خبرگزاری کار ایران

پاسخ مدیرعامل بنیاد رودکی به گلایه هنرمندان تئاتر؛

مشکلات را از طریق اداره کل پی‌گیری کنید / بنیاد رودکی در ماه ۷۰۰ میلیون هزینه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۹۲۷۴۰

بهرام جمالی در این گفتگو از بازنگری در مصوبه‌ای خبر داد که به مسئولان تالار حافظ اجازه می‌دهد از گروه‌های نمایشی بابت فیلمبرداری آثار مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان دریافت کنند.

بهرام جمالی، مدیرعامل بنیاد رودکی به پرسش‌های مطرح شده درخصوص فشارهای مالی تالار وحدت و حافظ به گروه‌های نمایشی پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمالی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده از سوی هنرمندان بابت دریافت ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده یا ۵ درصد عوارض شهرداری تهران از محل فروش بلیت آثار نمایشی، گفت: مبالغی که به عنوان مالیات از گروه‌های نمایشی کم می‌شود قانون است و ما چاره‌ای جز رعایت آن نداریم. به هر حال شهرداری تهران بابت اجرای این آثار مالیات می‌خواهد و ما چاره نداریم که آن را به گروه‌ها انتقال دهیم. البته متوجه هستیم این عامل مشکلاتی را برای هنرمندان ایجاد می‌کند اما رفع مشکل نیاز به پی‌گیری از محل درست دارد.

وی با بیان اینکه میزان تقاضا‌ها نشان می‌دهد تالار حافظ از کیفیت مطلوب برخوردار است؛ ادامه داد: این سالن بلک باکس – جعبه سیاه – است که نیاز بسیاری از گروه‌ها را تامین می‌کند. ما هم نمی‌گوییم این محل ایده‌آل و بسیار فوق‌العاده است اما به هر حال میزان درخواست‌ها نشان می‌دهد هنرمندان از حضور در این سالن رضایت دارند.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان تالار حافظ برای فیلمبرداری نمایش‌ها ۲میلیون و پانصدهزار تومان وجه نقد از گروه دریافت می‌کنند؛ عنوان کرد: تا آنجا که اطلاع دارم این مصوبه متعلق به چند سال قبل و زمانی است که بحثضبط و فروش فیلم نمایش‌ها در جریان بود. این نکته در هیئت مدیره جدید مطرح شده و تصمیم داریم در آن بازنگری کنیم؛ احتمالا چنین رقمی از گروه‌ها دریافت نخواهد شد.

این مدیر با بیان اینکه بنیاد رودکی نیز به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی باید بتواند هزینه‌های خود را تامین کند؛ اظهار داشت: مسائل ما تنها به حوزه تئا‌تر اختصاص ندارد و در زمینه موسیقی هم با موارد مشابه روبرو هستیم که همه این‌ها باید توسط نهادهای متولی تئا‌تر و موسیقی یعنی اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر موسیقی برطرف شود. ما باید توجه داشته باشیم مرجع حمایتی این دو حوزه کجاست.

وی افزود: بنیاد در ماه ۷۰۰میلیون تومان هزینه دارد که باید از منبعی تامین شود و‌‌ همان طور که می‌دانیم تئا‌تر درآمدزایی چندانی ندارد و باید حمایت شود. مسائلی که هنرمندان مطرح می‌کنند باید توسط مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی مدیریت شود که در این زمینه با آقای طاهری قرار گفتگو داریم.

جمالی خاطرنشان کرد: اگر گروه‌ها به پرداخت مالیات اعتراض دارند، برای رفع این مسئله باید با اداره مالیات وارد تعامل و رایزنی شوند. به هر حال تاکید دارم اگر قرار است شاهد اتفاق صحیح باشیم باید مسئله از مرجع اصلی پی‌گیری شود، ‌ ما فقط مجری هستیم.

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین در پاسخ به گلایه‌هایی مبنی بر دریافت چک ۱۲ میلیون تومانی از گروه‌ها پیش از بلیت فروشی، پرداخت مبلغ گیشه یک ماه پس از اجر و مشخص نبودن شورای هنری تالار حافظ گفت: در جریان ریز مناسبات مالی نیستم و اصولا علاقه ندارم در جزئیات امور دخالت کنم. بنابراین باید در خصوص آنچه مطرح شده اطلاعات کسب کنم!. شورای هنری برای انتخاب آثار هم به زودی مشخص می‌شود اما اسامی فعلا معلوم نیست.

این مدیر در انت‌ها بیان کرد: اگر به تصمیم ما باشد از خدا می‌خواهیم گروه‌ها پولی پرداخت نکنند و آثار خود را در بهترین شکل ممکن روی صحنه ببرند و کار تمام شود. اما برطرف شدن کاستی‌ها و مشکلات نیاز به گذر زمان دارد تا موارد را شناسایی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز