خبرگزاری کار ایران

فرید مرادی در گفتگو با ایلنا:

وزیر ارشاد باید لیست کتاب‌های بلاتکلیف را منتشر کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۱۸

متاسفانه با گذشت چند ماه هنوز اتفاق خوش‌آیندی برای حوزه‌ی نشر رخ نداده / نگرانی ما این است که سرپرستی موقت اداره کتاب همچنان ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه داشته باشد / نشر نگاه، دست کم ۵۰ عنوان کتاب بلاتکلیف داریم.

ایلنا؛ فرید مرادی(سرویراستار و کارشناس نشر نگاه) معتقد است وزارت ارشاد باید در راستای سخنان علی جنتی مبنی بر بررسی مجدد کتاب‌های توقف شده، لیست کتاب‌هایی که در ۸ سال اخیر بلاتکلیف مانده‌اند را منتشر کند.

وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: وزیر سابق ارشاد در اواخر وزارتش اعلام کرده بود که چهار هزار عنوان کتاب بلاتکلیف در وزارت ارشاد وجود دارد. البته این رقم در نظر آقای حسینی چندان قابل توجه نبود زیرا گفته بود بلاتکلیف ماندن سالانه هزار عنوان کتاب در مقابل انتشار ۶۵ هزار عنوان در سال، چندان مشکل بزرگی نیست!

مرادی؛ رویکردهای غلط و غیرمنطقی ممیزان را دلیل افزایش چشمگیر تعداد کتاب‌های بلاتکلیف در اداره‌ی کتاب خواند و گفت: کتاب‌های بلاتکلیف؛ سه دسته را شامل می‌شوند که عبارتند از: کتاب‌هایی که غیرمجاز خوانده شده، کتاب‌هایی که اصلا جوابی دال بر مجاز یا غیرمجاز بودنشان نداده‌اند و دست آخر کتاب‌هایی که موارد اصلاحی‌شان آنقدر زیاد بوده که ناشر زیر اصلاحیه نرفته و کتاب را منتشر نکرده است.

این کارشناس نشر که معتقد است با لحاظ کردن تعداد کتاب‌های بلاتکلیف ناشران پرکاری چون نگاه، چشمه، ثالث، آگاه و… می‌شود حدس زد که کتاب‌های بلاتکلیف در اداره‌ی کتاب بسیار زیاد هستند، افزود: ما در نشر نگاه، دست کم ۵۰ عنوان کتاب بلاتکلیف داریم که در سال‌های اخیر با مشکل مواجه بوده‌اند. بنابراین اگر آقای جنتی قصد رسیدگی به این کتاب‌ها را دارند، بهتر است در ابتدا لیست خودشان را از کتاب‌های بلاتکلیف منتشر کنند تا ناشران برای بررسی مجدد، درخواست اخذ مجوز کنند.

وی؛ موقعیت کنونی ارشاد را موقعیت برزخی خواند و اظهار داشت: اگرچه در سایر معاونت‌‌های وزارت ارشاد اتفاق‌های خوبی مثل بازگشایی خانه‌ی سینما رخ داده، اما متاسفانه با گذشت چند ماه هنوز اتفاق خوش‌آیندی برای حوزه‌ی نشر رخ نداده. دلیلش هم این است که همان ممیزان با همان طرز تفکر بر سر کار هستند.

مرادی با اشاره به تعیین شدن آقای کمالی‌نژاد در مقام سرپرست اداره‌ی کتاب، گفت: ایشان در منظر اهالی نشر هرگز شخص تاثیرگذاری نبوده و حتی در سخت‌ترین شرایط، طرف دولت را گرفته. حتی سوابق نشان می‌دهد که ایشان چه در مسائل مربوط به نمایشگاه کتاب تهران و چه در روند خرید کتاب از ناشران، رویکردی جزمی و غیرمنصفانه داشته است. البته خوشان گفته‌اند که تا انتخاب مدیرکل، در روند اداره‌ی امور اعمال نظر نمی‌کنند، اما نگرانی ما این است که سرپرستی موقت ایشان، همچنان ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه داشته باشد و هیچ تحولی در حوزه‌ی نشر و ممیزی رخ ندهد.

این ویراستار همچنین درمورد ممیزان اداره‌ی کتاب خاطرنشان کرد: ممیز‌هایی که امروز غالبا سی و سی‌چند ساله هستند، در دوره‌ی ۸ سال اخیر و با حمایت وزارت‌هانه‌های سابق رشد و تربیت شده‌اند. بنابراین طبیعی است که تداوم حضورشان به عنوان ممیز و بررس کتاب حکم تداوم یافتن همان رویکردهای افراطی سابق را خواهد داشت. با این حساب ایجاد تحول در ممیزی، مستلزم کنار گذاشتن این ممیزان و انتخاب ممیزان با سواد و مشرف به مسائل حوزه‌ی نشر است.

وی همچنین با طرح این خواسته از وزیر ارشاد که به ابهام‌های موجود در آیین‌نامه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدگی کند، اظهار داشت: آیین‌نامه‌ی موجود باید شفاف‌سازی شود. وزیر ارشاد باید پاسخ دهد که آیا بیان زشتی‌ها به معنای ترویج ابائه‌گری است؟ مثلا اگر شخصیتی در رمانی سیگار می‌کشد، آیا این ترویج سیگار کشیدن است؟ پس چرا با سیگاری‌ها، سیگار فروش‌ها و تبلیغات دخانیت در سطح شهر برخورد نمی‌کنند؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز