خبرگزاری کار ایران

معرفی برگزیدگان دومین جشن «آکادمی استاد سمندریان»؛

هما بر شانه‌ی فرهاد آئیش و خسرو خورشیدی نشست

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۳۴۶

شب گذشته بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر و سینما کنار یکدیگر نشستند تا پس از مدت‌ها شاهد گردهمایی چهره‌های برجسته زیر یک سقف با محوریت یک نام؛ «حمید سمندریان» باشیم.

دومین جشن آکادمی استاد سمندریان شب گذشته جمعه(۲۶ اردیبهشت ماه) با حضور جمعی از چهره‌های سرشناس عرصه تئاتر، سینما و موسیقی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم هر سال به مناسبت سالروز تولد چهره برجسته تئاتر کشور در اردیبهشت ماه برگزار و طی آن نشان(مدالیوم) استاد سمندریان توسط هما روستا به دو هنرمند برگزیده عرصه بازیگری و کارگردانی هنرهای نمایشی کشور اهدا می‌شود.

شب گذشته هنرمندانی همچون محمد سریر، فریدون شهبازیان، لوریس چکنواریان، بهروز غریب‌پور، جعفر پناهی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، فرهاد آئیش، حسن معجونی، رضا کیانیان، آرش دادگر، محسن تنابنده، مهدی پاکدل، بهاره رهنما، امیر جعفری، اشکان خطیبی، همایون غنی‌زاده، حمیدرضا نعیمی، شقایق فراهانی، نگار عابدی و بسیاری دیگر کنار یکدیگر نشستند تا پس از مدت‌ها شاهد گردهمایی چهره‌های برجسته عرصه‌های گوناگون هنری کشور زیر یک سقف با محوریت یک نام؛ «حمید سمندریان» باشیم.

اتفاقی که تجربه‌ نشان داده جز به واسطه رویکرد خصوصی در برگزاری چنین مراسمی میسر نمی‌شود. مانند آنچه در عرصه سینما با برگزاری جشن " حافظ " طی دوره‌های گذشته به خوبی قابل اثبات است.

هنرمندان پس از ورود به محل برگزاری دومین جشن آکادمی استاد سمندریان و سلام و احوال‌پرسی با یکدیگر پای صحبت‌های هما روستا نشستند که با حضور روی صحنه گفت: قصد داریم هر سال این مراسم را برای زنده نگداشتن نام حمید سمندریان در فضایی صمیمی و دوستانه برگزار کنیم تا به این بهانه و با بهره‌گیری از آنچه او به ما آموخت از تلاش‌های هنرمندان بازیگری و کارگردانی تئاتر تجلیل شود.

این هنرمند برجسته سپس با تقدیر از ایفای نقش حسن معجونی در نمایش " سالگشتگی " به کارگردانی امیررضا کوهستانی، پیمان معادی و رامین سیاردشتی برای بازی در نمایش " در انتظار گودو " به کارگردانی همایون غنی‌زاده، ریما رامین‌فر بازیگر نمایش «اینجا کجاست؟» و هنرنمایی پانته‌آ بهرام در نمایش " شکلک " به کارگردانی کیومرثمرادی؛ مدال استاد سمندریان را برای حضور قابل ستایش در نمایش " سقراط " به فرهاد آییش تقدیم کرد.

فرهاد آییش پس از دریافت جایزه خود خطاب به حاضران در مراسم بیان کرد: مدتی قبل مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌ها انجام دادم که در تیتر گفتگوی منتشر شده آمده بود «سقراط بودن کار هر کسی نیست». در حالیکه وقتی شما متن مصاحبه را مطالعه می‌کردید اتفاقا متوجه می‌شدید من برعکس آنچه در تیتر عنوان شده بود را مطرح کردم و گفته بودم بعضی نقش طوری نوشته شده که هر بازیگری اجرای آن را بر عهده داشته باشد می‌درخشد.

وی سپس به همکاری خود با حمیدرضا نعیمی اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی آقای نعیمی برای همکاری از من دعوت کرد، اعتقاد داشتم افراد دیگری شایسته‌تر از من برای حضور در این نقش وجود دارند و پیشنهادهای خودم را هم مطرح کردم. چون فکر می‌کردم فردی مانند سعید پورصمیمی می‌تواند در نقش سقراط ظاهر شود اما کارگردان گفت علاقه دارم " سقراط " فرهاد آئیش را روی صحنه ببینم.

این هنرمند با بیان اینکه گاهی علاقه داشتم روی صحنه فرد دیگری را در نقشی که به خوبی می‌شناختم و برایش تلاش کرده بودم ببینم، خاطرنشان کرد: در هر صورت همه اینها را گفتم تا آنچه بخاطر تیتر روزنامه در دلم مانده بود را بیان کنم و برهمین اساس بگویم اتفاقا سقراط بودن کار هر کسی هست.

آئیش در این مراسم عنوان کرد: من هیچگاه به طور مستقیم شاگرد استاد سمندریان نبودم اما همان روزهای ابتدایی ورودم به ایران افتادگی و خاکی بودن رفتار او جدای از دانشی که داشت نظرم را جلب کرد و نخستین چیزی بود که از حمید سمندریان آموختم. مانند آنچه در رفتار و شیوه سخن گفتن هما روستا در این مراسم هم دیده می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود از حمید سمندریان به عنوان پدر تئاتر ایران یاد کرد و گفت: فعالیت‌های جوانان نشان می‌دهد تئاتر ما این روزها در حال شکوفا شدن است و انرژی خوبی در آثاری که روی صحنه می‌روند وجود دارد و من معتقدم بخش اعظم این پیشرفت را مدیون استاد سمندریان هستیم.

هما روستا در ادامه برگزاری دومین سال اهدای نشان استاد سمندریان به روی صحنه رفت و با بیان اینکه در این دوره فردی شایسته دریافت جایزه‌ی کارگردانی شناخته نشد اظهار داشت: در این بخش می‌خواهیم از فردی تجلیل کنیم که در زمینه طراحی‌ صحنه و لباس فعالیت می‌کرد و من نیز در گذشته با او همکاری‌های مشترکی داشتیم. هنرمندی که سال‌ها صحنه‌های نمایش را برای ما زیبا کرد.

وی سپس از خسرو خورشیدی دعوت کرد تا برای دریافت نشان و هدیه‌ فرهنگی خود روی صحنه حاضر شود.

خورشیدی پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: سخن گفتن برای من بسیار سخت است. اما هنری است که دوست عزیزم حمید سمندریان به خوبی از عهده آن برمی‌آمد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم چرا امشب از وقتی به این مراسم آمدم احساس می‌کنم مدام کلمه خولی را که سمندریان در گفتگو با دوستان نزدیک خود بیان می‌کرد می‌شنوم.

این هنرمند در میان تشویق حاضران در مراسم افزود: امیدوارم مراسمی که به همت این بانوی باشکوه برگزار می‌شود همواره پابرجا بماند.

خورشیدی صحبت‌های خود را با بیان خاطره‌ای از همکاری با حمید سمندریان پایان داد و گفت: حمید از جمله افرادی بود که کار کردن با او بسیار لذت‌بخش بود. به موسیقی علاقه زیادی داشت و به خاطر دارم بارها پس از تمرین‌ با یکدیگر موسیقی گوش می‌دادیم و فردای آن روز خلاقیت جدیدی در ما ظهور می‌کرد؛ یادش گرامی.

از دیگر چهره‌های حاضر در دومین جشن آکادمی سمندریان می‌توان به: محمودرضا رحیمی، احمد ساعتچیان، حمید لبخنده، هنگامه قاضیانی، بهنوش طباطبایی، ماهایا پطرسیان، شبنم فرشادجو، حمید پورآذری، شهرام مکری، اصغر دشتی، نسیم احمدپور، حمید مظفری، علی شمس، اوژن حقیقی، درنا مدنی، رضا حداد، ‌ دکتر خسرو پارسا، دکتر ولایتی‌پور، مجید سرسنگی، شهرام کرمی، ‌ اتابک نادری و مسعود پاکدل اشاره کرد.

بریدن نمادین کیک تولد ۸۳ سالگی استاد سمندریان با همراهی هما روستا و کاوه سمندریان روی صحنه و توزیع تکه‌های کوچک کیکی که امضای معروف حمید سمندریان روی آن‌ها به چشم می‌خورد از حاشیه‌های جالب این مراسم بود.

محمدرسول صادقی که اجرای برنامه را برعهده داشت؛ در انتها از جلال رسول‌اف مدیر بانک آینده، احسان رسول‌اف مدیر گالری محسن و شاهین اسلامی به عنوان حامیان برگزاری این جشن تقدیر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز