خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر ارشاد؛ کیفیت جشنواره تئاتر فجر را پسندید

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۹۰۳

جشنواره امسال با تمام تنگناهای مالی، به صورتی رضایت‌بخش برگزار شد. می‌توان گفت حضور پررنگ جوانان، بانوان و صاحب‌نظران در این دوره بسیار قابل توجه و چشمگیر بود.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، شامگاه شنبه ۱۱ بهمن، به تماشای دو نمایش‌ جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه ایرانشهر و مجموعه تئاترشهر نشست.

به گزارش ایلنا، ‌ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یازدهمین روز جشنواره تئاتر فجر، ضمن بازدید از تماشاخانه ایرانشهر و مجموعه تئاتر شهر، دونمایش «یک صبح ناگهان» به کارگردانی حسین پاکدل و «یک ساعت آرامش» به کارگردانی سحر رضوانی را تماشا کرد.

در این بازدید، علی مرادخانی، ‌ ضمن اظهار رضایت از کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر گفت: «جشنواره امسال با تمام تنگناهای مالی، به صورتی رضایت‌بخش برگزار شد. می‌توان گفت، حضور پررنگ جوانان، بانوان و صاحب‌نظران در این دوره بسیار قابل توجه و چشمگیر بود.»

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «امسال تجربیات خوب و تازه‌ای را در بخش نسل نو و برگزیدگان مناطق به ‌دست آوردیم و تلاش کردیم با وجود تمامی مشکلات و کمبودها، مجموعه آثار خوبی را در این دو بخش ارائه دهیم که بازخورد مثبت آن در استقبال تماشاگران و نظر منتقدان دیده می‌شود. امیدوارم این تجربه مفید برای سال آینده نیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، چراکه نسل نویی پا به میدان گذاشته که نوید یک فعالیت گسترده برای تئاتر کشور را می‌دهد.»

او درباره بخش بین‌الملل و بازخورد خوب نمایش‌های ایرانی نسبت به نمایش‌های خارجی حاضر در جشنواره گفت: «باید بعد از پایان جشنواره، جلساتی را با دست اندرکاران این بخش داشته باشیم تا ببینیم هدف و آرمان ما برای فعالیت در بخش بین‌الملل جشنواره چیست؟ آیا تنها بحثآموزش مطرح است؟ آیا می‌خواهیم با فرهنگ آنها آشنا شویم؟ آیا تنها مسئله تکنیک مهم است؟ و…بایستی ببینیم از کدام منظر این مسئله و بخش را ارزیابی می‌کنیم؛ هر کدام این موارد می‌تواند برای خود جایگاهی داشته باشد. در واقع باید نگاه‌مان را به طور دقیق مشخص کرده و بر اساس آن بخش بین‌الملل را ارزیابی کنیم؛ در این حالت، نقاط ضعف و قوت کار مشخص می‌شود و در ادامه، باید و نباید‌های بخش بین‌الملل شکل می‌گیرد.»

مرادخانی درباره تاثیر کمبود بودجه بر کیفیت آثار بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: «بعضی موارد مستقیماً به امکانات و بودجه بازمی‌گردد. طبیعتاً حوزه‌های مالی و اجرایی هر عرصه هنری باید هماهنگ باشند تا هر اتفاقی به موقع رخ دهد. بی‌شک، برای تولید نمایش توسط هنرمندان سرشناس داخلی یا دعوت از مهمان‌های خارجی، باید از اولین روزهای سال، امکانات مشخص و بخشی از بودجه، به جشنواره تئاتر فجر تزریق شود. انجام این امور در لحظه آخر، از جمله آسیب‌هایی است که با آن روبه‌رو هستیم. امسال با استفاده از دیگر منابع تا حد زیادی موانع را از سر راه برداشتیم، اما تلاش می‌کنیم برای سال آینده از این شکل خارج شویم.»

معاون هنری وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی با تاکید بر ضرورت پشتیبانی دولت از تئاتر گفت: «هنرهایی مانند سینما و موسیقی می‌توانند تا حد زیادی به پشتیبانی بخش خصوصی تکیه کنند، حتی هنرمندان تجسمی امکان فروش آثارشان را دارند، اما در تئاتر این طور نیست. در عرصه نمایش، نمی‌توان هنرمندان را به امید گیشه تنها گذاشت، چراکه کارها و گروه‌‌ها با مشکلات و آسیب‌های دیگری روبه‌رو می‌شوند. البته می‌توان به دنبال حامیان مالی از بخش خصوصی رفت که این مباحثرا بایستی گام به گام پیش ببریم تا بتوانیم کارها را در سطح کیفی خوبی نگه داریم.»

علی مرادخانی در پایان سخنانش با اشاره به وضعیت سیاست‌گذاری و مدیریت امور هنرهای نمایشی کشور بیان کرد: «حوزه برنامه‌ریزی معاونت هنری، برنامه‌ریزی‌ تئاتر کشور را انجام می‌دهد و آن‌ها را به اداره کل هنرهای نمایشی ابلاغ می‌کند. اداره کل هنرهای نمایشی هم سیاست‌های دریافتی را تبدیل به امور اجرایی می‌کند. در این میان، مهم‌ترین کار، تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری است؛ با این روش، می‌توان تصمیم‌گیری کرد و بعد آن را به حوزه اجرایی سپرد. در واقع دو ماه زمان می‌برد تا حوزه اجرایی و مدیریت هنرهای نمایشی، کار اجرایی خود را بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده آغاز کند.»

مراسم اختتامیه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر با دبیری اردشیر صالح‌پور، ساعت ۲۰ یک ‌شنبه ۱۲ بهمن درتالار وحدت برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز