خبرگزاری کار ایران

در آستانه برگزاری جلسه نمایش‌نامه خوانی:

رویا افشار از تفاوت نمایش‌نامه خوانی با دورخوانی گفت

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۱۴۹

جلسه نمایش‌نامه خوانی «غریبه‌های همیشگی» به کارگردانی رویا افشار طی روزهای یکشنبه و دوشنبه(دوم و سوم آذر ماه) ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود.

رویا افشار، هنرمند شناخته شده تئاتر و تلویزیون در آستانه برگزاری جلسه نمایش‌نامه خوانی «غریبه‌های همیشگی» در تماشاخانه ایرانشهر از تفاوت نمایش‌نامه خوانی با دورخوانی گفت و به تشریح دلایل خود برای برگزاری این جلسه پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، افشار تغییر روش خوانش نمایش‌نامه در تئاتر این روزها را به عنوان یکی از دلایل تصمیم خود برای اجرای نمایش‌نامه خوانی عنوان کرد و گفت: به نظرم بین آنچه این روزها به عنوان نمایش‌نامه خوانی‌ مرسوم است و کیفیتی که از برگزاری یک جلسه نمایش‌نامه خوانی انتظار می‌رود تفاوت‌هایی وجود دارد. به همین دلیل سعی کردم با حضور در مجموعه نمایش‌نامه خوانی‌های تماشاخانه ایرانشهر ضمن رعایت الگوهای اصلی، شیوه مورد نظر را به نمایش بگذارم.

این هنرمند شناخته شده توضیح داد: تجربه تماشای بسیاری از نمایش‌نامه خوانی‌های مرسوم نشان می‌دهد بیشتر با روخوانی و دورخوانی مواجه هستیم که به معنای نمایش‌نامه خوانی نیست.

بازیگر نمایش «مدریک» خاطرنشان کرد: نمایش‌نامه خوانی شرایط و ارزشهای هنری خود را دارد و اگر قرار بر دورخوانی باشد با کیفیت متفاوتی مواجه می‌شویم که بی‌ارزش نیست ولی دورخوانی به عنوان تمرین و مقدماتی برای آماده سازی یک نمایش به حساب می‌آید، در حالیکه نمایش‌نامه خوانی به اجرا نزدیک‌تر است.

افشار با تاکید بر اینکه باید فضا، تفکرات و ایده‌های کارگردان در نمایش‌نامه خوانی دیده شود اظهارداشت: این روش به مخاطب یا هنرمندان نشان می‌دهد اجرای صحنه‌ای متن چه شرایطی خواهد داشت و فضایی فراهم می‌کند تا افرادی که امکان مطالعه نمایش‌نامه را ندارند به خوبی با متن آشنا شوند و چه بسا علاقه‌مند به کارگردانی شوند.

این هنرمند که در حال تمرین برای نمایش‌نامه خوانی متنی نوشته شهرام کرمی است، درباره رعایت موارد فنی مانند طراحی نور و صدا در اجرای خود اظهار داشت: به دلیل درگیری سالن استاد ناظرزاده کرمانی با اجرای نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» امکان ایجاد تغییرات نوری وجود نداشت و اصولا چنین کاری اخلاقی هم به نظر نمی‌رسید که بخواهیم طراحی نور صورت گرفته را تغییر دهیم.

وی در انتها بیان کرد: تمام افرادی که در این نمایش‌نامه خوانی حاضر هستند بویژه گروه موسیقی، هنگام محرم زندگی خود را صرف همراهی با عزاداری‌ها می‌کنند و به قدری مشتاق و علاقه‌مند هستند که امیدوارم بتوانیم این انرژی را همراه با ایده‌های اجرایی مورد نظر به مخاطب منتقل کنیم.

نمایش‌نامه خوانی «غریبه‌های همیشگی» به کارگردانی رویا افشار و با حضور مه‌لقا باقری، بهنام شرفی و روح‌اله زندی‌فرد طی روزهای یکشنبه و دوشنبه(دوم و سوم آذرماه) ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

شهرام نجاتی، عباس حیدری، امیر سلیمانی مقدم، محمد رسول حیدری و علی ضیایی از جمله هنرمندانی هستند که رویا افشار را برای این اجرا یاری می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز