهر» و «نام من قرمز است» به زبان چینی ترجمه شده است و امیدواریم آثار بیشتری از دو کشور به زبان‌های مقابل ترجمه شود.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول توسط انجمن ناشران ترکیه و با مشارکت مراکز و نهادهای مدنی از(دوم تا دهم نوامبر / یازدهم تا نوزدهم آبان) در مرکز دائمی نمایشگاه تویاپ استانبول برگزار می‌شود. ناشران خارجی فقط در چهار روز نخست این نمایشگاه حضور دارند. در این نمایشگاه همچنین بیش از ۳۰۰ برنامۀ فرهنگی و نشست علمی برگزار خواهد شد.
بخش داخلی این نمایشگاه امسال با شعار «تاریخ: از گذشته تا آینده» برگزار می‌شود و از پروفسور دکتر تانر تیمور، تاریخ‌نگار و محقق برجستۀ کشور ترکیه به عنوان «نویسندۀ افتخاری» نمایشگاه تجلیل به عمل خواهد شد. در حاشیۀ این سمینار‌ها نشست‌هایی دربارۀ آثار و پژوهش‌های پروفسور دکتر تانر تیمور برگزار خواهد شد. همچنین برای نخستین بار در نمایشگاه امسال کتاب استانبول سالنی به نشر دیجیتال، کتاب‌های الکترونیکی و پیشرفت‌های جدید در این حوزه اختصاص یافته است.

در بخش بین‌الملل این نمایشگاه نیز نزدیک ۲۰۰ ناشر از حدود ۴۰ کشور جهان نظیر چین، ایران، عربستان سعودی، کوبا، ایتالیا، جمهوری آذربایجان، آلمان، مجارستان، هند، انگلیس، اسپانیا، نروژ، هلند، لبنان، بوسنی و هرزه گوین، صربستان، اوکراین، پاکستان، کرواسی، یونان، آلبانی، امارات متحدۀ عربی، کوبا، کرۀ جنوبی، رومانی و… حضور دارند.
می‌ه‌مان ویژۀ سی‌ودومین نمایشگاه کتاب استانبول جمهوری خلق چین است. این کشور شرق آسیا با شرکت نزدیک به ۱۰۰ ناشر و حضور حدود ۲۰ تن از چهره‌های بر‌تر ادبیات خود و برگزاری نشست‌ها و سمینارهایی در طول برگزاری نمایشگاه به معرفی ادبیات، زبان و فرهنگ خود می‌‌پردازد.

سیر تحول ادبیات چین از قالب سنتی به دوران معاصر محور برنامه‌های ویژۀ این کشور است. چین در این نمایشگاه بیش از ۶ هزار جلد کتاب عرضه کرده و محصولات خود را در حوزه‌های ادبیات کودک و نوجوان‌، نشر دیجیتال‌، انیمیشن‌، بازی و ترجمۀ ادبیات چینی نمایش خواهد داد. از دیگر فعالیت‌های ناشران این کشور مبادلۀ محصولات فرهنگی با ناشران کشور میزبان خواهد بود.

در این نمایشگاه؛ موسسۀ خانۀ کتاب ایران، موسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و یک شرکت خصوصی به نام «گیتی پویان آذر» از ایران حضور دارند.

آثار عرضه‌شده خانه کتاب عبارتند از: کتاب‌های پژوهشی مانند: طوسی پژوهی، فیض‌پژوهی، سبزواری‌پژوهی، خواجه‌پژوهی، غزالی‌پژوهی، پروین‌پژوهی، فردوسی‌پژوهی، سیبویه‌پژوهی؛ کتاب‌های مشاهیر ایران‌زمین مانند: مولانا، خاقانی، حافظ، سعدی، فارابی، جلال آل احمد، ادیب‌الممالک فراهانی، سنایی و مجموعۀ پژوهشنامۀ خلیج ‌فارس و نیز کتاب‌های حوزۀ ایرانیان و قرآن مانند ملاصدرا شیرازی و تفسیرش، غزالی و جواهر التفسیر، گنابادی و تفسیر بیان السعاده و…
در این نمایشگاه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز با ۴۱۰ عنوان کتاب از آثار هنری، ادبی، دینی، دفاع مقدس، ایران‌شناسی را در معرض نمایش گذاشته است. همچنین موسسه گیتی پویان آذر نیز به تبادل اطلاعات در مورد کپی رایت کتاب‌های ایرانی و خارجی می‌‌پردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز