خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی بودجه تئاتر مطرح شد:

اختلاف‌نظر مدیران بر سر بودجه به ضرر تئاتر است / نمایندگان مجلس منتظر تومار هزار امضایی باشند

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۵۲۰

هوشمند هنرکار و کاظم هژیرآزاد از اختلاف‌نظر اعضای هیات مدیره خانه تئاتر با یکدیگر درمورد روش طرح مسائل کلان تئاتر کشور پرده برداشتند.

نمایندگان انجمن بازیگران خانه تئاتر ظهر امروز(دوشنبه – ۲۴ آذرماه) طی نشستی مشترک با رسانه‌ها ضمن دفاع از درخواست خود مبنی بر ۱۰ برابر شدن بودجه تئاتر کشور؛ از وجود اختلاف‌نظرهایی در میان اعضای هیات مدیره خانه تئاتر برای طرح مسائل کلان تئاتر پرده برداشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم هژیر آزاد در این نشست با بیان اینکه لایحه بودجه کشور به مجلس ارائه شده و دیگر کار از دست هنرمندان خارج است؛ گفت: مشکلات تئاتر روز به روز بیشتر می‌شود و انجمن‌های صنفی نباید مسئله را مسکوت بگذارند و پیشنهادهای خود را مطرح نکنند. گفتگو با مسئولان برای برطرف شدن یا کاهش مشکلات در آینده قطعا یکی از وظایفی است که بر عهده داریم.

عضو انجمن بازیگران در طول صحبت‌های خود از اختلاف‌نظر بخشی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر با طرح چنین پیشنهادی سخن گفت و ادامه داد: ممکن است عده‌ای از دوستان با روش ما اختلاف‌نظر داشته باشند اما کسی با ارتقای بودجه تئاتر مخالف نیست. متاسفانه امروز بعداز گذشت ۳۵ سال از انقلاب ما همچنان با سوال آیا تئاتر می‌خواهید یا خیر مواجه هستیم. اگر پاسخ مثبت است و می‌خواهیم پس هزینه‌هایی دارد که باید درنظر بگیریم.

هوشمند هنرکار نیز با بیان اینکه ما درباره موضوعی – بودجه تئاتر - صحبت می‌کنیم که نزدیک به صفر است، خاطرنشان کرد: وقتی قادر آشنا ۴ سال قبل مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی شد ۱۸ میلیارد تومان بودجه داشت که اعلام کرد این پول فقط برای سه کیلومتر جاده بین شهری کفاف می‌دهد. حال اگر تورم سال‌های اخیر را در نظر بگیریم با بودجه تئاتر ایران همان سه کیلومتر هم امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: طبق اظهارات مدیرکل هنرهای نمایشی در دوره جدید؛ این بودجه از ۱۸ میلیارد به ۱۰ میلیارد کاهش یافته که اگر به تعداد مردم ایران تقسیم شود چیزی حدود ۱۲۵ تومان! سرانه تئاتر برای هر ایرانی درنظر گرفته شده است.

این عضو انجمن بازیگران خانه تئاتر درباره دلایل طرح افزایش ۱۰ برابری بودجه تئاتر بیان کرد: دلیل طرح این بود که بودجه به رقمی قابل صحبت برسد و تقاضای ما از مجلس محترم این است که اگر بودجه تئاتر کشور را افزایش نمی‌دهد کاری کنند که کلا قطع شود.

هنرکار تاکید کرد: خانه تئاتر برای رساندن حرف خود به گوش مسئولان راه‌هایی ازجمله جمع‌آوری امضا و تقدیم درخواست هنرمندان به مجلس درنظر دارد که بخشی در حال اجرا و بخش دیگر در آینده عملیاتی خواهد شد.

او تصریح کرد: به همین منظور توماری توسط هنرمندان تهران و شهرستان امضا شده است که همچنان ادامه دارد. قصد داریم این درخواست را پس از جمع‌آوری هزار امضا به مجلس ارائه کنیم تا صدایمان به گوش مسئولان برسد. از طرفی جلسه‌های مشترکی با نمایندگان مجلس به‌ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی درنظر داریم.

هنرکار در این نشست همچنین به اختلاف نظرهای موجود در میان مدیران اشاره کرد و افزود: الان مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری اختلاف نظرهایی دارند و ما می‌دانیم در جلسات مسائلی مطرح است. مثلا مدیرکل هنرهای نمایشی بودجه‌ای را اعلام می‌کند که به‌طور کامل هم با آنچه ما درنظر داریم مطابقت ندارد اما می‌بینید همین هم با مخالفت معاون امور هنری مواجه می‌شود و گلایه می‌کند.

کاظم هژیر آزاد بحثاصلی جلسه را ارتقای بودجه و اجرایی شدن مفاد مندرج در بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: داشتن بودجه به فهم سیاسی نیاز دارد. منظور ما این نیست که بگوییم پول بدهید تا ما تئاتر کار کنیم، بلکه این پول برپایه یک سیاست هنری باید وجود داشته باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی این سیاست‌ها را تشریح کرد اما ۱۵ سال است که به آن بی‌توجهی شده است.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه سیاست هنری شغل ایجاد می‌کند؛ افزود: این بسیار زشت است که بعداز این همه سال همچنان تئاتر را به‌عنوان شغل نمی‌شناسیم و چنین چیزی برای کشوری با سابقه ۱۵۰ سال تاریخ تئاتر فاجعه به نظر می‌رسد.

هژیرآزاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پدری یاد کرد که باید سفره را برای تمام فرزندان پهن کند و گفت: ما به عنوان از این وزارتخانه به عنوان متولی تئاتر انتظار داریم و این سوال مطرح است که چرا خانواده‌ای با این جمعیت نباید سازمان داشته باشد؟ به هر حال عده‌ای به ما رای دادند تا پرسش کنیم و این مسائل را به مسئولان بگوییم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: تئاتر ایران دولتی اداره می‌شود در حالیکه ما انتظار داریم با قواعد مدیریتی روز جهان پیش برویم. یعنی مثل همه جا تئاتر دولتی، نیمه خصوصی و خصوصی را شاهد باشیم نه اینکه همه چیز در دست دولت باشد. این شیوه اداره امور متعلق به کشورهای سوسیالیستی است اما مگر ما یک کشور سوسیالیستی هستیم که مدیریت تئاتر اینگونه ادامه یابد؟

نمایندگان انجمن بازیگران خانه تئاتر سپس به سوال‌های خبرنگاران درباره اینکه اصولا بحثافزایش بودجه به نمایندگی از کدام طیف در خانه تئاتر مطرح شده یا اینکه چه تضمینی برای اختصاص این بودجه به هنرمندان تئاتر وجود دارد؛ پاسخ دادند.

هنرکار با تاکید بر این نکته که طرح انجمن با استقبال اعضا مواجه شده است؛ بیان کرد: افراد بسیاری تومار را امضا کردند که هریک عضو انجمن‌های مختلف خانه تئاتر هستند. از طرفی در گفتگو با روسای انجمن کودک و نوجوان و انجمن تئاتر خیابانی صحبت‌هایی مطرح شده و آنها حمایت کردند. همچنین آقای راد به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر نخستین فردی بود که این بیانیه را به سرعت امضا کرد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: بحثاین است که به دوستان در مجلس اعلام کنیم با توجه به بودجه ارائه شده برای سال آینده مشکلاتی خواهیم داشت و این مسائل باید حل شود. می‌خواهیم برای تئاتر مثل معاونت امور هنری کد مشخص در بودجه وجود داشته باشد که بتوانیم در مذاکره با نهادها و نمایندگان در صورت نیاز و به شکل قانونی آن را ارتقا دهیم.

او در انتها تصریح کرد: از تمام ابزاری که در اختیار داریم؛ استفاده می‌کنیم تا این فشار را بوجود بیاوریم که حرفمان شنیده شود. البته در این مسیر از شیوه‌های تئاتری مثل کارناوال یا اجرای نمایش‌های خیابانی استفاده می‌کنیم و نخستین گردهمایی انجمن هم ۱۳ دی ماه در جلسه سالیانه خواهد بود.

در پایان این جلسه خبرنگاران گلایه‌هایی از چرایی طرح مداوم مسائل مالی توسط خانه تئاتر مطرح کردند. اینکه اصولا چرا باید بند ناف مالی خانه تئاتر که خود را صنف می‌نامد به معاونت امور هنری و بودجه‌ای که از آن دریافت می‌کند؛ متصل باشد.

هوشمند هنرکار و کاظم هژیرآزاد همچنین به‌طور غیرمستقیم از اختلاف‌نظر بخشی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر با یکدیگر و شیوه طرح مسائل کلان تئاتر کشور در رسانه‌ها پرده برداشتند.

هنرکار در پایان این نشست پیشنهاد خبرنگاران برای برگزاری جلسه‌ مناظره میان عقاید موافق و مخالف طرح ۱۰ برابر بودجه تئاتر در شرایط موجود را پذیرفت و اعلام آمادگی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز