خبرگزاری کار ایران

واکنش طاهری به حاشیه‌سازی‌ها برای تئاتر؛

اظهارنظر خارج از چارچوب را نمی‌پذیریم / کشور مرجع قانونی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۸۶۱

افرادی که خارج از چارچوب درباره آثار نمایشی اظهار نظر می‌کنند تن نحیف هنر تئاتر را هدف قرار می‌دهند که به هیچ وجه پسندیده نیست. مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین از نمایندگان مجلس درخواست کرد در اختصاص بودجه تئاتر نگاه واقع‌بینانه را لحاظ کنند.

حسین طاهری شب گذشته(۳ شهریور) به مناسبت هفته دولت در برنامه دیالوگ رادیو نمایش حضور یافت و به سوال‌هایی درباره یک سال فعالیت خود بر مسند مدیرکلی هنرهای نمایشی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه اگر مدیران کشور به این بخش از هنر نمایش توجه کنند اندک نکات منفی به چشم آن‌ها نخواهد آمد؛ تصریح کرد: تئاتر اجتماع را از پلیدی‌ها دور می‌کند. این هنر توانایی‌های بسیاری دارد که باید مد نظر قرار بگیرد و از فضاسازی‌های غیرواقعی پرهیز کنیم. ما باید بتوانیم جای خود را با مردم عوض کنیم و کمی از زاویه دید آن‌ها مسائل را ببینیم که هنر نمایش به خوبی چنین امکانی را در اختیار می‌گذارد.

طاهری که طی ماه‌های اخیر شاهد حمله رسانه‌های جناحی به هنر نمایش است؛ تلویحا به انتقادها اشاره کرد و گفت: آنچه مشخص است ما از کنار چارچوب‌های نظام عبور نمی‌کنیم و از خون شهدا نخواهیم گذشت. اما قضاوت از دور را هم نمی‌پذیریم؛ چراکه اگر در کشور مرجع قانونی وجود دارد فرد خاطی به آنجا ارجاع می‌شود. افرادی که خارج از چارچوب درباره آثار نمایشی اظهار نظر می‌کنند تن نحیف هنر تئاتر را هدف قرار می‌دهند که به هیچ وجه پسندیده نیست.

او خاطرنشان کرد: از همه گروه‌هایی که دغدغه‌ دارند دعوت می‌کنم تا مسائل را از مجاری قانونی پی‌گیری کنند چون نباید به جهتی پارو بزنیم که موجب واگرایی شود و جایگاه‌ ایران نزد مردم جهان را با آسیب مواجه کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن ابراز امیدواری از اینکه مسئولان کشور نگاه واقع‌بینانه‌ای به اختصاص بودجه تئاتر داشته باشند؛ خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی شاهد هستیم تصویری که از تئاتر به بیرون مخابره می‌شود واقعی نیست و مسئولان و نمایندگان محترم مجلس هم در بخش اختصاص بودجه نگاه واقع‌ بینانه‌‌ای ندارند.

وی به توانایی‌های هنر نمایش اشاره کرد و توضیح داد: تلاش هنرمندان تئاتر مبتلا به سرطان طی ماه‌های اخیر به ما درس سختکوشی می‌دهد. چنانچه شاهد بودیم بهرام ریحانی، ‌هنرمند پانتومیم که از اسفندماه با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و یک ساعت به ایفای نقش پرداخت. یا مجید بهرامی دیگر بازیگر تئاتر کشور نمایشگاهی برگزار کرد که بیماری را به سخره می‌گرفت.

طاهری نمایش را یکی از هنرهای اثرگذار در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: می‌توانیم آموزه‌های بزرگی از تئاتر کسب کنیم و این هنر در بحثکاهش آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از گرایش جوانان به اعتیاد و سالم‌سازی شهروندان امکان زیادی در اختیار مدیران می‌گذارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای کاستن از تعداد جشنواره‌ها در نظر دارد؛ اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تعداد جشنواره‌ها کاهش پیدا کند اما این کار باید با آرامش صورت بگیرد، چرا که اگر به یکباره از برگزاری جشنواره‌ای صرف نظر شود؛ عده‌ای دلگیر و ناراضی می‌شوند و به همین دلیل با آرامش پیش می‌رویم.

وی ادامه داد: پراکندگی جشنواره‌ها در سراسر کشور اتفاق خوبی است و ما همین الان شاهد برگزاری جشنواره شهروند لاهیجان هستیم و جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را پیش‌رو داریم.

او همچنین درخواست خود از آموزش و پرورش و وزارت علوم را بار دیگر مطرح کرد و گفت: چند نوبت از مسئولان این دو نهاد آموزشی استمداد طلبیدم و بار دیگر درخواست می‌کنم گفتگو‌هایی که داشتیم را اجابت کنند. امیدوارم با کمک و دست یاری آموزش و پرورش این امر محقق شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی ابراز امیدواری کرد خانواده‌ها به کمک وزارت آموزش و پرورش انس بیشتری با هنر نمایش داشته باشند و ادامه داد: از هنرمندان و خانواده تئاتر هم تقاضا می‌کنم بخشی از تولیدات هنری خود را به سمتی هدایت کنند که گروه بیشتری از مردم جامعه با آثار ارتباط برقرار کنند.

طاهری به بعضی اظهار نظرها که تئاتر را هنر قشر خاص می‌داند پاسخ داد و گفت: اگر به توانایی‌های هنر نمایش در بخش‌های گوناگون اشراف داشته باشیم هیچگاه چنین نظری مطرح نمی‌شود. به عنوان نمونه تئاتر درمانی به میان بیماران جسمی و روحی می‌رود و مسائل را برطرف می‌کند. هنرهای نمایشی مانند تعذیه و نقالی سال‌ها در میان ایرانیان رواج داشته و با اجتماع ارتباط برقرار کرده است که این نظر را رد می‌کند.

وی در انتها اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم آنچه امروز به عنوان تئاتر در کشور جریان دارد تنها ۵ درصد از ظرفیت‌های هنر نمایش است و از ۹۵ درصد غافل شدیم که اگر فعال شود اقشار گوناگون جامعه با این هنر همراه خواهند شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز