خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «مسخ» در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

هنرمند تئاتر در شرایط جنگی فعالیت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۸۷۳

مسئولان به شکلی افراطی و بدون برنامه‌ریزی؛ گروه‌ها را به سمتی سوق دادند که درخواست‌های حمایت‌های مالی از اداره کل هنرهای نمایشی کاهش یابد و این تصمیم عاملی شد که گروه‌های جوان فشار بسیاری را متحمل شوند.

کارگردان نمایش «مسخ» نزول کیفیت آثار هنری را یکی از آسیب‌های ورود حامیان مالی خصوصی به تئاتر دانست و از دلسردی خود برای اجرای نمایش جدید به دلیل فشارهای اقتصادی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصیر ملکی‌جو درخصوص جریان تولید نمایشی که این روزها با کارگردانی او در تالار حافظ به صحنه رفته است؛ گفت: تولید مسخ به صورت جدی قبل از عید نوروز آغاز شد و روند درآماتورژی نهایی اثر هنگام تمرین‌ها و سرعت اتفاق افتاد چون زمان کوتاهی داشتیم تا کار را آماده اجرا کنیم. البته این موقعیتی است که تئاتر همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کند و یک سری حاشیه‌ها و محدودیت‌ها نصیب هنرمندان تئاتر می‌شود.

این کارگردان که سال گذشته موفق شد نمایش «نان» را در چند نوبت محدود به صحنه ببرد؛ ادامه داد: به طور کل علاقه‌ای ندارم به موضوعات حاشیه‌ای از این دست بپردازم و صرفا مایل هستم تمام فکر و ذهن خود را درگیر به ثمر نشستن و اجرای نمایش کنم چون نه تنها من بلکه دیگران دوستان مشغول در این حرفه هم با چنین کاستی‌ها و فشارهایی مواجه هستند.

کارگردان نمایش «مسخ» همچنین درباره کاستی‌های مالی و مشکلاتی که از این ناحیه متوجه گروه‌ها و هنرمندان می‌شود؛ بیان کرد: مسئله کمبود بودجه و عدم حمایت بسیار سخت است و فشار گاهی تا حدی زیاد می‌شود که هنرمند ناچار است ایده‌های اولیه خود را تغییر دهد که اصلا صحیح نیست. گرچه چنین اتفاقی برای من نیفتاده و اجازه ندادم مشکلات مالی موجب لطمه خوردن ایده‌ها شود اما فکر نمی‌کنم علاقه داشته باشم در چنین شرایط سخت و عجیبی ادامه کار دهم.

ملکی‌جو خاطرنشان کرد: دکور نمایش «مسخ» سه برابر آنچه برای اجرای یک اثر نمایشی معمول است هزینه داشته و تنها یکی از ابزارهایی که برای اجرا نیاز داشتیم ۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان هزینه داشته است. همه این هزینه‌ها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما نباید از ایده‌های خود دور شوید و تلاش کنید با شرایط ست اقتصادی هم کنار بیایید.

وی با بیان اینکه هنرمندان تئاتر در شرایط جنگی فعالیت می‌کنند؛ اضافه کرد: چنین شرایطی موجب می‌شود با خود فکر کنیم اصلا چرا و به چه قیمتی باید کار کرد؟ از جایی به بعد شرایط به شکلی می‌شود که تصور می‌کنید تا چه زمانی باید برای در میان گذاشتن ایده‌هایتان با مردم، در معرض قضاوت قرار گرفتن و به وجود آوردن احساس خوب در آن‌ها تلاش کنید و بازخورد مالی نداشته باشد.

کارگردان نمایش «سفید برفی» به اثر مخرب جریان خصوصی‌سازی اشتباه بر هنرمندان تئاتر اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه از جایی به بعد مسئولان به شکلی افراطی و بدون برنامه‌ریزی صحیح گروه‌ها را به سمتی سوق دادند که درخواست‌های حمایت‌های مالی از اداره کل هنرهای نمایشی کاهش یابد و این تصمیم عاملی شد که گروه‌های جوان فشار بسیاری را متحمل شوند.

وی ادامه داد: همه هنرمندان علاقه‌مند هستند فعالیت‌های خود را خصوصی و با فاصله از حمایت‌های مالی دولتی پی‌گیری‌ کنند، اما نباید از واژه خصوصی‌سازی در تئاتر تعبیر غلط داشته باشیم چون ما در این حرفه بسیار به حمایت مالی نیاز داریم.

این هنرمند جوان تصریح کرد: هنرمندان قشر آسیب‌پذیری هستند و فکر می‌کنم این بی‌انصافی است که از سوی جامعه در قبال هنرمندان اتفاق می‌افتد. اتفاقا به نظرم باید برای مدیرانی دلسوزی کنیم که هنرمند را وادار می‌کنند قبل از اجرای اثر با هزارجور دلال که فقط ذهنیت سودجویی مالی دارند دمخور شود.

ملکی‌جو این غم را ابدی دانست و عنوان کرد: با وجود این شرایط فکر نمی‌کنم حس خوب من به تئاتر بازگردد و البته که این " من " به معنی هم‌نسلانم است که طی این سال‌ها با سختی‌های مالی بسیاری مواجه شدند. گرچه حامی مالی بسیار خوب است و اصلا بد نمی‌دانم که ما برندی را تبلیغ کنیم یا آن‌ها گروه‌های نمایشی را تبلیغ کنند ولی صحبتم به معنای حرکت ۱۰۰درصد به این سو نیست.

وی ضمن اشاره به آسیب‌های ناشی از حرکت ۱۰۰درصدی به سمت خصوصی‌سازی در تئاتر گفت: در این شرایط هنرمند باید اثر و ایده‌های خود را به سمتی که حامی مالی تعیین می‌کند گرایش دهد؛ چون قطعا عنوان خواهد شد سرمایه‌گذاری باید صرفه‌ی اقتصادی داشته باشد و همه را مجبور می‌کنند به سمت دم دستی شدن بروند که بزرگترین آسیب است.

کارگردان نمایش «مسخ» در انتها با بیان اینکه پیشنهاد خاصی در ارتباط با حرکت به سمت خصوصی‌سازی و جذب سرمایه‌های خارج از وزارت ارشاد ندارد؛ عنوان کرد: فکر می‌کنم فقر فرهنگی ما بسیار عمیق‌تر از این حرفهاست و باز اعتقاد دارم مدیران و سیاستگذاران ما باید به این درجه از رشد رسیده باشند که هنر و هنرمند را در راس امور و برنامه‌ریزی‌ها قرار دهند. البته که مشکل تاریخی است و به امروز دیروز بازنمی‌گردد؛ به هرحال همان زمان که به تئاتر بودجه‌ای پرداخت می‌شد هم مشکلات زیادی وجود داشت.

نمایش «مسخ» به کارگردانی نصیر ملکی‌جو و با ایفای نقش هنرمندانی چون رامین ناصر نصیر، لیلی رشیدی، فلامک جنیدی، الهه بخشی، محمد زیگساری، پوریا گلشناس، پگاه کاظمی، مهدی تشکری، نفسیه ملکی جو تا اوایل تیرماه ساعت ۲۰:۳۰ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز