خبرگزاری کار ایران

مدیر اجرایی نشر روشنگران و مطالعات زنان:

" جمع پریشان " ۴ سال در ارشاد بلوکه مانده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۴۸

ایجاد تحول در اداره‌ی کتاب بدون شک با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود زیرا تغییر ساز و کارهای موجود، به این سادگی‌ها نیست.

ایلنا؛ یکی از مسوولان نشر روشنگران و مطالعات زنان از به تعویق افتادن چند ساله‌ی انتشار برخی از آثار این نشر انتقاد کرد و اظهار داشت قول مساعد مسوولان اداره‌ی کتاب هیچ‌وقت عملی نشده است.

محمدرضا یزدی‌زاده(مدیر اجرایی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان) ضمن بیان این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: همچنان منتظر اخذ مجوز برای برخی از آثار توقیف شده و ممنوع‌الانتشار شده‌مان هستیم اما متاسفانه در طول سال‌های اخیر بیشتر حرف شنیده‌آیم تا عمل.

وی افزود: یکی از این آثار، رمان " جمع پریشان " از پرینوش صنیعی است که پیشتر رمان " سهم من " از او مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته بود. این کتاب تقریبا ۴ سال پیش به ارشاد فرستاده شد و ممنوع‌الانتشارش کردند و ما در طی این چهار سال در پی رفع مشکلات آن بوده‌ایم که هنوز نتیجه نداده است.

یزدی‌زاده درمورد موضوع این رمان گفت: " جمع پریشان " داستان خانواده‌ای است که در ترکیه با اقوام خود دیدار می‌کنند و مباحثی مبنی بر مهاجرت از ایران بین آن‌ها در می‌گیرد. این کتاب اتفاق می‌تواند کتاب تاثیرگذار و مفیدی درخصوص مهاجرت برای جامعه باشد، هیچ مشکل خاصی هم در آن وجود ندارد اما نمی‌دانیم چرا به آن اجازه‌ی نشر نمی‌دهند.

وی با اشاره به توقف کتاب دیگری از این نشر در اداره‌ی کتاب ارشاد، افزود: رمان " حرف‌های دیشبم را باید جدی گرفت " اثر محمدرضا مرزوقی نیز یکی دیگر از رمان‌های نشر ماست که بعداز چند سال هنوز در پی اخذ مجوز آن هستیم. داستان این کتاب؛ حقایقی در جنوب کشور و استان خوزستان است که در واقع به معضلات اجتماعی و دخترکشی پرداخته.

مدیر اجرایی نشر روشنگران و مطالعات زنان همچنین گفت: نمایشنامه‌ی " عشقه " نوشته‌ی محمد رحمانیان یکی دیگر از کتاب‌های بلاتکلیف ما در ارشاد است. این نمایشنامه با اینکه ۲ سال قبل ۴۵ روز روی صحنه بوده و موضع آن راجع‌ به حضرت محمد(ص) و حضرت خدیجه است، با مشکل مجوز روبرو شده و این برای خود ما هم عجیب است.

وی با انتقاد به شیوه‌ی کار اداره‌ی کتاب و ممیزان‌اش اظهار داشت: در گذشته اگر سوءتفاهمی درمورد کتابی اتفاق می‌افتاد، ناشر یا مولف می‌توانست به اداره‌ی کتاب برود و با بررسی مربوطه بر سر موارد مشخص صحبت کند. این امکان باعثمی‌شد بسیاری از سوءتفاهم‌ها رفع شوند. اما مدت‌هاست این اجازه به ناشر و مولف داده نمی‌شود تا اشتباهات و سوءتفاهم‌های احتمالی ممیزان را به این اداره گوش‌زد کنند.

یزدانی‌زاده ادامه داد: متاسفانه ممیزان هیچ مسوولیتی نسبت به کار خود ندارند و اگر اشتباهی از آن‌ها سر بزند، نمی‌توان آن را پیگیری کرد. حتی نمی‌شود به مدیران این اداره شکایت کرد و خواست تا ممیز دیگری کتاب را بررسی کند.

وی در پاسخ به این سوال که " آیا اظهارت جدید وزیر ارشاد درمورد بازبینی کتاب‌های توقیفی می‌تواند دل‌خوش کننده باشد یا خیر؟ " گفت: این تصمیم بدون شک با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود زیرا تغییر ساز و کارهای موجود، به این سادگی‌ها نیست. اما امیدوارم این رویکرد مثبت آقی جنتی در آینده جامه‌عمل پوشانده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز