خبرگزاری کار ایران

دلایل اختلاف خانواده تئاتر خیابانی با شهرام نوشیر به روایت امیرحسین شفیعی؛

آمار کذب؛ اطلاعات نادرست و اختلاف‌افکنی ابزار مدیریت

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۲۷۳

اگر برخلاف وعده‌ها شاهد تغییر محسوس در فضای تئاتر خیابانی نباشیم؛ عصبانیت بچه‌های تئاتر شاید از آنچه در لاهیجان رخ داد، خود را بیشتر نشان دهد / امیدوارم با تصمیم‌گیری صحیح؛ شاهد رشد تئاتر خیابانی باشیم نه ادامه تعطیلی.

امیرحسین شفیعی، فعال تئاتر خیابانی معتقد است؛ اگر مشکلات نمایشگران این حوزه با مدیر دفتر تئاتر خیابانی برطرف نشود؛ شاهد ادامه اعتراض‌‌ها در جشنواره مریوان خواهیم بود. این هنرمند همچنین تاکید کرد: اداره کل هنرهای نمایشی در یک بزنگاه تصمیم‌گیری قرار دارد. او در گفتگویش؛ به بخشی از دلایل مشکلات خانواده تئاتر خیابانی با شهرام نوشیر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از ادامه مشکلات نمایشگران تئاتر خیابانی با مدیر باقی‌مانده از دولت گذشته در دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی؛ هنرمندان گلایه‌های فروخورده خود را به حسین‌ طاهری اظهار کردند. پس از این بود که گفتگوها برای برطرف شدن مسائل آغاز شد و فعالان تئاتر خیابانی معترض، یک به یک برای گفتگو به اداره کل هنرهای نمایشی فراخوانده شدند.

امیرحسین شفیعی از فعالان تئاتر خیابانی که چندی قبل نشست مشترکی با سیداشرف طباطبایی(رئیس انجمن نمایش) برگزار کرده؛ در ارتباط با برنامه‌های موردنظر اداره کل هنرهای نمایشی برای سامان دادن به وضعیت هنرمندان و برطرف شدن مشکلات آن‌ها با شهرام نوشیر(مدیر دفتر تئاتر خیابانی اداره کل) گفت: بعداز مشکلاتی که در جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان پیش آمد، آقای طاهری به رئیس انجمن نمایش ماموریت داد تا با نمایشگران خیابانی به گفتگو بنشیند و دلایل آن‌ها را بشنود. بر همین اساس مذاکراتی با هنرمندان تهرانی و شهرستانی آغاز شد که من هم یکی از افرادی بودم که با آقای طباطبایی صحبت کردم.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد مرکز قصد دارد مسائل به وجود آمده را برطرف کند؛ ادامه داد: طی یکی دو سال گذشته این برای نخستین بار بود که مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی، هنرمندان را صدا زدند تا مشکلات آنها را بشنوند و این اتفاق بسیار خوبی است. اما هنرمندان امیدوار هستند تمام آنچه ازسوی مسئولان در جلسه‌های خصوصی بیان می‌شود وعده نباشد و نتیجه محسوس و عملیاتی را شاهد باشیم.

این کارگردان همچنین از قول مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی برای رسیدگی به مشکلات پیش از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خبر داد و اظهار داشت: مسئولان قصد دارند میان هنرمندان تئاتر خیابانی، دفتر تئاتر خیابانی اداره کل و فعالان حاضر در خانه تئاتر همگرایی بیشتری ایجاد کنند تا مسائل هرچه بهتر برطرف شود. البته باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه درنهایت چه می‌شود.

شفیعی با تاکید بر اینکه نمایشگران تئاتر خیابانی انتظار دارند مشکلات تا پیش از برگزاری جشنواره مریوان برطرف شود، گفت: اینطور به نظر می‌رسد که اگر برخلاف وعده‌ها شاهد تغییر محسوس در فضای تئاتر خیابانی کشور نباشیم؛ عصبانیت بچه‌های تئاتر خیابانی شاید از آنچه در لاهیجان هم رخ داد، خود را بیشتر نشان دهد.

کارگردان نمایش خیابانی «هیس» بی‌برنامگی‌ و ادامه قطع گفتگو بین نمایشگران و مدیر دفتر تئاتر خیابانی را یکی از مواردی دانست که موجب ایجاد مشکل شد و اظهار داشت: واقعیت این است که مدیر هنری باید بتواند با هنرمندان ارتباط خوبی برقرار کند. اما وقتی این مدیر طی چند سال گذشته نتوانست با بسیاری از نمایشگران تئاتر خیابانی تهران و شهرستان ارتباط مثبت و سازنده برقرار کند؛ چرا هنرمندان باید او را به عنوان مدیر بپذیرند؟

این فعال تئاتر خیابانی به دیگر مواردی که موجب شد هنرمندان تئاتر خیابانی و شهرام نوشیر دچار اختلاف شوند؛ اشاره کرد و افزود: قطع شدن پل ارتباطی گفتمانی یکی از مهمترین دلایل بوجود آمدن چنین وضعیتی بود. از طرف دیگر ایشان نسبت به اهالی تئاتر خیابانی بی‌اخلاقی کرد و در رسانه‌های گوناگون به آن‌ها تهمت‌ زد. به عنوان نمونه درباره من در رسانه‌ای بیان کرد پانزده میلیون تومان برای حضور چند گروه خارجی در ایران دریافت کرده‌ام، درحالیکه کل قرارداد با مرکز ۳۰ میلیون تومان بود که یک ریال هم پرداخت نشد.

وی از زمان مدیرکلی قادر آشنا و حضور شهرام نوشیر در دفتر تئاتر خیابانی نیز یاد کرد و گفت: به خاطر دارم قادر آشنا به مدیر دفتر تئاتر خیابانی آن زمان و حال حاضر گفته بود که برای رفع مشکلات هنرمندان تئاتر خیابانی و آغاز اجراها که خود او باعثتعطیلی آن شده بود؛ ۳۰۰ میلیون تومان بودجه اختصاص دهد تا اجرای بچه‌ها شروع شود اما این اتفاق هیچگاه نیفتاد تا اجرای بچه‌ها همچنان تعطیل بماند.

شفیعی اعلام آمارهای خلاف واقع را یکی دیگر از موارد اختلاف با مدیر دفتر تئاتر خیابانی دانست و ادامه داد: فروردین سال ۹۲ اعلام کردند که در نوروز ۱۳۹۲ اجرای نمایش خیابانی در مرزهای کشور اتفاق اقتاده اما چنین آماری هرگز صحت نداشت. یا اینکه برای فعال نشان دادن تئاتر خیابانی اعلام می‌کردند هنرمندان اجرای نذری داشته‌اند در حالیکه بازهم چنین نبود و پول پرداخت شده بود که دریافت‌کنندگان این پول‌ها حاضر به مصاحبه هستند.

این فعال تئاتر خیابانی خاطرنشان کرد: خط کشی و افتراقی که شهرام نوشیر بین هنرمندان تهرانی و شهرستانی بوجود آورد؛ غیرقابل انکار است. اتفاق بدی که می‌توانست تا مدت‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کند اما خدا را شکر توسط خود هنرمندان برطرف شد. مدیر دفتر تئاتر خیابانی به هنرمندانی شهرستانی اعلام می‌کرد که نمایشگران تهرانی همه بودجه‌ها را می‌خواهند و نمی‌گذارند چیزی به شما برسد؛ و همین عاملی می‌شد تا گروه‌ها چشم دیدن یکدیگر را نداشته باشند.

کارگردان نمایش «کودکانه‌های من خداحافظ» صحبت‌های خود را با طرح یک سوال ادامه داد و گفت: چطور می‌شود فردی را کارشناس خطاب کنیم و برای برنامه‌ریزی، ‌ داوری و انتخاب آثار به نقاط مختلف بفرستیم که در ۱۰ سال گذشته یک اجرای تئاتر خیابانی را در جشنواره‌ها ندیده است؟ رویکردی که موجب بروز مشکلات در جشنواره تئاتر فجر شد. آیا این سوءاستفاده از جایگاه مدیریتی نیست؟

وی افزود: سوال دیگر من این است که طی سال‌های حضور ایشان در دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی چه برنامه‌ریزی برای آموزش این هنر در کشور صورت گرفته است؟ از طرفی ما در گذشته هر سال ۲ یا ۳ اعزام به کشورهای خارجی را شاهد بودیم اما در تمام دوران حضور ایشان هیچ اتفاقی نیفتاد.

شفیعی؛ اختلاف شهرام نوشیر با رسانه‌ها را نیز از قلم نینداخت و اظهار داشت: مدیر دفتر تئاتر خیابانی با نوع تعاملی که در پیش گرفت؛ جنگ با رسانه‌ها و خبرنگاران را آغاز کرد که موجب شد توجه رسانه‌ها به تئاتر خیابانی کاهش یابد و این بخش از گذشته مظلوم‌تر و لطمه زیادی از این اتفاق متحمل شویم.

این هنرمند تاکید کرد: گروه‌های تئاتر خیابانی با شخص مشکل ندارند بلکه مشکل با عملکرد مدیر است. سوال این است که میز مدیریت چه ارزشی دارد که ایشان حاضر نیست آن را رها کند تا با حضور فردی توانمند بچه‌های تئاتر خیابانی بار دیگر فعال شوند.

وی به امیدواری هنرمندان پس از آغاز فعالیت‌ دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: انتظار ما از دولت جدید و آقای طاهری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی و آقای مرادخانی، معاون امور هنری این است که به مشکلات ما توجه کنند. مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی در یک بزنگاه قرار دارند و امیدوارم با تصمیم‌گیری صحیح؛ وضعیت اورژانسی تئاتر خیابانی کشور را سامان دهند و در مدت باقی‌مانده برای دولت یازدهم شاهد رشد تئاتر خیابانی در کشور باشیم نه ادامه تعطیلی.

شفیعی در انتها گفت: بر این نکته نیز تاکید می‌کنم خانواده تئاتر خیابانی وضعیت بودجه و کاستی‌های معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی را درک می‌کند. همین بچه‌ها موفق شدند در گفتگو و مذاکره با ارگان‌های گوناگون مانند سازمان بهزیستی، سازمان محیط زیست و لاهیجان برای اجرای گروه‌ها بودجه دریافت کنند. این نشان می‌دهد دفتر تئاتر خیابانی چنین ظرفیت دریافت بودجه داشته اما طی چند سال گذشته و تا همین لحظه نتوانسته از فرصت‌ها به خوبی استفاده کند و تمام زمان صرف حاشیه‌ و درگیری با هنرمندان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز