خبرگزاری کار ایران

اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما در یک کتاب

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۹۸

مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره فقیه مجاهد مصطفی رهنما اقدام به معرفی کتاب اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما نموده است.

ایلنا: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت در گذشت مبارز خستگی‌ناپذیر مرحوم حجت‌الاسلام ‌و ‌المسلمین شیخ مصطفی رهنما برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره این فقیه مجاهد اقدام به معرفی کتاب اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما نموده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به نقش و تلاش فراوان شیخ مصطفی رهنما در روشنگری و تبیین اندیشه‌های بلند اسلام، مرکز اسناد انقلاب اسلامی در چند سال گذشته اقدام به مصاحبه‌هایی با این شخصیت گرانقدر نموده بود و خاطرات ایشان را در قالب کتابی تحت عنوان «اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما» در سال ۱۳۹۰ منتشر کرد.
در قسمتهایی از این کتاب چنین آمده است:
شاید بتوان اسناد و خاطرات را دو مؤلفهٔ اصلی پژوهش‌های تاریخ معاصر تلقی کرد که با کنار هم گذاشتن آن‌ها می‌توان وقایع تاریخی را بازسازی و تجزیه و تحلیل نمود. براین‌اساس کتاب «اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما» به‌عنوان یک منبع پژوهشی، دربردارندهٔ این دو امتیاز توأمان می‌باشد و به سهم خود می‌تواند برخی خلأهای منابع تاریخی دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ را پر کند. به‌خصوص اینکه شیخ مصطفی رهنما در طول دوران طولانی مبارزات خود، غالباً با جمع محدودی از همفکرانش فعالیت می‌کرد، که خود محوریت آن‌را برعهده داشت. از این رو موضوعات مطروحه در خاطرات و اسناد او حالتی منحصربه‌فرد به کتابش بخشیده است؛ به طوری که به‌ندرت می‌توان سرنخی از مطالب آن‌را در سایر منابع به‌دست آورد. به هر تقدیر، رهنما را می‌توان یک مبارز مستقل و تا حدودی تکرو تلقی کرد که هر چند با تشکیل «جمعیتِ مسلم آزاد» و نشر ارگان آن یعنی مجلهٔ «حیات مسلمین» سعی کرد تشکیلاتی عمل کند، ولی چون تعدادی انگشت‌شمار از افراد جذب جمعیت مذکور شدند ناچار او به تنهایی این راه را ادامه داد. تردیدی نیست که دغدغه‌های اصلی وی در این حرکت، مذهب و دینداری او بود. رهنما از خاندانی روحانی و مبارز برخاسته و برادران واحدی در «جمعیت فدائیان اسلام» دایی‌های او بودند.
وی که فعالیت‌های بسیاری در دفاع از حقوق مردم فلسطین داشت در سن ۸۷ سالگی و به علت کهولت سن درگذشت.
کتاب اسناد و خاطرات شیخ مصطفی رهنما در شمارگان ۲۰۰۰نسخه و به قیمت ۸۹.۰۰۰ریال در ۵۵۲ صفحه شهریورماه۱۳۹۰ چاپ و روانه بازار نشر شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز