خبرگزاری کار ایران

اظهار امیدواری صالح پور به افزایش بودجه تئاتر

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۲۷

از آقای جنتی تقاضا کردم بودجه تئاتر را که به اندازه ساخت یک سریال نیست ارتقا دهند تا موجب دلگرمی باشد.

سی‌وسومین جشنواره تئاتر کشور نیز با تمام دشواری‌ها و حواشی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اردشیر صالح پور، دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به وضعیت نابسامان دبیرخانه ابتدای حضور خود اشاره کرد و گفت: هرچند زمانی که به دبیری این رویداد انتخاب شدم زمان تا حد زیادی از دست رفته بود؛ اما تمامی عزیزانی که به من کمک کردند تلاش خود را در تمام نقاط به کار گرفتند و تلاش‌های شبانه روزی صورت گرفت تا کار به سرانجام برسد.

صالح پور با بیان اینکه می‌خواهم حقیقت را ببینم؛ ادامه داد: سعی کردم دفتر کارم دیواری نداشته باشد که نداشت. در مسیر زندگی من تئاتر یک اصل است و با خود عهد بستم تا همواره در کنار این خانواده باشم.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر فجر تشکیل شورای عالی تئاتر کشور را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم با تدبیر اندیشه‌ورزانه شالکه‌ای از میان اساتید، هنرمندان، مدیران دلسوز و پیشکسوتان با هدف حمایت از ماهیت تئاتر شکل بگیرد که به سرنوشت این هنر توجه داشته باشد.

سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی در انتها دو درخواست مطرح کرد و گفت: آرزو می‌کنم آقای دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم حضور بیشتری در میان هنرمندان داشته باشند و حمایت بیش از پیش از هنر تئاتر را در دستور کار قرار دهند. همچنین از آقای جنتی تقاضا کردم بودجه تئاتر را که به اندازه ساخت یک سریال نیست ارتقا دهند تا موجب دلگرمی باشد.

سپس با حضور نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان میراثفرهنگی جوایز تعیین شده توسط این نهادها به هنرمندان و گروه‌های برگزیده اهدا شد.

بر این اساس تندیس و جایزه سی میلیون ریالی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایش «آسمان روزهای ابری» به کارگردانی محمد رسائلی از رشت اهدا شد.

همچنین نمایش‌های «آقای قاضی صدایم را می‌شنوی؟»، «بهشت ۵۰ درجه بالای صفر»، «چرخ روز افراز» و «صفر مرزی» ازسوی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مورد تقدیر و حمایت مالی قرار گرفتند.

سازمان میراثفرهنگی نیز از نمایش «بوقلمون» نوشته و کارگردانی خیرالله تقیانی پور برای اجرا حمایت کرد.

مسئولان دبیرخانه جشنواره سی و سوم تئاتر فجر در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه این رویداد با حضور علی جنتی، علی مرادخانی، اردشیر صالح پور و حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه از چهار شهید عرصه هنرهای نمایشی کشور؛ شهیدان مسعود سهیلی، غلامرضا کشتکار، قدرت الله طاهری بروجنی و احمد مقدم تجلیل کردند.

یکی از اعضای خانواده شهید طاهری بروجنی پس از دریافت تقدیرنامه این رزمنده هنرمند اظهار کرد: وقتی سی سال قبل به تالار وحدت می‌آمدیم با انتقاد هنرمندان از کمبود امکانات صحبت می کردند که همچنان ادامه دارد. امیدوارم مسئولان به تئاتر استان‌ها توجه بیشتری نشان دهند. من کتاب تاریخ تئاتر مشهد را طی ده سال با زحمت بسیار تالیف کردم اما تنها دو جلد از آن منتشر شده و سه جلد دیگر باقی مانده است که امیدوارم این مشکلات برطرف شود تا گلایه‌ای باقی نماند.

این عضو خانواده هنرمند شهید سپس دو جلد از کتاب خود را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا کرد.

نماینده خانواده شهید کشتکار نیز پس از دریافت لوح تقدیر اظهار کرد: ایشان صحنه‌های تئاتر را نه تنها در شهر خود بلکه در استان‌های دیگر و حتی خط مقدم جبهه برپا می کرد. در دفتر خاطرات شهید کشتکار جمله‌ای خواندم که نوشته بود هنر هواپیماست؛ هنرمند خلبان و منتقدان خدمه پرواز هستند. این نشان می‌دهد برای نظر منتقدان احترام قائل بود.

در این بخش با حضور علی جنتی، علی مرادخانی، اردشیر صالح پور، رویا تیموریان، حمید مظفری روی صحنه از بدرالسادات برنجانی، حسینعلی طباطبایی، جعفر والی و سپاسدار برای یک عمر فعالیت هنری تجلیل شد. پخش تصاویری از اظهارت این هنرمندان بخشی از مراسم بود که تصویر جعفر والی تشویق بیشتر مخاطبان در تالار وحدت را در پی داشت.

سال ۹۳ مانند آنچه اردشیر صالح پور در نشست رسانه‌ای برگزاری این رویداد به آن اشاره کرده بود، روزهای سختی برای خانواده تئاتر ایران در پی داشت. سالی که عرصه هنرهای نمایشی کشور شاهد از دست دادن هنرمندانی چون مرتضی احمدی، مصطفی عطایی، علی سبحانی، باقر صحرا رودی، ماهگل مهر، ناصر گیتی جاه، مهدی کاشانیان، کیمیا یادگاری، محسن جعفری، سارا بنی صدر، علی اکبر رزم آرا، مسعود تاج بخش، انوشیروان ارجمند، مجید بهرامی، حمید مهرآرا، جواد ثریا، احمد بیگدلی، احمد سبحانی، رضا رضاپور، سیدعلی صالح کوتاه و حمید پل سنگی چهره‌هایی بودند که یاد و خاطره آنها با پخش تصاویری زنده شد و مخاطبان را برای لحظاتی تحت تاثیر قرار داد.

بخش نهایی مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر به اهدای جوایز در بخش‌های «خیابانی»، «تازه‌های تئا‌تر ایران» و «بین الملل» در رشته‌های گوناگون هنری مانند بهترین نمایش نامه، کارگردانی، طراحی صحنه، موسیقی، گریم، موسیقی، بازیگری زن و مرد اختصاص داشت که پس از معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز