خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های سال ۹۴ تماشاخانه ایرانشهر تشریح شد؛

تهیه‌کنندگی تئاتر صاحب گواهینامه می‌شود / رونمایی از سایت فروش بلیت تماشاخانه ایرانشهر

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۱۲۴

سالانه بیش از ۴۰۰ درخواست داریم که متاسفانه با تعداد سالن‌های زیر مجموعه ما تناسب ندارد. بنابراین ناچاریم تعداد اندکی از این نمایش‌ها را براساس اولویت برای اجرا انتخاب کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در نشست اعلام برنامه‌های سال ۹۴ تماشاخانه ایرانشهر از اعطای گواهینامه تهیه‌کنندگی برای نخستین بار توسط این مجموعه و تصمیم خود به کارگردانی یک نمایش در سال جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سرسنگی صبح امروز شنبه(۲ اسفند ماه) با برگزاری نشست رسانه‌ای، همزمان با رونمایی از سایت فروش بلیت «گیشه دات نت» برنامه‌های سال ۹۴ تماشاخانه ایرانشهر را تشریح کرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه تماشاخانه ایرانشهر همواره با اقبال مواجه است؛ گفت: سالانه بیش از ۴۰۰ درخواست داریم که متاسفانه با تعداد سالن‌های زیر مجموعه ما تناسب ندارد. بنابراین ناچاریم تعداد اندکی از این نمایش‌ها را براساس اولویت برای اجرا انتخاب کنیم. امیدوارم سال آینده تعداد تماشاخانه‌های حرفه‌ای تهران بیشتر شود تا تعداد هنرمندان توانای تئاتر که امکان اجرا بدست می آورند؛ افزایش یابد.

این مدیر درباره روال انتخاب آثار برای سال ۹۴ نیز توضیحاتی ارائه داد و اظهار کرد: بنا داریم تا پایان مهرماه تمام درخواستها را جمع‌بندی کرده و آن عده که شرایط را بدست می‌آورند را در تماشاخانه نگه‌داریم. بعد از مهرماه تا پایان آذر مراحل انتخاب آغاز می‌شود و سپس در ماه‌های دی و بهمن بستن قرارداد با گروه‌ها را آغاز می‌کنیم.

او ادامه داد: اولویت اول ما برای انتخاب آثار همواره استعداد و توانایی کارگردان بوده و بحثمتن در مرحله دوم قرار می‌گیرد؛ در زمینه نمایش‌نامه بعدا با یکدیگر گفتگو می‌کنیم تا براساس شرایط متن مناسبی معرفی شود.

سرسنگی درباره انتخاب نمایش‌ها برای سال ۹۵ بیان کرد: کارگردان‌های متقاضی می‌توانند درخواست خود را تا پایان مهرماه ۹۴ ارائه دهند. دلیل این برنامه‌ریزی هم این بوده که وقتی کارگردانان تک تک اعلام درخواست می‌کنند ممکن است در میانه‌های سال با نمایش با کیفیتی مواجه شویم که متاسفانه جدول را دستخوش تغییر خواهد کرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تاکید براینکه در سال ۹۴ «تئاتر و سایر رسانه‌ها» در اولویت قرار دارد، اظهار کرد: ما برای اینکه بعضی مشکلات تئاتر ازجمله در حوزه متن را برطرف کنیم؛ تصمیم گرفتیم تا نقش پررنگ‌تری برای شیوه‌های جدید نمایشی که امروز در جهان متداول است درنظر بگیریم. به طور مثال می‌خواهیم ببنیم اگر یک فیلم سینمایی ساخته می‌شود که با اقبال عمومی مواجه است چطور امکان نمایشی شدن دارد. استفاده از رسانه‌های دیگر در تئاتر برای جذب مخاطب بیشتر نیز بر همین اساس مورد توجه قرار گرفته است.

این مدیر فرهنگی پیوند «تئاتر و ادبیات» را یکی دیگر از اولویت‌های این مجموعه برای سال جدید دانست و گفت: ما در ایران داستان‌ها و رمان‌های بسیار خوبی داریم که قابلیت تبدیل شدن به نمایش‌نامه و اجرا دارند. این هدف‌گذاری توجه هنرمندان را هرچه بیشتر به ادبیات ایران جلب خواهد کرد.

اعطای گواهینامه تهیه‌کنندگی تئاتر توسط خانه هنرمندان ایران

مدرس دانشگاه همچنین از اعطای گواهینامه تهیه‌کنندگی در تماشاخانه ایرانشهر برای سال جدید خبر داد و افزود: ما در خانه هنرمندان ایران همواره بر نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی تاکید داشتیم و صدور گواهینامه تهیه‌کنندگی تئاتر یکی دیگر از اقدام‌های ما برای نزدیک شدن به این هدف است. افرادی که علاقه‌مند باشند به عنوان تهیه‌کننده رسمی تماشاخانه ایرانشهر فعالیت کنند؛ می‌توانند در خواست خود را به مجموعه ارائه دهند.

سرسنگی در این نشست همچنین به انتشار کتاب سال تئاتر و اهدای جایزه سالانه تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد و گفت: قرار بود به بازیگر و کارگردان منتخب سال جایزه اهدا کنیم که طبق برنامه این مراسم فروردین و اردیبهشت سال ۹۴ برگزار می‌شود. همچنین برای اولین بار در تماشاخانه کتاب سال تئاتر ایرانشهر منتشر می‌شود که نمایش‌های روی صحنه رفته از سال ۹۰ تا ۹۳ را دربرمی‌گیرد.

برنامه اجراهای سال ۹۴ تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد:

برنامه‌ اجراهای سالن استاد سمندریان:

۱۴/۱ تا ۱۷/۲ رضا صابری نمایش «مظلوم پنجم» و یوسف باپیری نمایش «کامنت» را روی صحنه می‌برند.

سرسنگی با بیان توضیحاتی درباره اجرای رضا صابری گفت: قصد داریم نمایش‌هایی که جزو میراثتئاتر ما محسوب می‌شوند را بازتولید کنیم که نمایش «مظلوم پنجم» با موضوع دفاع مقدس یکی از این آثار است. این نمایش در دهه ۶۰ درخشید و امیدواریم آقای صابری در بازتولید مانند آن سالها عمل کند.

۲۰/۲ و… مسعود دلخواه نمایش «از اینجا تا ابدیت» و محمدرضا خاکی نمایش «روال عادی» را روی صحنه می‌برند.

سپس مازیار میری نمایش همنام را با استفاده از مدیاهای دیگر اجرا خواهد کرد.

۹/۵ تا ۱۲/۶ ناصح کامکاری نمایش «پهلوان اکبر نمی‌میرد» و اکبر علیزاد نمایش «تارتوف» را اجرا می‌کنند.

۱۵/۶ تا ۱۹/۷ سهیلا گلستانی نمایشی را به صحنه خواهد برد که همچنان درباره متن آن توافق حاصل نشده و درحال گفتگو هستیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان در این بخش با اعلام یک خبر ویژه گفت: در این تاریخ من نیز قصد دارم نمایشی با موضوع دفاع مقدس روی صحنه ببرم که بعداز سالها برای اولین بار اتفاق می‌افتد. متن نمایش درحال نگارش است اما به دلیل مشغله زیاد امید ندارم که این اتفاق بیفتد.

این مدیر همچنین به برنامه‌های ماه محرم و صفر تماشاخانه ایرانشهر اشاره کرد و ادامه داد: با حسن فتحی مذاکراتی صورت گرفته که سریال «شب دهم» را به صورت نمایشی اجرا کند و این در راستای برنامه‌ای است که ابتدا به آن اشاره کردم. اما باتوجه به مشغله زیاد آقای فتحی اگر امسال چنین توفیقی نداشته باشیم، سال آینده قطعا اجرا خواهد شد.

۲۳/۹ تا ۲۹/۱۰ کیومرثمرادی نمایش «خواب در فنجان خالی» را به صحنه می‌برد.

بر این اساس ۳۰/۱۰ تا ۲۲/۱۱ درگیر جنشواره تئاتر فجر خواهیم بود که امیدواریم در این مدت یک نمایش خارجی با کیفیت را برای اجرا به ایرانشهر دعوت کنیم. همچنین در تاریخ ۲۴/۱۱ تا ۲۸/۱۲ پیمان معادی با نمایش «برف» و علی شمس با کارگردانی «داستان‌های میان رودان» در سالن سمندریان روی صحنه می‌رود.

برنامه‌های سالن استاد ناظرزاده کرمانی:

۱۵ فرودین تا ۱۸ اردیبهشت محمد حاتمی(ایکار) و مریم کاظمی(رام کردن زن سرکش)
۲۲خرداد علیرضا کوشک جلالی(دست نیافتنی‌ها)
۱تیر تا ۹ مرداد حسن معجونی(ستوان آینیشمور) و لیلی رشیدی(متن فعلا مشخص نیست)
۱۳ مرداد تا ۲۰ شهریور خسرو احمدی و پریسا مقتدی(متن فعلا مشخص نیست)

سرسنگی در این بخش با تاکید براینکه قرار بود رضا ثروتی نمایش خودرا آبان ما ه به صحنه ببرد؛ خاطرنشان کرد: ما امسال منتظر اجرای نمایش این کارگردان جوان بودیم که به دلایلی میسر نشد. جا دارد خبرنگاران و اصحاب رسانه بیشتر درباره تعهد بازیگران و عوامل به زحمت‌های گروه بپردازند. چراکه بعضا شاهد هستیم بعضی از هنرمندان به محض اینکه قرارداد مالی بهتری مثلا در آثار سینمایی به سراغشان می‌آید؛ تئاتر را قربانی می‌کنند که جا دارد بازتاب این رفتار خود را در رسانه‌ها ببینند.

این مدیر سپس ادامه داد: از تاریخ ۱۲ آبان تا ۱۷ آذر علی سرابی نمایش «برنارد مرده است» و رضا گوران نمایش «مده‌آ» را به صحنه می‌برند. ۱ بهمن تا ۲۲ بهمن هادی حجازی فر(متن مشخص نیست) و محمدرضا اصلی(نگاه می‌کند) را روی صحنه می‌برند که اجرای نمایشی توسط مرتضی میرمنتظمی و نصیر ملکی‌جو از تاریخ ۲۵ بهمن تا ۲۸ اسفند پایان بخش سال کاری سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر خواهد بود.

خدمات ارزان‌قمیت سایت «گیشه دات نت» به نمایشی‌ها / حاشیه‌سازی برای هدایت مخاطب باید جمع شود

سرسنگی در ادامه این نشست ضمن اعلام خبر فعال شدن سایت فروش بلیت «گیشه دات نت» و دریافت هزینه بسیار اندک از گروه‌های نمایشی گفت: سایت اینترنتی تماشاخانه ایرانشهر دسترسی ساده‌ای نداشت و این عامل موجب شد از یک سال قبل طراحی وبسایتی جذاب و به روز برای فروش بلیت آثار نمایشی را آغاز کنیم. به گفته اهل فن سایت «گیشه دات نت» یکی از منحصربه فردترین سایت‌های فروش بلیت است که قیمت‌های مختلف بلیت و محل نشستن دقیق در سالن را به هر مخاطب ارائه می‌دهد.

مدیرعامل خانه هنرمندان خاطرنشان کرد: این سایت امکان فروش بلیت‌های صد محل فرهنگی را خواهد داشت که در آینده اطلاعات بیشتری درباره شیوه ارائه خدمات به اعضا اطلاع‌رسانی می‌شود. اما این سامانه در نخستین گام بسیار خوب عمل کرده و در بدو راه‌اندازی ۲۵۰۰ بلیت دو نمایش تماشاخانه ایرانشهر را فروخته است.

او ادامه داد: بر همین اساس، سایت تماشاخانه ایرانشهر به پایگاه خبری تحلیلی تبدیل می‌شود و گیشه دات نت منحصر به فروش بلیت آثار نمایشی خواهد بود.

سرسنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد تخریبی سامانه‌های فروش بلیت موجود گفت: همواره از فعالیت نهادهای خصوصی استقبال می‌کنیم و معتقدیم این ما هستیم که باید خوب راهبری کنیم. وقتی گروه ببیند با هزینه اندک خدمات خوبی بدست می‌آورد قطعا به این نتیجه می‌رسد پرداخت ۵درصد و ۷درصدی از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.

مدیرعامل خانه هنرمندان نقش فعالیت‌های خصوصی بر کارآفرینی و رقابت را در این میان مهم توصیف کرد و گفت: در چنین فضایی است که کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند و امکانات خوبی برای مخاطبان فراهم می‌شود. سایت فروش بلیت حق ندارد با حاشیه‌سازی مردم را به دیدن یا ندیدن آثار هدایت کند؛ ما هم به این جریان انتقادهایی داریم و معتقدیم چنین مسائلی باید جمع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز