خبرگزاری کار ایران

در فضای باز خانه‌ی هنرمندان ایران؛

اولین روز سوگواه خمسه با اجرای نقالی و پرده‌خوانی

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۲۷۷

ساعت ۱۷:۳۰ مراسم نقالی با عنوان «عاشق حسین(ع)» توسط مرشد محسن میرزاعلی اجرا می‌شود و پس از آن ساعت ۱۸ مراسم پرده‌خوانی «به میدان رفتن حسین بن علی» توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار اجرا می‌شود.

امروز سه‌شنبه ۲۰ آبا‌ن‌ماه فضای باز خانه‌ی هنرمندان ایران به پرده‌خوانی و نقالی مرتبط با وقایع عاشورا توسط دو مرشد اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایلنا، ابتدا ساعت ۱۷:۳۰ مراسم نقالی با عنوان «عاشق حسین(ع)» توسط مرشد محسن میرزاعلی اجرا می‌شود و پس از آن ساعت ۱۸ مراسم پرده‌خوانی «به میدان رفتن حسین بن علی» توسط مرشد ابوالفضل ورمزیار اجرا می‌شود.

مرشد میرزاعلی درخصوص نحوه اجرای نقالی خود به ستاد خبری گفت: من به عنوان نقال، برطبق حضور مخاطبان و علایق آنها از ۳۸۰ نقل که در خاطر دارم، برای آنها روایت می‌کنم. ما موارد زیادی از زندگینامه اهل‌بیت و معجزات ابا‌عبداله(ع) داریم که برطبق حضور مخاطب ارایه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اجداد وی از سالها پیش تعزیه‌خوان و تعزیه‌ساز بوده‌اند، اظهار داشت: به نظرم نقالی هنری تک‌نفره است که نقال، باید تسلط و توان کافی در ارایه نقل و جذب مخاطب داشته باشد. از این لحاظ که تنها عنصر یک نقال، شیوه بیان است، از تعزیه مشکل‌تر است.

ساعت ۱۸ نیز نقل حماسی مقتل‌خوانی «به میدان رفتن امام حسین(ع)» توسط مرشد ورمزیار بیان می‌شود که در واقع بازگویی طلب یاری جستن امام حسین(ع) از همه مردم عالم است. و باید به یاد داشته باشیم که هنوز هم این ندا به گوش می‌رسد.
مرشد ورمزیار درخصوص این نقل و مقتل‌خوانی می‌گوید: این روایت، برگرفته از مقتل منظوم عرفانی کرمانشاهی از کتاب شاهدنامه است که یادآور یاری‌خواهی نوه پیامبر(ص) است»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز